Digitalt

"Dragon Quest Builders 2" bygger videre på et solidt fundament

Dragon Quest Builders kobler et RPG-element på den populære sandkasse-genre, og det fungerer rigtig godt. Til gengæld er kampsystemet ensformigt og kedeligt. Pr-foto

Nintendo Switch: "Dragon Quest Builders 2" udkom på PlayStation 4 til julehandlen sidste år, men i anledning af, at spillet nu også er ude på Nintendo Switch, bringer vi her vores anmeldelse af spillet, som passer så godt til at tage med på farten, at vi sprang det over, da det udkom sidste jul.

Spillet og konklusionen er dog ens uanset platform: "Dragon Quest Builders 2" bygger videre på det solide fundament, som forgængeren lavede.

Der er ingen øvre grænse for, hvor lang tid du bruger på at perfektionere dit lille samfund - og du kan efterfølgende gå online for at dele dine designs med andre, eller søge inspiration fra andre. Pr-foto

Hjælp, udforsk og byg

I en tid, hvor der snart ikke går en måned, uden at der kommer et nyt "Minecraft"-inspireret spil, skiller "Dragon Quest Builders"-spillene sig positivt ud fra mængden. Spillene er grafisk pænere og mere nuttede end mange af konkurrenterne, der er en dyb og - til tider for - omfattende historie og et rimeligt varieret gameplay.

Du indtager i 2'eren rollen som Byggeren, der som den eneste i spillet formår at bygge ting. På din vej møder du en masse venner, som du hjælper med små missioner for at avancere. De har hver især deres egen måde at tale på, unikke personlighed og agenda. De fleste er venlige, og du hjælper dem med glæde, men der er også enkelte med mere slette motiver. Når du hjælper dine venner, hjælper de også dig med at få det lille samfund til at vokse.

Det er svært tilfredsstillende at se den bunke jord, du først ankom til, rejse sig og blive et velfungerende samfund med flere og flere indbyggere, selvkørende produktion og forsvarsværker. For i et "Dragon Quest"-spil er der selvfølgelig også monstre og andre fjender.

"Dragon Quest Builders" har - som navnet hinter - mest fokus på at bygge, og kampdelen er ret ensformig og ikke videre spændende. Til gengæld fungerer byggedelen upåklageligt, og du kan bruge timer på at perfektionere dit lille samfund.

Super på farten

"Dragon Quest Builders 2" er en hyggelig rejsemakker, der er helt oplagt at tage med sig på ferie, hvis man har en Nintendo Switch. Der er som i forgængeren rigeligt med tekstbaseret tale på engelsk, så man skal kunne læse og forstå engelsk for at være med. Historien er omfangsrig, og selv om den aldrig bliver nervepirrende, fungerer den som en fin driver for at bevæge handlingen fremad, så man ikke forfalder til at blive hængende og fintune den lille by, man har stablet på benene.

Er man til bygge-spil a la "Minecraft", men med pænere grafik og en solid dosis RPG, så er "Dragon Quest Builders" værd at se nærmere på.

Titel: "Dragon Quest Builders 2"

Platform: Nintendo Switch, PlayStation 4

Udgivelsesdato: 12. juli (oprindeligt 20. december 2018 på PS4)

0/0
Annonce
Tarm For abonnenter

73-årig giver atter Europa pedal: Mads Peder cykler ny cykel hjem fra Italien

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Navne For abonnenter

Henriette blev kun 33 år: Hun nåede ikke med til barnedåb

Kultur

'Vestjyllands smukkeste motionsløb': Vejrguderne kastede glans over cykelløb

Vestjylland

Nørre Vosborgs sensommermarked har vokseværk

Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Vis lidt respekt for - og på - kirkegårdene

Et instagram moment finder man på Bispebjerg Kirkegård, når de japanske kirsebærtræer blomstrer. Så hippe er de lyserøde selfies, at de er nævnt i dagbladet Politikens 'ultimative byguide til nye studerende', som advarer om, at man får travlt i trængslen: "Du er langt fra den eneste, der fifler med at skrive #sakura på din telefon, og det tager tid at sikre det helt rigtige stoiske smil, når du skal fange dit hoppebillede", hedder det i avisens anbefalinger. Kirkegårde er åbne for alle, ikke kun for de sørgende. Men roen og gravfreden er nogle steder ved at blive overdøvet af selfies, solbadning og udflugter med det hele. For tre år siden gik det helt galt, da en to-dreng legede gemmeleg med sine forældre på Vestre Kirkegård i København: En gravsten faldt ned over drengen, som døde. Ulykken har betydet, at kirkeministeriet og arbejdstilsynet har krævet sikring af kirkegårdenes gravmonumenter. Ikke nogen billig øvelse - og økonomi er da også begrundelsen for, at menighedsrådet i No har besluttet at nedlægge sit lapidarium - stedet, hvor sten fra nedlagte grave står opbevaret. Hvis efterladte ikke inden årets udgang har bedt om at få udleveret sløjfede sten, vil de blive sendt til knusning, lyder det på et opslag ved kirken. Det er vel ikke helt urimeligt at spørge, om et enkelt tragisk dødsfald virkelig behøver at føre til destruktion af kulturarv, fordi menighedsråd føler sig økonomisk presset af sikkerhedskrav. Sikkerhedskrav, som vel at mærke ikke ville være nødvendige, hvis folk kunne færdes med helt almindelig pli på kirkegårdene. Det vil sige uden at tumle larmende omkring mellem - eller for den sags skyld på - gravstenene. Kirkegårdene er for både de døde og de levende. Førstnævnte gruppe tager formentlig både selfies og solbadning i stiv arm, men der er alle gode grunde til, at de levende gør sig klart, at kirkegårde er steder, hvor der først og fremmest skal være plads til ro og fordybelse. Hvis det var udgangspunktet for alle kirkegårdsbesøg, ville der næppe være brug for den helt vilde sikring af gravstenene, og vi ville kunne bevare den kulturhistorie, som stenene er enestående eksponenter for. Det er sten med sjæl - og det vil være blodig synd, hvis de skal ofres for ussel mammon og sjælløs mangel på respekt.

Skjern

HydraSpecma investerer i ny fabrik og svensk hovedkontor

Ringkøbing For abonnenter

Forening for kirkegårdskultur: Tænk jer grundigt om, før I fjerner gravstenene

Kultur

Venskab og oplevelser for livet: Ringkøbinggarden i træningslejr i Kloster

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Agterlanternen Svend kunne se frem til en lang dag med lidende ultraløbere

Annonce