Danmark

DSB afprøver ny løsning: Pendlere kan køre en måned gratis

Efter sommerferien - og når første del af sporarbejdet mellem Korsør og Ringsted er slut - kan pendlere over blandt andet Storebælt få refunderet udgiften på op til 30 dages pendlerkort, hvis de køber et kort, der gælder til minimum 59 dage. Arkivfoto: René Strandbygaard/DSB
Efter sommerferien tilbyder DSB pendlere, blandt andet over Storebælt, 30 dages gratis pendlerkort. Det er både en kompensation for de gener, pendlerne får af forårets omfattende sporarbejde på Vestsjælland, og et forsøg på at lokke nye kunder ind i togene.

Storebælt: DSB er klar med et ekstraordinært tilbud til sine kunder - både de nuværende og dem, som DSB håber at lokke ind i togene. Kort fortalt kan passagerer med et pendlerkort, som gælder til strækningen over Storebælt eller mindst fire zoner på strækningerne Korsør-Roskilde eller Rødby-Roskilde, få tilbagebetalt et beløb svarende til 30 dage af pendlerkortets værdi. Det er en betingelse, at pendlerkortet skal være købt mellem 1. august og 30. september og gælde til minimum 59 dage.

Tilbuddet fra DSB skyldes, at de togrejsende over Vestsjælland fra slutningen af marts frem til midten af juni vil blive generet af et massivt sporarbejde, som skal foretages nu, fordi skinnerne er nedslidte.

- Pendlerkortets 59 dages gyldighed skal være mellem 1. august og 31. december 2019 - men hvorfor kan man ikke bare få refunderet sit pendlerkort for den periode, hvor sporarbejdet foregår?

- Fordi vi har valgt at lave det som et tilbud til at fastholde vores kunder, siger Aske Wieth-Knudsen, underdirektør i DSB Kommerciel.

- Vi er godt klar over, at vi generer dig i en periode, og vi er også klar over, at i den periode kører vi med væsentlig nedsat kapacitet, så mange vil måske vælge andre løsninger end toget. Vi har ikke lyst til, at man investerer i en bil og ikke kommer tilbage til os, så med det her tilbud ønsker vi at sige: Hvis du bliver hos os, så giver vi dig et rigtig godt tilbud, når sporarbejdet er overstået.

- Så I vil gerne undgå, at jeres rejsende fravælger toget frem mod sommerperioden?

- Vi er klar over, at flere af dem sikkert vil fravælge toget, mens sporarbejdet står på, men bare de kommer tilbage til os, når sporarbejdet er overstået, vil vi være rigtig glade.

- Så man kan som pendler sige: Jeg finder en anden løsning, mens sporarbejdet foregår, og så kommer jeg tilbage og scorer rabatten til sidst?

- Ja, det kan man sagtens, og rabatten er ikke kun målrettet eksisterende kunder. Hvis man i dag har en bil og er træt af at sidde i kø på Køge Bugt-motorvejen ind mod København, kan man også få tilbuddet og købe to måneder for en måneds pris.

- Laver I samme form for tilbud, når Banedanmark næste år skal i gang med at renovere Slagelse Station?

- Det er ikke umuligt. Det her er et forsøg i forbindelse med det helt ekstraordinært store sporarbejde, som påvirker mere end seks millioner rejser. Så der er tale om en ekstraordinær situation. Vi håber selvfølgelig på, at vi kan fastholde de eksisterende kunder, men så sandelig også at vi kan få nye kunder i toget.

- Og det er klart, at jo større en succes det bliver, jo større er chancen også for, at det er noget, vi vil gøre igen.

Du kan læse mere om betingelserne for at få refunderet 30 dage og se, hvordan du får pengene udbetalt, på DSB's informationsside om sporarbejdet mellem Korsør og Ringsted.

0/0
Annonce
Erhverv For abonnenter

Fjordenhus i Vejle: Måske Danmarks flotteste hovedkontor

Annonce
Annonce
Danmark

Bestseller-milliardærs børn dræbt i terrorangreb

Danmark For abonnenter

Funding: Derfor venter vi stadig på Venstres valgprogram

Danmark

Redaktøren i den røde stol: Til forsvar for et skvadderhoved

Danmark

Flere blev sigtet for spritkørsel sidste år: Politiet sætter ind med massiv kontrol i påsken

Danmark For abonnenter

En dag, folk stadig husker

Debat

Det eneste, det giver mening at stemme på, er miljøet

I tirsdags holdt vi børnefødselsdag for mine to mellemste, som fylder syv i påsken. Det var en skøn fest i sol og vind. Der kom 18 børn og ti forældre; vi spiste frokost i laden, drog på skattejagt ved vandet, og timerne gik med leg og snak, så vi efterfølgende var glade og trætte på allerbedste vis. Det var med andre ord en ganske almindelig børnefødselsdag, og alligevel slog det mig, at meget er sket på de bare ti år, der er gået, siden vi holdt sådan én første gang. Forandringen handler om den måde, vi behandler os selv og vores planet, og det breder sig som ringe i vores måde at prioritere og tænke på. Samtlige gaver i tirsdags var således enten genbrugte eller hjemmelavede, og den spaghetti bolonaise, vi spiste til frokost, bestod af 80 procent grøntsager - alt sammen økologisk eller af egen avl, naturligvis. De små gæster forventede ikke farvestrålende slikposer, men var glade for den ene ispind de fik hver, og ellers blev der spist danske gulerodsstænger og agurker på stribe. Hvor end jeg ser hen i min omgangskreds, er det den vej, udviklingen bevæger sig: Væk fra blindt forbrug, meningsløs travlhed og konkurrence og i retning af frihed, overskuelighed og omsorg. Vi vil gerne være sammen; vil gerne købe brugt og købe mindre generelt, og helt grundlæggende er der ikke meget, vi ikke vil gøre for at hjælpe jordkloden i balance, men vi føler også alle sammen en overvældende magtesløshed i kampen for en mere bæredygtig fremtid. For hvad skal vi hver især stille op, når udfordringerne er så store, og intet politisk lader til at støtte tilstrækkeligt op om den nødvendighed vi så småt ser i øjnene? ”Den ene nabo undlader at flyve, og cykler til arbejde i stedet for at køre bil, mens den anden dropper kød, og ikke vasker sit hår med shampoo”, sagde en af vores gæster rundt om bålet til fødselsdagen. ”Men hver og én giver vi efterhånden op, når vi oplever, at det ikke gør en reel forskel. Så længe hver enkelt dansker udleder seks gange mere CO2 årligt, end jorden kan klare, kan vi ikke løfte opgaven selv, og det føles håbløst.” Vi må have politikerne på banen, for der er behov for en reel, klimavenlig lovgivning og langt mere realistiske rammer at bevæge os indenfor. Op med prisen på kød og på alle fødevarer, som produceres under forurenende og uetiske forhold. Op med prisen på alt det, der belaster klimaet mest og ned med prisen på det, vi rent faktisk ikke behøver have dårlig samvittighed over at investere i – som eksempelvis kollektiv trafik, cykler, genbrugte byggematerialer og så videre. Nu er det heldigvis valgår, og selvom jeg personligt har mange områder, der optager mig, og som er vigtige for min egen lille livskvalitet, er det eneste, det giver mening at stemme på, miljøet. Ganske enkelt og glædelig påske

Danmark For abonnenter

Claus og Heidis datter blev slået ihjel af en spritbilist: Savnet efter Camilla er tatoveret på deres hud

Danmark For abonnenter

11 dræbte og 36 kvæstede: Lyntogs-katastrofen i 1967, der satte Odense i stå

Danmark For abonnenter

Nysgerrige strømmede til, og trafikken brød sammen