Annonce
Biler

Direktør-Audi i overhalingsbanen

Den nye Audi RS6 Avant med V8-motor på 600 hk lægger klar afstand til sine søskende. Fronten med en stor ”powerdome” som luftindtag er pågående. Foto: Audi
Den nye Audi RS6 Avant ser nærmest skulende ud og leverer nu hele 600 hk.

I en tid med stadig mere spotlys på elbiler og grøn transport virker det nærmest naturstridigt at lancere en ny muskel-stationcar i den helt tunge ende med en 4,0-liters V8-motor på 600 hk, som Audi netop har gjort med den nye RS6 Avant.

På den anden side er der en vis fornuft i at kunne transportere hele familien i en rummelig og hurtig stationcar frem for at skulle presse sig sammen i en lille sportsvogn. Især hvis man som nogle af køberne til den nye Audi RS 6 Avant, bor i det sydlige Tyskland med udsigt til mange autobahnkilometer med fri fart.

Den fjerde generation af Audis ikoniske og hurtige direktør-model har fået et mere aggressivt snit, og V8’eren med biturbo er steget i effekt.

Forgængeren lå nemlig på 560 hk, men den kom dog også i en performance-version på 605 hk. Uanset hvad hedder en af de klare konkurrenter Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC Plus, som dog byder på 612 hk, mens BMW M5 yder 600 hk eller 625 i en særlig Competition-udgave.

Annonce

Audi RS6 Avant

Er udstyret med en 4,0-liters V8-biturbomotor på 600 hk. Momentet er 800 Nm, mens topfarten er 280 kilometer i timen, der kan hæves til 305 kilometer i timen.

0-100 kilometer i timen klares på 3,6 sekunder, mens 0-200 nås på 12 sekunder.

Forbruget er ikke oplyst.

Ingen forbrugstal

Momentet på 800 Nm i RS6’eren overføres fra motoren gennem en ottetrins Tiptronic-automatgearkasse. Det rækker til en acceleration fra 0 til 100 på 3,6 sekunder, mens topfarten er 280 kilometer i timen, som dog kan hæves til 305 kilometer i timen, hvis du opgraderer med en fartpakke.

Den store bil holdes på vejen i et setup, der omfatter Quattro-firehjulstræk og en luftundervogn, der samtidig her betyder, at bilen er sænket i forhold til en almindelig A6. Rent teknisk er motoren udviklet med den nye 48-volts milde hybridsystem, som vi ser andre steder i koncernen. Det betyder, at man kan ”coaste” en vis periode med slukket motor og på den måde spare benzin.

Audi har dog endnu ikke oplyst forbrugstal for bilen.

Den nye styling vil formentlig skræmme mange, når den dukker op i bakspejlet. Den buede kølergrill under motorhjelmen har en ”powerdome”, mens de smalle full LED-forlygter, som er hentet fra A7, spiller sammen med en forkofanger, der kommer fra sportsvognen R8. Det er lygter, som kan opgraderes til RS matrix-laserlys.

Store sideskørter, der gør bilen fire centimeter bredere, to store ovale udstødningsrør, fælge på 21 eller 22 tommer med keramisk bremse og en dybsort mat lakering på frontgrill og diffusor er med til at fuldende det dramatiske udseende.

Bestem motorlyden

Inden døre er der dømt sportsligt og fuldt digitaliseret interiør. Her er ikke alene haptiske berøringskontakter, der klikker som gammeldags kontakter og digitale instrumenter med RS-styling, men også sportssæder med integrerede nakkestøtter og sportsrat med perforeret læder og flad bund. Det byder på en RS-Mode genvejsknap, hvor man kan lege med parametre som motor, gearkasse, styretøj, Quattro-differentialet og motorlyd.

Den voldsomme Audi RS 6 Avant lander herhjemme til næste forår. Danske priser og udstyr kendes endnu ikke.

Spoilere hele vejen rundt er med til at gøre RS6-modellen fire centimeter bredere end de andre A6’ere. Foto: Audi
Modellen byder på en sportsligt stylet kabine med digitale RS-instrumenter og sportssæder med integrerede nakkestøtter. Foto: Audi
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

12 atletikmedaljer ved landsmesterskaber

Leder

Dagbladet mener: Man bliver stolt over de fastboendes 'folkebevægelse'

Man bliver flov overfor turisterne. Sådan lyder den korte, kontante begrundelse for et initiativ, der forleden fik 20 lokale frivillige til at trække i gummistøvlerne og trodse møgvejret for at bruge deres lørdag på at samle de store mængder affald op, som i månedsvis har skæmmet grøfterne langs Klitvejen. Bag initiativet står Hvide Sande-parret Heidi Broe Vrist og Lars Anker Hansen. Det er dem, der har følt sig så flove over at se den smukke Margueritrute omdannet til en skamfuld skralderute, at de har valgt at tage affaldssækken i egen hånd og gøre noget ved sagen. I første hug blev 74 sække fyldt med øldåser, flasker, slikposer og meget andet skidt. 74 sække! Men der er såmænd tilstrækkeligt med skrald tilbage til, at man kan samle lige så meget op og mere til, når succesen gentages lørdag 29. februar - selvfølgelig forudsat, at der også denne gang dukker en pæn flok frivillige kræfter op, som vil bruge lidt af weekenden på en fælles forskønnelse af grøftekanten. De store mængder affald dukkede op til overfladen, da kommunens folk for nogle måneder siden rensede grøfterne op for at gøre dem i stand til bedre at kunne tage de store mængder af regnvand. Der var røster fremme om, at kommunen burde rydde op efter oprensningen, men afdelingsleder for Vej og Park Kristian Korsholm måtte med beklagelse afvise, at det kunne komme på tale. Det ville kræve mandetimer, der ikke er budget til, forklarede han. Det er sund fornuft, at kommunens ressourcer lige nu gør bedst fyldest ved at blive brugt på at skaffe afløb for de enorme vandmængder. Og det er udtryk for et beundringsværdigt borgersind, når private mennesker som Heidi Broe Vrist og Lars Anker Hansen ikke nøjes med at brokke sig over kommunen eller måske rense lidt på egen matrikel, men i stedet går forrest i en hel lille 'folkebevægelse'. Herfra letter vi på sydvesten og bukker i stor respekt for initiativet. Mennesker som jer er der god grund til at være stolt af! Der er mulighed for at blive en del af 'bevægelsen', hvis man møder op på parkeringspladsen ved genbrugsstationen i Hvide Sande lørdag 29. februar klokken 10. Det er ganske gratis at deltage. Og hvis andre byer skulle lade sig inspirere, fortæller vi gerne om det i Dagbladet.

Annonce