Annonce
Indland

Dyrholm skal spille dansk dronning i ny storfilm

Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Den prisbelønnede skuespiller skal spille rollen som dronning Margrete I, der var dansk regent fra 1375-1412.

Skuespilleren Trine Dyrholm skal spille rollen som dronning Margrete I., der var den første regerende dronning i Danmark fra 1375 til 1412, i det, der ventes at blive en ny dansk storfilm.

Annonce

Det skriver blandt andet Berlingske.

Det bliver Charlotte Sieling, der kommer til at stå bag kameraet som instruktør, og hun har netop offentliggjort listen over skuespillere, der skal medvirke.

Filmen får titlen "Margrete den Første" og handler om dronningen, der regerede landet, dengang Sverige, Norge og Danmark var samlet under Kalmarunionen.

Charlotte Sieling, der blandt andet er kendt for filmene "Mesteren" og "Over gaden under vandet", vil skildre den ufortalte historie om Margrete I, fortæller hun.

- Jeg vil give hende en stemme og fortælle om en af Europas stærkeste regenter. Kvinden, der skabte Kalmarunionen, et fællesskab blandt Danmark, Norge og Sverige, der kom til at vare i 126 år, siger hun til Berlingske.

Morten Hee Andersen, der blandt andet har spillet med i DR-serien "Fred til lands" er også på rollelisten.

Han kommer til at spille rollen som dronningens adoptivsøn, kong Erik. Derudover er Søren Malling og Jakob Oftebro også blandt de danske skuespillere på rollelisten.

Indspilningen begynder i marts, og filmen ventes at få premiere i biograferne i foråret 2021, skriver det svenske nyhedsbureau TT.

Trine Dyrholm har netop vundet Robert-prisen for "Årets kvindelige hovedrolle", som uddeles af Danmarks Filmakademi.

Prisen fik hun for sin rolle i instruktør May el-Thoukhys "Dronningen", hvor Dyrholm spiller en kvinde, der forfører sin 17-årige stedsøn, og sætter hele sin tilværelse på spil.

"Dronningen", der solgte 332.809 biografbilletter i 2019, var en af de mest sete film i danske biografer i det forgangne år.

Robert-prisen var samtidig Trine Dyrholms 10. af sin slags, hvilket er flere end nogen anden.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce