Annonce
Debat

Dommens dag: Fårene blev skilt fra bukkene

Fårene blev skilt fra bukkene: Nogle fik adgang til byrådssalen, andre gjorde ikke. Sådan et valg er vel nok et af de steder i vores verden, hvor vi tydeligst stiller os frem til dom. Derfor må det kræve et vist mod sådan at kaste sig selv ind på den politiske scene, hvor man så klart kan aflæse dommen til sidst. Når vi ellers omgås hinanden, er det mere skjult. Foto: Ludovic Marin / Reuters

I tirsdags var der kommunalvalg. Efter ugers valgkamp modtog politikerne så dommen fra os vælgere. Fårene blev skilt fra bukkene: Nogle fik adgang til byrådssalen, andre gjorde ikke.


Sådan et valg er vel nok et af de steder i vores verden, hvor vi tydeligst stiller os frem til dom. Derfor må det kræve et vist mod sådan at kaste sig selv ind på den politiske scene, hvor man så klart kan aflæse dommen til sidst. Når vi ellers omgås hinanden, er det mere skjult. Godt nok dømmer vi rask væk de andre og os selv både for det ene og det andet, men almindelig høflighed sikrer, at vi for det meste holder dommene for os selv. På den måde kan vi alle være her. Side om side kan vi gå rundt og bære vores skjulte domme.

På denne sidste søndag i kirkeåret stilles vi over for Jesu barske tale om Guds endelige dom over alle mennesker. Vi hører om dommedags store sceneri. Det er et billede af en dom, hvor alt kommer for en dag. En dom, hvor det bliver helt tydeligt, hvad vi hver især må have gjort os skyldige i, og hvad vi har forsømt at gøre. Derudover etablerer Jesus den sammenhæng, at det gode, vi gør mod andre, det gør vi mod ham. På samme måde, når vi forsømmer eller svigter andre, ja, så svigter vi ham. Med andre ord lader han os vide, at han møder os i de svage og små.

Annonce

På baggrund af disse gerninger mod mennesker, og dermed mod Jesus, bliver fårene så skilt fra bukkene, nogle til straf og andre til liv.

Hvorfor siger Jesus disse alvorlige ord? De er ikke rare at høre. Men grundlæggende må vi vel gå ud fra, at ordene er sagt og nedskrevet for at forberede tilhøreren og læseren på, hvad der kommer til at ske i den endelige dom. Der er stadig meget, der er uklart, og sådan må det jo være, når det handler om Guds endelige dom. Den ligger langt uden for tid og sted og langt uden for vores forståelse.

Men der tegnes dog nogle markante linjer op. På den måde kan ordene forstås som en advarsel, et stopsignal. Ordene har til formål at standse os midt i vores liv. Midt i novembers hverdag, midt i ny coronabekymring og midt i de begyndende forberedelser til julen.

Vi må se tilbage på året, der er gået og spørge og selv: Har jeg levet i næstekærlighed? Har jeg stillet nogens sult eller tørst eller besøgt så meget som en eneste i fængslet? Eller har jeg tværtimod vendt hovedet den anden vej, da jeg så ham eller hende, der havde brug for min omsorg?

I dag bliver vi standset, og vi må rette blikket indad. Vi må se tilbage på året, der er gået og spørge og selv: Har jeg levet i næstekærlighed? Har jeg stillet nogens sult eller tørst eller besøgt så meget som en eneste i fængslet? Eller har jeg tværtimod vendt hovedet den anden vej, da jeg så ham eller hende, der havde brug for min omsorg?

Ja og nej, jeg ved det ikke, og man kunne jo altid gøre mere. Og der er jo ingenting, der bare er ligetil. Hvornår har vi gjort nok? Hvornår kan vi sige, at problemerne er ude af vores hænder?

Midt i den usikkerhed efterlades vi i dag. Evangeliet kommer os ikke til redning, vi får kun dom på denne sidste søndag i kirkeåret. Så denne søndag tvinges vi til at stoppe op. Jeg tvinges til at stoppe op og tænke over, hvordan jeg som menneske skal bruge de ressourcer, som Gud har givet mig, til at gøre godt.

På denne søndag er det som sagt slut på endnu et år i kirkens kalender. Foran os kan vi skimte, at der efter denne søndag følger et helt nyt kirkeår med advent, jul, påske og pinse. Der skal vi igen følge Jesus gennem de bibelske beretninger. Vi skal igen se, hvordan han tager vores utilstrækkelighed og synd på sig og i stedet giver os sin retfærdighed gennem dåben og troens fællesskab med ham. Igennem det nye kirkeår må vi igen lade Gud tjene os.

Men i dag skal vi dvæle ved, hvordan vi kan tjene Gud ved at tjene vores næste. Vi skal spejde efter, hvor Jesus møder os i den, der trænger til vores omsorg. Måske er det i de mest mærkværdige skikkelser, at vi kan risikere at møde Jesus.

Det giver digteren Søren Ulrik Thomsen et eksempel på i essayet ”En hårnål klemt inde bag panelet” fra 2016. Her skildrer han en episode i en kirke i New York, hvor han opholder sig. Flere søndage i træk møder den samme forhutlede og fordrukne kvinde op. Om hende skriver han:

”Da jeg en søndag under nadveren får hende tæt på som sidemand ved knæfaldet, rammes jeg af en stank så ram og sødlig, at jeg er lige ved at kaste op, så da kirkegængerne efter indstiftelsesordene næste søndag rejser sig for at gå til alters, sørger jeg for at undgå kvinden ved hurtigt at sikre mig en plads så langt fra hende som muligt. Men da jeg rejser mig efter at have modtaget brødet, vinen og tilsigelsen af mine synders nådige forladelse, gribes jeg af frygt og skam, for kunne det ikke meget vel være Kristus, som i skikkelse af denne kvinde besøgte sin menighed?”


Søndagens prædikentekst:

Jesus sagde: »Når Menneskesønnen kommer i sin herlighed og alle englene med ham, da skal han tage sæde på sin herligheds trone. Og alle folkeslagene skal samles foran ham, og han skal skille dem, som en hyrde skiller fårene fra bukkene; fårene skal han stille ved sin højre side og bukkene ved sin venstre. Da skal kongen sige til dem ved sin højre side: Kom, I som er min faders velsignede, og tag det rige i arv, som er bestemt for jer, siden verden blev grundlagt. For jeg var sulten, og I gav mig noget at spise, jeg var tørstig, og I gav mig noget at drikke, jeg var fremmed, og I tog imod mig, jeg var nøgen, og I gav mig tøj, jeg var syg, og I tog jer af mig, jeg var i fængsel, og I besøgte mig. Da skal de retfærdige sige: Herre, hvornår så vi dig sulten og gav dig noget at spise, eller tørstig og gav dig noget at drikke? Hvornår så vi dig som en fremmed og tog imod dig eller så dig nøgen og gav dig tøj? Hvornår så vi dig syg eller i fængsel og besøgte dig? Og kongen vil svare dem: Sandelig siger jeg jer: Alt, hvad I har gjort mod en af disse mine mindste brødre, det har I gjort mod mig. Da skal han også sige til dem ved sin venstre side: Gå bort fra mig, I forbandede, til den evige ild, som er bestemt for Djævelen og hans engle. For jeg var sulten, og I gav mig ikke noget at spise, jeg var tørstig, og I gav mig ikke noget at drikke, jeg var fremmed, og I tog ikke imod mig, jeg var nøgen, og I gav mig ikke tøj, jeg var syg og i fængsel, og I så ikke til mig. Da skal også de sige til ham: Herre, hvornår så vi dig sulten eller tørstig eller fremmed eller nøgen eller syg eller i fængsel, uden at vi hjalp dig? Da skal han svare dem: Sandelig siger jeg jer: Alt, hvad I ikke har gjort mod en af disse mindste, det har I heller ikke gjort mod mig! Og de skal gå bort til evig straf, men de retfærdige til evigt liv.« Matt 25,31-46

Jørgen Moeslund, sognepræst, Ringkøbing Provsti
Annonce
Skjern Håndbold For abonnenter

Fra taktisk kegle til muligt comeback: Rutineret stregspiller er med i Skjerns trup på torsdag

Danmark

Ny smitterekord: Onsdagens coronatal er det højeste på et døgn under hele epidemien

Annonce
Annonce
Annonce
Videbæk

Civile betjente trak pistolerne mod geværbevæbnet mand: - Han troede, de var nogle banditter

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Gintberg og Agger på charmeoffensiv hos erhvervslivet: Derfor skal de smide penge i grøn folkefest

Ringkøbing-Skjern

Nu skal besøgende og medarbejdere bære mundbind på ældrecentre og sociale bosteder

Hvide Sande

Gitte og Esther tager sig godt af børnene i Kloster: Vi vil skabe den bedste barndom og opvækst

Vaccine tilpasset Omikron kan være klar til marts

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Sådan ser tallene ud: Her er ugens regnskaber fra Ringkøbing-Skjerns virksomheder

Debat

Dagbladet mener: Indianeren og den døde kænguru

Hvide Sande

Trafikstyrelsen giver dispensation: Vesterhav Syd og Nord må bruge radarstyret lys på de kystnære møller

Coronasmitte kan igen sende børn hjem til onlineskole

Videbæk

Byrådstrio fra Videbæk og konservativ strittede imod at skære i tilskud til Videbæk Idræts- og Fritidscenter

Tarm For abonnenter

En jul med stærke traditioner: 50 år i træk har Hardy hentet sit juletræ hos Inger

Ringkøbing-Skjern

Kun for børn: I Ringkøbing afsættes der ekstra tid, når de mindste skal have et coronastik

Annonce