Annonce
Danmark

DSB afprøver ny løsning: Pendlere kan køre en måned gratis

Efter sommerferien - og når første del af sporarbejdet mellem Korsør og Ringsted er slut - kan pendlere over blandt andet Storebælt få refunderet udgiften på op til 30 dages pendlerkort, hvis de køber et kort, der gælder til minimum 59 dage. Arkivfoto: René Strandbygaard/DSB
Efter sommerferien tilbyder DSB pendlere, blandt andet over Storebælt, 30 dages gratis pendlerkort. Det er både en kompensation for de gener, pendlerne får af forårets omfattende sporarbejde på Vestsjælland, og et forsøg på at lokke nye kunder ind i togene.

Storebælt: DSB er klar med et ekstraordinært tilbud til sine kunder - både de nuværende og dem, som DSB håber at lokke ind i togene. Kort fortalt kan passagerer med et pendlerkort, som gælder til strækningen over Storebælt eller mindst fire zoner på strækningerne Korsør-Roskilde eller Rødby-Roskilde, få tilbagebetalt et beløb svarende til 30 dage af pendlerkortets værdi. Det er en betingelse, at pendlerkortet skal være købt mellem 1. august og 30. september og gælde til minimum 59 dage.

Tilbuddet fra DSB skyldes, at de togrejsende over Vestsjælland fra slutningen af marts frem til midten af juni vil blive generet af et massivt sporarbejde, som skal foretages nu, fordi skinnerne er nedslidte.

- Pendlerkortets 59 dages gyldighed skal være mellem 1. august og 31. december 2019 - men hvorfor kan man ikke bare få refunderet sit pendlerkort for den periode, hvor sporarbejdet foregår?

- Fordi vi har valgt at lave det som et tilbud til at fastholde vores kunder, siger Aske Wieth-Knudsen, underdirektør i DSB Kommerciel.

- Vi er godt klar over, at vi generer dig i en periode, og vi er også klar over, at i den periode kører vi med væsentlig nedsat kapacitet, så mange vil måske vælge andre løsninger end toget. Vi har ikke lyst til, at man investerer i en bil og ikke kommer tilbage til os, så med det her tilbud ønsker vi at sige: Hvis du bliver hos os, så giver vi dig et rigtig godt tilbud, når sporarbejdet er overstået.

- Så I vil gerne undgå, at jeres rejsende fravælger toget frem mod sommerperioden?

- Vi er klar over, at flere af dem sikkert vil fravælge toget, mens sporarbejdet står på, men bare de kommer tilbage til os, når sporarbejdet er overstået, vil vi være rigtig glade.

- Så man kan som pendler sige: Jeg finder en anden løsning, mens sporarbejdet foregår, og så kommer jeg tilbage og scorer rabatten til sidst?

- Ja, det kan man sagtens, og rabatten er ikke kun målrettet eksisterende kunder. Hvis man i dag har en bil og er træt af at sidde i kø på Køge Bugt-motorvejen ind mod København, kan man også få tilbuddet og købe to måneder for en måneds pris.

- Laver I samme form for tilbud, når Banedanmark næste år skal i gang med at renovere Slagelse Station?

- Det er ikke umuligt. Det her er et forsøg i forbindelse med det helt ekstraordinært store sporarbejde, som påvirker mere end seks millioner rejser. Så der er tale om en ekstraordinær situation. Vi håber selvfølgelig på, at vi kan fastholde de eksisterende kunder, men så sandelig også at vi kan få nye kunder i toget.

- Og det er klart, at jo større en succes det bliver, jo større er chancen også for, at det er noget, vi vil gøre igen.

Du kan læse mere om betingelserne for at få refunderet 30 dage og se, hvordan du får pengene udbetalt, på DSB's informationsside om sporarbejdet mellem Korsør og Ringsted.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Skjern Håndbold

Skjern sejrede sikkert mod oprykkerne - men de kunne have vundet større

Leder For abonnenter

For lidt og for meget: Pas på vores unge mennesker

Bare kom i gang! Tag dig sammen! Jeg har da aldrig taget skade af... Men på den anden side: Skal jeg ikke lige gøre det for dig? Pas nu godt på dig selv - og husk, at du altid kan spørge mig om hjælp. Det er da også alt for hårdt for dig, at ... For lidt og for meget fordærver som bekendt alt. Det gælder også for de unges fritidsarbejde. Fire rektorer på uddannelsesinstitutioner i Ringkøbing-Skjern har her i avisen hejst et advarende flag: De og deres lærere oplever, at mange unge arbejder alt for meget. Eleverne bliver trætte og deprimerede, når kalenderen byder på skoledage fra 8 til 15, efterfulgt af arbejde fra 16 til 22. Læg dertil, at der gerne skulle være tid til også at lave sine lektier - så hænger døgnet ikke ret godt sammen længere. På Facebook var nogle af kommentatorerne til rektorernes opråb ude med en opfordring til de unge om bare at tage sig sammen. Beskyldninger om curling og klassikeren 'i min tid ...' blev trukket af stalden - for set i bakspejlet har man selvsagt altid oplevet det, der var meget værre. Men er det curling at opfordre forældre og arbejdsgivere til ikke at presse de unge til for mange og for lange vagter? Jeg synes det ikke. Lige så godt, det er, at de unge i Ringkøbing-Skjern Kommune er blandt landets mest arbejdsomme, når det gælder fritidsjob ved siden af skolen - lige så skidt vil det være for både vores samfund og for de unge selv, hvis de knokler på i en grad, så de glemmer at gøre nok ved den uddannelse, som trods alt er deres hovedbeskæftigelse. Det er vigtigt og rigtigt, at vores børn og unge lærer, at ansvarlighed og arbejdsomhed betaler sig. Fritidsjob baner vejen for uddannelse og 'rigtige' voksenjob. Men for lidt og for meget fordærver alt - så kære forældre: Hold lige lidt snor i, at der er en fornuftig balance mellem skole og fritid. Kære virksomheder: Find fleksible løsninger for jeres unge ansatte, så de både kan passe jobbet og skolen. Og kære, kloge Facebook-kommentatorer: Hvis man pudser sine generationsbriller og kigger rigtig godt efter, er nutidens ungdom måske ikke så meget værre og mere forkælede, end vi selv var ...

Annonce