Annonce
Ringkøbing-Skjern

Dobbelt ministerbesøg på vej: Asfalt-lobbyister er klar til at tale varmt for 2+1-vej

Både transportminsiter Benny Engelbrecht (S) og erhvervsminister Simon Kollerup (S) deltager til oktober i et møde om mere vestjysk asfalt. Arkivfotos: Mads Claus Rasmussen og Liselotte Sabroe
Ringkøbing-Skjern har brug for en 2+1-vej, mener både lokale politikere og erhvervsliv. Nu får de mulighed for at argumentere for mere asfalt overfor både transport- og erhvervsministeren.

Ringkøbing-Skjern: Det har givet bonus, at viceborgmester Søren Elbæk (S) sendte en åben invitation til sine to partifæller transportminister Benny Engelbrecht og erhvervsminister Simon Kollerup.

Begge ministre har netop takket ja til et møde i Ringkøbing om behovet for en opgradering af landevejen mellem Ringkøbing og Herning. Det vil finde sted 7. oktober, hvor borgmester Hans Østergaard (V), viceborgmesteren, Tommy Rahbæk Nielsen fra Vestas, Ole Boye Madsen fra Arla og kommunaldirektøren vil deltage.

Dermed bliver store dele af den vestjyske asfalt-lobby samlet på borgmesterens kontor, hvor de sammen skal overbevise de to ministre om, hvor afgørende en 2+1-vej er for erhvervsudviklingen i området.

- Jeg er utrolig glad for, at vi får mulighed for at tale med to ministre på én gang. Jeg tror ikke, det er så almindeligt. Det er ingen hemmelighed, at vejstrækningen ikke bare handler om trafikafvikling, men også er afgørende for udviklingen af vores store virksomheder. Derfor har vi repræsentanter fra Vestas og Arla med til mødet, siger Søren Elbæk.

Transportminister Benny Engelbrecht har tidligere overfor Dagbladet været forbeholden overfor netop 2+1-vejen, som den forrige regering og Dansk Folkeparti var klar til at levere i 2021. I et skriftligt svar til Dagbladet skrev ministeren blandt andet, at det er "regeringens klare ønske, at klima- og miljøhensyn bliver vægtet højt, og at vi prioriterer investeringer i den kollektive trafik og i cyklisme" og at "det betyder dog ikke, at asfalt er lig med sort. Der skal også være noget asfalt, som elbilerne kan køre på".

Om ministeren bliver mere konkret til oktober, vil tiden vise. Sikkert er det, at de lokale politikere og erhvervsfolk vil bombardere ministrene med gode argumenter for at få vejen på regeringens prioriteringsliste.

- Jeg kan sådan set godt forstå, at regeringen lægger op til et langt bredere forlig på transportområdet, end det der lå. Det er helt naturligt, siger Søren Elbæk, der dog ikke lægger skjul på, at han mener, der bør være plads til mere vestjysk asfalt.

- Jeg er også glad for kollektiv trafik, men i vores del af landet er der brug for gode vejforhold, så vores erhvervsliv kan blive ved med at udvikle sig, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Skoleledere om folketingspolitikere: Et klart løftebrud!

Læserbrev: Regeringen går mod egne løfter, når den vil spare på erhvervsskoler og gymnasier. 28,9 mio. på erhvervsskolerne og 18 mio. på gymnasier: så meget vil Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Konservative, Alternativet og Liberal Alliance spare om året fra 2021-2023. Dét vil ramme skolerne hårdt. Allerede nu er både erhvervsskoler og gymnasier hårdt ramt af det berygtede 2% omprioriteringsbidrag – en pæn indpakning af en årlig besparelse, der ikke kan undgås at tage en bid af kvaliteten af uddannelserne. Så glæden var stor, da vi kunne se, at denne besparelse var fjernet med finanslovsforslaget for 2020. Nuvel, selv den største optimist forventede nok ikke, at vi fik de penge tilbage, som allerede var forsvundet (og netop allerede taget direkte fra vores unge menneskers uddannelser), men vi var alligevel lettede over at besparelserne nu var fortid! Sådan gik det ikke. Besparelserne er en direkte konsekvens af en underfinansiering af den nye uddannelse: Forberedende Grunduddannelse (FGU). Et manglende budget på intet mindre end 60 millioner! Lad os, før alt andet, slå fast: vi bakker op om den nye FGU. Men vi er uforstående over for, at man ikke har fundet ”nye” penge til dette formål. Det er en svinestreg, intet mindre – at ungdomsuddannelserne igen skal ”bøde” med besparelser for at finansiere nye tiltag. I de kommende 10 år vil vi lokalt i Ringkøbing Skjern se et drastisk fald i størrelsen af ungdomsårgange. Det presser vores ungdomsuddannelser til max. Sammenholdes denne udvikling med de mange besparelser, kan dét at bevare et attraktivt uddannelsestilbud til de unge blive svært udfordret – hvilket vil gå ud over bosætningen. Det vil være en katastrofe for en kommune, der i forvejen har svært ved at tiltrække tilstrækkelig arbejdskraft.

Videbæk

Intens eftersøgning endte lykkeligt: Hundehvalpen Nala stak af efter uheld på motorvej, men er fundet igen

Annonce