Annonce
Erhverv

Direktør: Lem vil fortsat spille nøglerolle for Vestas Aircoil

Lem vi fortsat spille en nøglerolle for Vestas Aircoil, fastslår direktør Ib Sand Nykjær. Foto Johan Gadegaard.
Trods flytning af noget af produktionen til Rumænien har Vestas Aircoil ingen planer om at forlade Lem; tvært imod vil afdelingen i Lem fortsat have en nøglerolle, ikke mindst når det gælder udvikling, fastslår direktør Ib Sand Nykjær.

LEM: Vestas Aircoil i Lem flytter - som tidligere omtalt i Dagbladet - en del af produktionen til Rumænien, hvor koncernen allerede har produktionsfaciliteter. Men det er ikke ensbetydende med, at der er planer om at mindske Lem-afdelingens betydning for koncernen, fastslår direktør Ib Sand Nykjær.

- Vi har i en længere periode i efteråret haft for mange medarbejdere i forhold til mængden af opgaver i produktionen i Lem. Vi har trukket beslutningen om at tilpasse kapaciteten længst muligt ved blandt andet at efteruddanne folk, men det ser ud til at den globale afmatning ser ud til at fortsætte, og derfor har vi valgt at reducere produktionen nu.

Ib Sand Nykjær understreger, at der fortsat vil være produktion af blandt andet specialkølere og industrielle kølere i Lem. Desuden er Lem den del af koncernen, hvor den største ekspertise i koncernen er samlet, og hvor udviklingsarbejdet finder sted, og det bliver der ikke ændret på; snarere vil denne funktion blive styrket.

- Tilpasningerne skal være med til at sikre Vestas Aircoil i Lem, siger han.

Annonce

Rumænien og Kina

Vestas Aircoil har ud over hovedsædet i Lem afdelinger og produktion i Kina og Rumænien.

Virksomheden udvikler og producerer skræddersyede ladeluftkølere til brug i skibs- og kraftværksmotorer; disse kølere fungerer på den måde, at de nedkøler indsugningsluften og tilfører dieselmotoren de nødvendige hestekræfter. Derudover fremstiller Vestas Aircoil køletårne til industrivirksomheder under navnet Vestas Industrial Cooling.

Vestas Aircoil har fastholdt et højt investeringsniveau i sin udviklingsafdeling i Lem, og det bliver der altså ikke ændret på, fastslår Ib Sand Nykjær.

Generelt har virksomheden haft en god og stabil økonomisk udvikling. I 2018 havde Vestas Aircoil således et rekordstort overskud før skat på 36,4 millioner kroner.

Præcis hvor mange stillinger, der bliver nedlagt i Lem, kan Ib Sand Nykjær ikke sige endnu. Det kommer blandt andet an på udfaldet af de forhandlinger, der foregår lige nu med tillidsrepræsentanterne.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Kommunalforsker: Der kan være tale om inhabilitet i Ørskov-sag

Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce