Annonce
Erhverv

Eksperter i netværk: Lad almindelige regler for god opførsel følge med over på LinkedIn

Foto: Robert Galbraith/Ritzau Scanpix
Den professionelle sociale medieplatform LinkedIn kan være adgangsbilletten til et kommende job. Men det kræver en aktiv indsats, og så skader det heller ikke med et kendskab til Emma Gads regler for god opførsel, mener to eksperter indenfor feltet.

LinkedIn: ”2021... Mon der er et job på vej til mig?”.

”Spring let og elegant over den lange proces med at finde en ny medarbejder - Snup mig i stedet”

”Kære Netværk…. Jeg er klar til nye spændende jobudfordringer!”

Antallet af tilmeldte i jobcenteret har det seneste år været på sit højeste længe, efter corona-pandemien skyllede ind over landet. Samtidig befinder vi os i øjeblikket i en af de måneder, hvor der traditionelt set finder mange jobskifte sted.

Det er derfor ikke mærkeligt, hvis dit LinkedIn-feed i den senere tid har budt på flere opdateringer end sædvanligt, der annoncerer enten et jobskifte eller omvendt efterspørger hjælp til samme.

Men spørger man Christian Waldstrøm, lektor på Aarhus Universitet og specialist i netværk, skal man ikke sætte næsen op efter at finde drømmejobbet gennem et opslag på LinkedIn. I hvert fald ikke hvis man først i forbindelse med sin nuværende jobsøgning har valgt at kaste sig over platformen.

- Det er klart, at hvis man har sagt i fire år, at det dér LinkedIn da er noget mærkeligt noget, og man så, når man står uden job, kaster sig ud i det, så er det et barskt landskab, man møder, siger Christian Waldstrøm.

En pointe, som han deler med Nicolai Hæggelin, stifter og administrerende direktør i firmaet Digital Works, der lever af at rådgive organisationer og virksomheder om blandt andet brugen af LinkedIn.

Annonce

Et udstillingsvindue

- Nogle mennesker får pludselig meget travlt med at bruge LinkedIn, når de skal have et nyt job. Så poster de opslag, connecter med folk og er i det hele taget meget aktive. Men det kan efter min mening ikke lade sig gøre at få et job den vej igennem på bare tre-fire uger, og da slet ikke, hvis man ikke har brugt platformen i den mellemliggende periode, siger Nicolai Hæggelin.

I den senere tid har han adspurgt flere i sit netværk, hvad de har fået ud af de opslag, de har lagt ud på LinkedIn i håb om at finde nyt job efter corona-relaterede fyringer.

- Men selvom deres opslag får meget synlighed, så har opslagene mest af alt ført til kaffeaftaler, men ikke nødvendigvis det job, de ledte efter, fortæller han.

Selvom man ikke skal sætte næsen op efter hurtige resultater, kan en langsigtet investering i og en målrettet brug af platformen dog ifølge LinkedIn-eksperten godt svare sig - også hvis man er på udkig efter drømmejobbet.

- Der er jo over 2,6 millioner profiler på platformen alene i Danmark, og flere end 700 millioner på globalt plan. Så det er et oplagt professionelt udstillingsvindue af ens faglige kompetencer og ens jobmæssige historie, understreger Nicolai Hæggelin.

Annonce

Et spørgsmål om tillid

Men skal indsatsen føre til resultater, skader det ikke at have forfatteren Emma Gads nok så berømte bog om takt og tone i baghovedet. Det mener i al fald Christian Waldstrøm.

- Jeg tror mange har stirret sig blind på de nye regler, som gælder netværksdannelse på de sociale medier, som ikke gjaldt før. For eksempel er man på LinkedIn ikke kun ”på” i hverdagene, men også i weekenden, siger Christian Waldstrøm og tilføjer:

- Men selvom netværket på mange måder fungerer på en anden måde end før, så handler det i bund og grund stadig om de samme ting, som det altid har handlet om: Stoler du på mennesket? Giver relationen dig noget igen? Og er det et menneske, du har lyst til at mødes med over en kop kaffe?

Af samme grund er det ifølge lektoren særligt vigtigt, at man tager de regler for god opførsel, som man ellers ville følge, med sig ind i det digitale univers.

- Hvis du scroller ned over 500 forskellige personer, du skal forholde dig til, frem for de måske 20 personer, du normalt ville kunne komme i tanke om fra dit netværk, så bliver det hurtigt tydeligt, at der er grænser for, hvor mange du kan interagere med. Og derfor er det endnu vigtigere end før, at man kan huskes for noget godt, understreger Christian Waldstrøm.

Annonce

Kvalitet over kvantitet

Og hvordan bliver man så husket for noget godt? Den opgave kan man ifølge Nicolai Hæggelin gribe an på flere måder.

Ifølge den administrerende direktør fra Digital Works bør man først og fremmest gøre sig selv det klart, hvad man egentligt vil opnå med sin tilstedeværelse på platformen. Vil man opbygge et stort netværk? Søger man efter sit næste job?

Vil man bruge platformen til at styrke sin faglighed gennem deltagelse i kurser eller ved at følge virksomheder og grupper? Eller søger man en kombination af det hele?

Derudover bør man helt generelt tænke i kvalitet fremfor kvantitet, når det kommer til den eksterne kommunikation med andre i ens netværk – og det gælder i øvrigt uanset om man er i job eller ej.

Man skal nok ikke regne med at få et job af at poste et billede af sig selv foran Roskilde Fjord med ordene #manglerarbejde #fjord

Nicolai Hæggelin, administrerende direktør i Digital Works

- Ens profil bliver ikke dårligere af, at man kun poster opslag to gange om måneden, siger Nicolai Hæggelin og opfordrer til, at man tænker sig om en ekstra gang, før man poster et opslag.

- Det handler jo i bund og grund om, at det du poster skal være interessant for andre at stoppe op og læse, siger han.

- Der er selvfølgelig plads til personligt drevne opslag. Men man skal nok ikke regne med at få et job af at poste et billede af sig selv foran Roskilde Fjord med ordene #manglerarbejde #fjord, slår han fast.

Annonce

God til detektivarbejde

I stedet for at skyde med spredehagl gennem en række opslag opfordrer Nicolai Hæggelin derfor til, at man skriver direkte og personlige beskeder til de mennesker, man gerne vil i kontakt med.

Dels fordi man derigennem slipper uden om det ”algoritmehelvede”, som han kalder LinkedIns automatiske sortering af opslag i ens nyhedsfeed, og dermed hurtigere får sit budskab ud til rette person. Og dels fordi en personlig besked i det hele taget giver større værdi for modtageren i den anden ende.

Af samme grund anbefaler han også, at man i jagten på sit næste job primært bruger LinkedIn til at finde frem til den eller de personer, der kan lede én til det job, man søger. For netop her ligger en af platformens absolutte styrker.

- LinkedIn er fantastisk til detektivarbejde. Hvis man for eksempel gerne vil vide, hvem i ens netværk eller i ens netværks netværk, der arbejder for Arla, så kan man se det på firmaets virksomhedsprofil, fortæller Nicolai Hæggelin.

- Så det giver exceptionelle muligheder for at gøre sit forarbejde, inden man ringer, tilføjer han.

Og har man allerede landet drømmejobbet, kan der stadig være god grund til at benytte sig af platformen.

- Linkedin er jo mere og andet end en jobsøgningsplatform. Man kan jo også bruge den til at finde fagligt indhold og danne netværk via grupper, understreger Nicolai Hæggelin, der ser flere fordele ved at bruge platformen i netop denne tid.

- Den kan jo faciliteterne ens omgangskreds på en måde, der i øjeblikket er meget begrænset udenfor platformen, fordi vi i øjeblikket ikke kan mødes i fysisk verden i samme grad, som vi plejer, understreger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Skjern Håndbold

Ambitiøst talentakademi fyrer to trænere: Afløserne er Skjerns ligatrænere Kasper Søndergaard og Claus Dalgaard-Hansen

Skjern For abonnenter

31-årige Danni skal modernisere Tvindmøllen til fremtiden: - Jeg vil tro, at den også kører om 50 år

Annonce