Annonce
Navne

Dirigent modtager pris på 200.000 kroner

Thomas Søndergård. Foto: Martin Bubandt
Thomas Søndergaard, der er chefdirigent ved Royal Scottish National Orchestra, begyndte på Holstebro Musikskole, da han var syv år.

Vestjylland/København: Wilhelm Hansen Fonden holder i år prisfest for 25. gang og uddeler i 2019 i alt otte millioner kroner til dans, musik, teater og møbelkunst. Siden fondens stiftelse i 1995, har fonden uddelt 100 millioner kroner.

Én af årets prismodtageren er født og opvokset i Holstebro. Det er dirigenten Thomas Søndergaard, der modtager én af tre hæderspriser på 200.000 kroner.

Fondens begrundelse lyder blandt andet:

"Thomas Søndergård står på højden af sin karriere som international stjernedirigent. Fra det Kgl. Kapel og Radiosymfoniorkestret til for eksempel Royal Concert Gebuw. London Symphony og Royal Scottish National Orchestra (hvor han er chefdirigent) inspirerer han musikerne i karismatiske prøveforløb og begejstrer publikum med magiske koncerter".

Prisen bliver overrakt ved prisfesten tirsdag den 29. oktober.

Annonce

Droppede ud af 10. klasse

Den 50-årige Thomas Søndergård er uddannet paukist og slagtøjsspiller fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium 1989-1992, hvor en af hans lærere også kom fra Holstebro, nemlig Gert Mortensen.

Allerede som syv-årig begyndte Thomas Søndergård på Holstebro Musikskole.

"Holstebro har stor ære af, at jeg er nået så langt. Det har betydet utrolig meget. Byen har bredt et tæppe ud, hvor jeg kunne lade fornuften ligge lidt og så ellers bare følge mit hjerte," sagde han til Dagbladet i 2006.

Som 17-årig valgte han at droppe ud af 10. klasse på Birkelundskolen, da han blev optaget på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København.

Fra 1989 til 1992 betjente Søndergård paukerne i Den Europæiske Unions Ungdomsorkester. Han tiltrådte som 18-årig som paukist i Det kgl. Kapel i 1992 og blev i 1995 solopaukist. Men han har hele tiden også været optaget af at dirigere.

Dirigent-karriere

Han fik den helt store chance som dirigent i 2005, da han overtog prøvearbejdet på Poul Ruders opera "Proces Kafka", der blev en meget stor succes for ham.

Søndergård blev chefdirigent og kunstnerisk rådgiver for det norske radioorkester (KORK) i 2009. Han afsluttede det engagement efter sæsonen 2011-2012.

I 2012 blev han chefdirigent for BBC National Orchestra of Wales, og året efter modtog han Dronning Ingrids hæderslegat 2013 på 250.000 kroner. I motivationen for tildelingen fremhævedes Thomas Søndergårds seriøse tilgang til musikken og hans overblik, naturlige autoritet og grundfæstede musikalitet.

I maj 2017 annoncerede Royal Scottish National Orchestra (RSNO) udnævnelsen af Søndergård som sin næste hoveddirigent fra sæsonen 2018-2019. Søndergård afsluttede formelt sin periode som hoveddirigent for BBC NOW i juli 2018.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Tarm

Sutsko giver lighed mellem kønnene i Nepal

Leder

De små snublesten - og det brændende spørgsmål til dig, der skændede gravstenene

Når du læser disse linjer, er jeg på vej mod Berlin. Engang Hitlers heilende nazi-inferno af en by. Senere en delt by, hvor murens iskolde zigzag-ar adskilte familier og venner. I dag en hjertelig og åben by, som - parallelt med alt det sprudlende og sjove - hele tiden minder verden om fortidens grusomheder. Berlin er byen, hvor mange tusinde Stolpersteine, snuble-sten, sætter små messing-mindesmærker i fortovene. Hver eneste sten er et minde over ét af de myrdede ofre for nazisterne. Messingstenene ligger foran de huse, hvor ofrene boede. På dem står der meget lidt og forfærdeligt meget: Et navn. En fødselsdato. En deportationsdato. Stedet for mordet: Auschwitz, Neuengamme, Sachsenhausen eller hvad dødsfabrikkerne ellers hed. Også på andre måder minder Berlin og Tyskland hele tiden sig selv og os andre om det, der aldrig må glemmes og aldrig må gentages. Som i den 19.000 kvadratmeter store 'skov' af betonsøjler, der er rejst tæt ved Brandenburger Tor til minde om de myrdede jøder. Som på Gleis 17 på S-bahnstation Grünewald - perronen, hvorfra nazisterne deporterede deres ofre direkte til udryddelseslejrene. Som i det jødiske museum, hvor arkitektur og udstilling i forening gør den besøgende svimmel og kvalm. Som gennem sporene efter Berlinmuren; spor, som man igen kun ser, hvis man kigger ned på fortovet netop der, hvor zigzag-arret er markeret. Over gadeplan er Øst- og Vestberlin i dag mange steder svære at skelne fra hinanden. Det samme er vi mennesker, når vi kigger ordentligt på hinanden. Er du jøde, asatroende eller grundtvigianer? Buddhist? Missionsk? Muslim? Katolik? Ateist? Hvad du end tror eller ikke tror på; uanset din hudfarve og din herkomst - så er du et menneske. Du skal behandles som ét, ligesom du skal behandle andre som netop det, de er: Mennesker. Tysklands mange 'Denkmahls' holder erindringens sår åbne for de, der tør røre ved dem. Når jeg om lidt går rundt i Berlin, vil jeg som altid kigge ned mod snublestenene i respekt for dem, der blev myrdet. Når jeg ser op igen, ville jeg gerne - ansigt til ansigt - møde ét af de mennesker, der valgte at markere Krystalnatten ved at skænde jødiske gravsten med maling og klistre nazistiske jødestjerner på postkasser. Dybest set har jeg bare ét spørgsmål: Hvorfor?

Skjern

Faster Andelskasse skal sammenlægges med københavnsk pengeinstitut

Annonce