Annonce
Erhverv

Ekspert: Bilka bør skære ned på legetøj

Louise Byg Kongsholm, direktør i PEJ Gruppen. Pr-foto

I den store købmandskoncern Salling Group elsker man intern konkurrence. Derfor vil der fortsat blive solgt masser af legetøj i Bilka-varehusene, selv om koncernen med købet af Fætter BR nu også råder over sin egen legetøjskæde.

Nogle af varerne er ens, men priserne vil ofte være højere i Fætter BR end i Bilka.

Det undrer trendeksperten Louise Byg Kongsholm, direktør i PEJ Gruppen i Herning. Hun mener, at en anden rollefordeling internt i Salling Group er nødvendig, hvis Fætter BR skal blive en succes.

- Som udgangspunkt kan det kun lade sig gøre, hvis Bilka skærer kraftigt ned på sit legetøj. Her i Herning ligger der en stor Fætter BR ved siden af Bilka, og det er ikke smart tænkt, siger Louise Byg Kongsholm og fortsætter:

- Du har en stor legetøjsafdeling i Bilka med selvbetjening, gode tilbud og 30 procent rabat på legetøj i hele november. Og så ligger der en Fætter BR med nøjagtig de samme varer til en højere pris i gåafstand ved siden af. Det dur ikke, så det skal de have klaret internt.

Annonce

Aktiverer legesagerne

Til gengæld er hun spændt på at se, hvordan Fætter BR udfolder planerne om at skabe oplevelser i butikkerne.

Som et forbillede fremhæver hun den verdensberømte legetøjsbutik Hamleys på Regent Street i London, hvor man allerede på fortovet bliver lokket af entusiastisk personale, der fremviser spændende legetøj. Indenfor fortsætter det med masser af ansatte, der lader børnene afprøve alt fra dukker til droner og airhockeyspil.

- De har formået at aktivere legesagerne og skabe oplevelser, så man hænger ud i flere timer, selv om man kun kom for at købe en enkelt gave, siger Louise Byg Kongsholm.

Hun kalder det for ”Disney Retail”, når butikker bruger kneb fra oplevelsesindustrien til at hive kunderne indenfor.

- Hvor langt kan man gå med at skabe oplevelser i en butik?

- Der er faktisk ingen grænser. Og hvis man har en grænse, så skal man skubbe til den. Der skal være et argument for, at vi som kunder skal forlade sofaen. God kundeservice og medarbejdere, der smiler og kender produkterne, er ikke nok i dag. Det kan du få med online kundeservice og en chatbot (en robot, der på et splitsekund kan besvare de fleste spørgsmål på nettet, red.), så der skal noget andet til, siger Louise Byg Kongsholm.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Gør din borgerpligt - gå på restaurant

Hånden på hjertet... Hvornår har du sidst spist på en restaurant i din hjemby? Hvornår har du og din bedre halvdel sagt til hinanden: "I aften går vi ud at spise på Restaurant Xxx"? Hvornår har du og en flok venner senest sat hinanden stævne på en af byens restauranter for få en kulinarisk oplevelse? Og det tæller altså ikke, at I en fredag aften dropper madlavningen og henter en pizza eller noget andet ud af huset-mad. Vi taler om et rigtigt restaurantbesøg med menukort, opvartning og hele pibetøjet. Det er længe siden, ikke sandt? Et tilbagevendende samtaleemne blandt borgere her i kommunen er, hvorfor pokker vi ikke har ret mange gode restauranter. Ikke et ondt ord om ud af huset-spisesteder eller burger-, kylling- og pommefrites-restauranter, som vi har masser af; de kan såmænd sagtens være udmærkede. Vi taler om restauranter med kok i køkkenet, spisekort og tjener, der serverer en god middag, lavet på gode råvarer til en pris, der gør det muligt for en familie at spise ude uden at blive ruineret. De findes selvfølgelig - ingen nævnt, ingen glemt. Men når vestjyder taler med hinanden om restaurant-situationen, høres en tilbagevendende klage: Der er alt for få steder, hvor vi kan spise en ordentlig middag til rimelig penge! Vi lokale er ikke alene om beklagelserne. Den seneste tilfredshedsundersøgelse blandt turister viser, at de, der rejser til vort område, har den samme oplevelse; og den er særlig gal i Ringkøbing-Skjern Kommune på trods af, at vi har millioner af turistovernatninger hvert år. Udfordringen giver turistbranchen grå hår i hovedet. Med god grund. Et bredt udbud af spisesteder af god kvalitet øger et turistmåls tiltrækningskraft. De behøver ikke at være Michelin-klasse; men de må gerne hæve sig over fast food- og buffet-niveau. Hele turistbranchen og kommunen med har fokus på madområdet, hvor nøgleordet ikke mindst er "lokale råvarer". Desværre rykker det bare ikke rigtig. Kokkene vil åbenbart hellere arbejde østpå, tjenerne ligeså, og efterspørgslen svinger vildt, alt afhængig af årstiden. Det er ikke nemt... Der er kun en udvej. Vi må alle gøre vores borgerpligt. Vi må til at spise noget mere ude!

Portræt For abonnenter

Jiesper er både elektriker, antropolog og en klimaforsker der kigger ind i en skræmmende fremtid

Ringkøbing For abonnenter

Forfatter flyttede fra København til Velling: 'Jeg synes egentlig, at forskellen er lidt overvurderet'

Annonce