Annonce
Rejser

Dobbeltdækkerfly pensioneres før tid

Emirates har benyttet en udgave af Airbus A380 med plads til 615 passagerer på ruten Dubai-København. Flytypen fløj med de første passagerer i 2007, men den har vist sig at være for stor og uøkonomisk for mange selskaber. Foto: Colourbox

Passagerfly kan holde i mange år, hvis de bliver vedligeholdt, men meget tyder på, at et stort antal af verdens største passagerfly, Airbus A380, bliver pensioneret før tid. De er for dyre i drift, og Airbus har da også meddelt, at produktionen af flytypen indstilles i 2021.

Flyselskabet Emirates, som har flere A380'ere end noget andet selskab, er begyndt at udfase de ældste af typen, skriver Check-in.dk. To af maskinerne bliver brugt til at levere reservedele til de øvrige. Emirates har lige nu 112 af typen og har yderligere 11 i ordre, men omkring 2025 vil flåden af A380'ere være reduceret til 90-100.

Andre selskaber går samme vej. Singapore Airlines har udfaset fem fly af denne type, og de 10, som Air France råder over, vil være udfaset inden udgangen af 2022. Lufthansa vil sælge 6 af sine 14 A380'ere, Qatar Airways vil ikke forny sine leasingaftaler, og Qantas har annulleret en ordre på 8 maskiner.

Mange flyentusiaster har valgt feriedestination ud fra, hvor de kunne komme til at flyve med dobbeltdækkerflyet, men ad åre bliver det altså vanskeligere at prøve. /thor

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Danmarks flotteste hundelufter-park relanceres

Med Ringkøbing K har Ringkøbing fået et pragtfuldt naturområde, som spadserende, motionsløbere, hundeluftere og cyklister straks har taget til sig. Det er bare ærgerligt, at ingen gider bo der. For det er jo den sørgelige kendsgerning. Kun en enkelt pionér har indtil nu købt en bolig i det smukke område. Seneste forsøg på at få gang i boligsalget er også mislykkedes. Kort før sommerferien blev det besluttet at ændre status for en del af de kommende boliger. I stedet for boliger i to plan blev der nu givet plads til 32 ejerlejligheder i henholdsvis stueplan og på 1. sal. Men status er, at efter fem måneder er der ikke solgt en eneste af de nye boliger. Ejendomsmæglerne satser dog på, at der kommer gang i salget, når det første hus med fire lejligheder står klar, og folk kan se, hvordan lejlighederne bliver - ikke mindst udsigten over naturbydelen og fjorden. Forhåbentlig får de ret. Ringkøbing K er et enestående tiltag, der skal vise, hvordan byen kan udnytte udviklingsmulighederne i den korte afstand mellem fjorden, naturen og byen til at udvikle "en mangfoldig og bæredygtig bydel med forskellige boligtyper og boligformer af høj kvalitet og med en tæt-lav bebyggelsesform, der supplerer de traditionelle parcelhusudstykninger", som der står på Naturbydelens hjemmeside. Men er problemet ikke, at der simpelthen ikke er nok mulige købere til de foreslåede boliger? De overlæger fra det kommende supersygehus i Gjødstrup, som Naturbydelens ophavsmænd og ophavskvinder forestillede sig pendle mellem Ringkøbing og Herning, har ikke vist interesse for at flytte vest på, og det samme gælder andre velbeslåede pendlere; det kan måske have noget med trafikforholdene på Rute 15 at gøre … Kendsgerningen er, at Ringkøbings befolkningstal stagnerer. Der bygges fortsat huse, men det er dels i etablerede boligområder, dels i de indre dele af byen, hvor folk køber gamle ejendomme, river dem ned og opfører nye. Det ser ud til, at folk simpelthen ønsker at bo tættere på Torvet. Til gengæld elsker ringkøbingenserne at motionere og lufte hund i Ringkøbing K. Og det er - trods alt - da heller ikke så ilde.

Ringkøbing

- En halv løsning: Sammenlægning af to Ringkøbing-skoler møder kritik

Annonce