Annonce
Erhverv

Elcon vil være grønnere: 25 nye el-varevogne er bare begyndelsen

- Hvis det bare handlede om penge, så havde vi købt dieselbiler. Der er nogle, som spørger: ”Kan det betale sig?” Men man kunne også vende det om og sige: ”Har vi råd til at lade være?” siger Tim Pindstofte (t.h), regionsdirektør i Elcon, der her ses sammen med servicechef Jesper Godsk, der er daglig leder i Holstebro. Foto: Thomas Maxe
Hvis ikke vi skulle gå foran, hvem skulle så? spørger Tim Pindstofte, som er regionsdirektør for el-installatøren Elcon.

HOLSTEBRO: ”Den, der har evnen, har pligten”, lyder et gammelt ordsprog.

Sådan tænker de også hos en af Danmarks største installationsvirksomheder, Elcon, som blandt andet er kendt for at leve op til sit ansvar for at oprette ekstraordinært mange lærepladser til kommende elektrikere på uddannelsesaftaler, som gælder hele praktikperioden. Nu har virksomheden lagt en ny 2025-ambition, og den er malet i grønne farver.

- Vores strategi hedder ”#1”. Det betyder ganske enkelt, at vi vil være ”nummer ét” på alle de parametre, som vi har udvalgt. Og et af punkterne er, at vi vil gå foran på bæredygtighed og klima, fortæller Tim Pindstofte, som regionsdirektør for Elcon i Midt- og Vestjylland.

Det første meget synlige tegn er, at Elcon har indkøbt 25 nye el-drevne varebiler. Ikke bare hybrid, men ”100% el”, som der står skrevet på siden af bilen.

- Hvis det bare handlede om penge, så havde vi købt dieselbiler. Der er nogle, som spørger: ”Kan det betale sig?” Men man kunne også vende det om og sige: ”Har vi råd til at lade være?” Interessen for grøn omstilling eksploderede under den seneste valgkamp, og der er bred enighed om i samfundet, hvor vi skal hen, og så er spørgsmålet bare hvordan. Jeg er overbevist om, at vi de kommende år vil få glæde af teknologier, som slet ikke er opfundet endnu, men vi kan ikke blive ved med at vente på, at der kommer løsninger på alting. Der skal være nogen, som har modet til at gå foran, og det har vores direktion og bestyrelse heldigvis, siger Tim Pindstofte.

Annonce

For de unge er alt dét med affaldssortering, økologi, klima og bæredygtighed naturligt og selvfølgeligt, for de yngre generationer har aldrig kendt andet.

Tim Pindstofte, regionsdirektør i Elcon om de kommende generationers forventninger til virksomheders indsats for bæredygtighed.

Transport koster CO2

Han sidder ikke og pudser den grønne glorie. Tværtimod er han meget bevidst om, at de 25 nye el-varevogne blot er en begyndelse på noget, der gerne skulle vokse sig større i takt med den teknologiske udvikling, udbygget infrastruktur og skala som bedre understøtter økonomien i en omstilling.

- Elcon har over 500 servicebiler, men de 25 elbiler er jo en start. Det ville ikke være praktisk muligt for os at udskifte alle biler på én gang, og der er også nogle udfordringer forbundet med opladning og rækkevidde, som gør, at el-varevognene er bedst egnet til at løse opgaver i bynære områder, forklarer han og fortsætter:

– Det er på transportområdet, vi har den største og hurtigste CO2 gevinst at hente, så her har vi et særligt stort fokus.

Unge forventer mere

Elcon, sammen med deres kunde Clever, løser selv opgaver for el-bilbrugere med opstilling af ladestandere til elbiler, både i private hjem, på arbejdspladser og ved offentlige bygninger. Firmaets egne erfaringer med daglig brug af elbiler vil være værdifulde, vurderer servicechef Jesper Godsk, som er daglig leder af afdelingen i Holstebro.

- Når du køber en elbil, indgår du normalt samtidig aftale om opstilling af en ladestander. Men bilsælgeren er jo ikke ekspert i, hvor og hvordan ladestanderen skal installeres – og det kan man heller ikke forlange af ham, synes jeg. Så der kan vi rådgive den nye bilejer og hjælpe ham med at få laderen placeret på et godt og praktisk sted - og jo, der kan vi selvfølgelig bruge vores egne erfaringer. De af vores montører som kører el-varebil har nemlig også en ladestander derhjemme privat, så forstår de bedre kunderne, siger Jesper Godsk.

Tim Pindstofte og kollegerne glæder sig til at høste erfaringer med de nye elbiler. Og så kommer der helt sikkert flere grønne tiltag, både på kort og langt sigt.

- For nogle årtier siden, da CSR (Corporate Social Responsibility eller på dansk: ”virksomheders sociale ansvar”, red.) var nyt, var der nogle virksomheder, der bare skrev lidt om det på hjemmesiden, og så skete der ikke så meget. Men både CSR og især grøn omstilling fylder rigtig meget nu, og der bliver virkelig arbejdet seriøst med det, siger Tim Pindstofte og fortsætter:

- Jeg er ikke i tvivl om, at både kunder og vores egne medarbejdere vil forvente mere og mere af vores adfærd på det grønne område i fremtiden. Derfor er vi også rigtig glade for, at vi har så mange unge i Elcon, både lærlinge og andre medarbejdere, som vi kan lytte til og få input fra. Vi andre har skullet omstille os og lære nye vaner, men for de unge er alt dét med affaldssortering, økologi, klima og bæredygtighed naturligt og selvfølgeligt, for de yngre generationer har aldrig kendt andet.

Bæredygtigt byggeri

Foruden de nye el-varevogne har Elcon også besluttet at reducere CO2-udledningen (og spare tid) ved at afvikle flere interne møder over Skype i stedet for at køre i bil til fælles destinationer. Og mere lavpraktisk så bliver for eksempel kildevand i plastikflasker erstattet af postevand.

Endelig er Elcon undervejs med at opføre nyt regionskontor i Fredericia og nyt hovedkontor i Aarhus. Ud over, at bygningerne skal have et lavt vand- og energiforbrug og godt indeklima, skal selve opførelsen foregå efter DGNB-certificering for bæredygtigt byggeri.

Certificeringen er meget omfattende og vil blandt andet betyde, at der ikke må fragtes flere materialer hen til byggepladsen, end der bliver brug for (så man sparer transport og spild). Byggematerialerne skal vurderes med udgangspunkt i livscyklus og deraf følgende miljøbelastning/gevinst, og der skal ligge en detaljeret plan for håndtering af byggeaffald med fokus på genbrug i videst muligt omfang.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Corona. Fødevareforsyningen skal sikres trods lukkede grænser

Læserbrev: Følgerne af coronavirussen er mange, og en af dem risikerer snart at få konsekvenser for danske landbrug og gartnerier. Lige nu frygter landmænd i Tyskland, at årets avl af hvide asparges rådner op, fordi sæsonarbejdere fra Østeuropa ikke kan komme frem som følge af de grænsekontroller, flere EU-lande har indført. Problemet han hurtigt blive aktuelt i Danmark, når sæsonen i frilandsgartnerierne starter om en måned. I sidste uge annoncerede Tyskland et decideret indrejseforbud for sæsonarbejdere. Det betyder, at op imod 300.000 østeuropæere, der er en helt afgørende forudsætning for den tyske landbrugssektor, må blive hjemme. Også sæsonarbejdere, der bruger Tyskland som transitland til for eksempel at komme til Danmark, rammes af forbuddet. Det må vække bekymring i den danske landbrugs- og fødevaresektor. I Tyskland og Frankrig har myndighederne ligefrem opfordret til, at folk, der ikke kan varetage deres arbejde på grund af coronavirus, i stedet tilbyder deres arbejdskraft på markerne. Men behovet for hænder er stort, og nogle funktioner kræver speciel viden og erfaring. Derfor er fælleseuropæiske løsninger også afgørende. I Danmark har såvel fødevareminister Mogens Jensen som beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard sagt, at det er vigtigt, at EU-landene samarbejder, så de nødvendige fødevarer og arbejdskraft fortsat kan komme ind i Danmark, selvom der er indført grænsekontrol. Det er Europa-Kommissionen, der koordinerer arbejdet med at få Europa til at hænge sammen transportmæssigt under krisen. Kommissionen har udarbejdet retningslinjer for den fri bevægelighed for personer, der varetager kritiske funktioner. Her betragtes sæsonarbejdere i landbrugssektoren nu som personer, der varetager en kritisk funktion – fødevareforsyning – og det skal derfor sikres, at de kan nå frem, selv om de krydser en grænse undervejs. Da landene begyndte at lukke deres grænser i midt-marts, var der rapporter om, at både dyr og medicinsk udstyr holdt i kø ét til to døgn. Kommissionen krævede på den baggrund ”grønne korridorer”, som skulle sikre, at vareleverancer ikke blev blokeret. En grøn korridor et særligt vejspor ved grænsen, som det højest må tage 15 minutter at krydse – nok til for eksempel at helbredsscreene chaufføren. Det arbejde har bidraget til at nedbringe ventetiderne ved grænsen, og man håber nu at kunne skabe en lignende situation for sæsonarbejdere. Det bliver et stort arbejde at få EU bragt tilbage til den åbenhed, som var en realitet inden coronakrisen. I mellemtiden bliver samarbejdet om grønne korridorer afgørende for at sikre fødevareforsyningen.

Danmark

Se billederne fra en lukket covid-afdeling: Sådan modtages corona-patienterne

Annonce