Erhverv

Drømmen er en verden, der elsker lakrids, og at gøre danskerne stolte

Johan Bülow havde et handelsskoleuddannelse og et stort gåpåmod med sig, da han i 2007 satte sig for at lave lakrids og gøre det til sit levebrød. I dag kører forretningen derudad - også internationalt med salg i 25 lande. Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix

Johan Bülow er klar til at bringe sin lakridsforretning videre til næste internationale niveau. I juni kan du opleve iværksætteren fortælle om rejsen fra sin mors køkken på Bornholm til åbningen af en 100 kvadratmeter stor butik i Dubai Mall, o

KØBENHAVN: For Johan Bülow blev regnskabsåret 2018 et vendepunkt.

For i de endnu ikke offentliggjorte tal kan manden bag Lakrids By Bülow konstatere, at succesvirksomheden nu er større i udlandet end i Danmark. En milepæl og endnu et afgørende skridt mod visionen om at sprede kærligheden til lakrids over hele verden.

Samtidig står produkter, branding og organisation - ja, hele forretningen - toptunet, eller helt oppe på lakridserne om man vil, så nu er det med Bülows egne ord tid til for alvor at strække ben i markedet. Og det er det, som 2019 kommer til at handle om.

Danmark, Norden og Tyskland er fortsat til de største markeder, men derudover har Lakrids By Bülow også givet sig selv den udfordring at gå efter succes i Mellemøsten - nærmere bestemt i Dubai.

- For kan vi få vores salg til at fungere i dér, kan vi få det til at fungere mange steder, siger Johan Bülow.

Foreløbig har Lakrids By Bülow åbnet to fysiske forretninger i den største by i Emiraterne. Den ene ligger i Dubai Mall og er på 100 kvadratmeter - det er Bülows største butik worldwide.

Den anden ligger i forbindelse med det store Atlantis Hotel i ørkenstaten. Derudover er der også en pop-up butik i Dubai Marina Mall.

- Vores store butik i Dubai Mall har tjent penge allerede fra første dag. De kender godt smagen af lakrids i Mellemøsten, men de er ikke vant til at spise det, som vi er det i Norden. Det er en del af udfordringen. Men ét er araberne, et andet vigtigt forbrugersegment er kineserne. 40 procent af vores kunder dernede er kinesere, forklarer Johan Bülow og tilføjer, at Emirates Airlines har været en betydningsfuld kunde på de kanter gennem det seneste år, hvor flyselskabet har serveret lakridser til passagerne på førsteklasse.

Oplev Johan Bülow

Du kan opleve Johan Bülow i Holstebro Musikteater onsdag 19. juni kl. 19.00. Her vil han give et ærligt indblik i rejsen fra køkkenet i Svaneke på Bornholm til den internationale virksomhed, der 12 år senere sælger dansk lakrids i 25 lande.

Efter foredraget er der mulighed for at stille spørgsmål til Johan Bülow. Du kan på forhånd læse mere om historien og forretningen på lakridsbybulow.dk

Der er tale om et JFM Event. Tilmelding og billetsalg vil blive annonceret senere i Erhverv+ Vestjylland.

Svært at lave god lakrids

Johan Bülow etablerede sit verdensbrand tilbage i 2007, da han gik i sin mors køkken i Svaneke på Bornholm og gav sig i kast med at lave lakrids. Og netop det at finde formlen på god, velsmagende kvalitetslakrids har været den sværeste del af rejsen, erkender han:

- Det vidste sig, at der var en grund til, at der ikke var andre, der var gået samme vej tidligere, for det var virkelig svært at nå frem til et godt produkt, men jeg har hele tiden haft en god tilgang til at finde løsninger, og så har jeg været god til at finde folk, der har været bedre end mig selv undervejs, så jeg i stedet har kunne flytte mig videre på rejsen. Jeg har jo selv haft stort set alle funktioner i virksomheden, men det er netop det, som jeg har været bedst til - at finde og ansatte de rette folk, selv om det selvfølgelig også er svært nok, siger Johan Bülow, der har titel af Kreativ direktør i det selskab, som han selv stiftede.

Lakrids-selskaberne beskæftiger i dag 350 ansatte fordelt over en række lande. Samlet set har Lakrids By Bülow 1900 forhandlere i 25 lande.

Det seneste årsregnskab fra 2017 lukkede i et resultat på knap 4 mio. kroner før skat, efter de fire forudgående år alle gav to-cifrede millionoverskud i niveauet fra 11 til 21 mio. kroner.

- Som virksomhed har vi ændret os meget undervejs. Fra startup-niveau med et unikt dansk/nordisk produkt til at skabe et internationalt brand og pludselig åbne egne selskaber i seks nye lande, men jeg synes, at vi er alle vores keydrivers peger i den rigtige retning nu, siger Johan Bülow.

Ny dansk identitet

Lakridskongen tror på fremtiden. Og ikke mindst den nye identitet af Lakrids By Bülow, som han har brugt de seneste mange måneder på at udvikle. Et nyt visuelt og bæredygtigt look, som skal gøre brandet endnu stærkere.

- Vi har givet vores produkter et mere internationalt take. Det handler dels om synlighed på de nye markeder, som vi bevæger os ud på, dels om bæredygtighed i form af blandt andet 100 procent genbrugt og genanvendeligt plastic og pap i emballager samt dels om at være sværere at kopiere, som vi har været udsat for i ekstrem grad. Det har været en lang proces, fordi ét er at have et ikonisk produkt, som du må ændre på for, at andre ikke skal kunne ligne dig, men samtidig må du for alt i verden undgå, at du ikke kommer til at lave et produkt, så du kommer til at ligne en dårlig kopi af dig selv.

- Og så vil vi rigtig gerne vise, hvor vi kommer fra. At Lakrids By Bülow er dansk, og at lakridsen på den måde kan være med til at brande Danmark, ligesom jeg omvendt håber, at danskerne vil være lakrids-ambassadører ude i verdenen, siger Johan Bülow og uddyber:

- Jeg drømmer om at skabe et produkt, som danskerne er stolte af. Noget, der udstråler danske elementer i form af smag, kvalitet, bæredygtighed, design og så videre. Og jeg ønsker at skabe et lille element, som er med til at markedsføre Danmark hver eneste gang, en lille dåse bliver solgt.

Allerede i 2008 måtte Johan Bülow rykke sin lakridsforretning fra Svaneke på Bornholm og til hovedstadsområdet - i første omgang ind i en lejet fabriksbygning i Taastrup. I dag holder Lakrids by Bülow til på Sydholmen i Hvidovre, hvor facaden selvfølgelig er sort. Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix

Solgt for halv mia. kroner

Han solgte 75 procent af forretningen til svenske Valedo Partners for 470 mio. kroner i 2016, men det har hverken sænket ambitionerne eller passionen for forretningen.

- Som iværksætter skal du være klar til at ofre 100 timer om ugen eller mere på at lykkes, og det gjorde jeg også, da jeg begyndte i 2007 og i de næste mange år frem. Heldigvis har min familie og kæreste, der i dag er min hustru, altid bakket mig op hele vejen, og jeg går stadig på arbejde hver dag med et mindset om, at vi hele tiden skal gøre det en halv procent bedre end i går. Det er den ånd, der hersker i organisationen, for på den måde - ved hele tiden at forbedre os - formår vi også ved blive ved med at holde os foran konkurrenterne, lyder formlen for succes anno 2019 a la Bülow.

- Du bør altid gå på arbejde for at blive bedre. Jeg arbejder selv færre timer end før - 40-50 timer om ugen nu - men til gengæld arbejder jeg altid meget fokuseret, slutter Johan Bülow.

Johan Bülow blev i 2014 kåret som Årets Leder af Lederne, som den yngste nogensinde, mens han året før vandt prisen Entrepreneur of The Year. Foto: Asger Ladefoged/Scanpix
0/0
Erhverv

HSHansen højt til vejrs: Skal lave facaden på 14 etagers højhus i Aarhus

Erhverv

Café Mylle er ikke til salg - kun bygningen

Erhverv

Designvirksomhed vil nå en milliard i omsætning

Tophistorier

Erhverv

Stort galleri: Imponerende sandrobotter tager form

Erhverv

Charmeoffensiv for en branche i bevægelse

Erhverv

Trods hektiske måneder: Skjern Bank lander på 44,2 millioner i første kvartal

Erhverv

Ikast drømmer stort om bymidten