Annonce
Erhverv

Digital hjælp er blevet gratis

Camilla H. Nellemann (th.) er medejer og stifter af virksomheden Sprogeriet. Hun fortæller, at med et designsprint kan en idé hurtigt omsættes til en prototype, der kan testes på brugerne for at finde ud af, om det fungerer. Arkivfoto: Birgitte Carol Heiberg
Dansk Design Center sætter turbo under den digitale udvikling af SMV'er for at få dem godt ud på den anden side af coronakrisen. Forløbet Sprintdigital er gjort gratis, og sådan et forløb kan være af stor betydning, fortæller virksomhedsejer, der har deltaget i tre sprints.
Annonce

Danmark: Forløbet Sprintdigital er sat i verden for at digitalisere de små og mellemstore danske virksomheder, og nu hvor coronakrisen for alvor begynder at kradse, er forløbet gjort gratis for at sætte turbo under den digitale udvikling.

Dansk Design Center, der faciliterer Sprintdigital, oplever, at et stigende antal virksomhedsejere efterspørger nye løsninger på at komme ud på den anden side af krisen.

- For mange af de her virksomheder handler det nu om ren overlevelse. Og vi må ikke glemme, at langt de fleste private arbejdspladser finder vi i de små og mellemstore virksomheder, siger Thit Juul Madsen, der er chef for strategiske partnerskaber hos Dansk Design Center.

- Det betyder, at hvis dansk økonomi skal have en chance for at komme nogenlunde gennem coronakrisen, skal vi have gang i udviklingen og digitaliseringen af danske SMV'er nu.

Sprintdigital er et fem dages-forløb, og Sprogeriet fra Odense har deltaget i tre sprints med stort udbytte.

Vi har tidligere været med i et designforløb, og vi havde kendskab til den måde at arbejde på. Da vi stødte på Sprintdigital, vidste vi derfor, at det ville være noget, der kunne være med til at rykke os hurtigt.

Camilla H. Nellemann, stifter og medejer, Sprogeriet

Annonce

Meget håndgribeligt

Stifter og medejer Camilla H. Nellemann fortæller, at Sprogeriet har deltaget i tre sprints med det samme produkt, og nu er det tæt på at kunne blive lanceret.

- I et sprint bliver produktet hele tiden testet på dem, der skal bruge det, så vi ved, at det virker hos dem, vi skal sælge det til, siger Camilla H. Nellemann, der arbejder med børns sproglige udvikling.

- Vi har tidligere været med i et designforløb, og vi havde kendskab til den måde at arbejde på. Da vi stødte på Sprintdigital, vidste vi derfor, at det ville være noget, der kunne være med til at rykke os hurtigt.

Forløbet foregår over fem dage, hvor der arbejdes med at kortlægge udfordringen og at folde idéer og løsninger ud, inden ugen ender ud med at teste en idé af på brugere eller kunder. Derfor er der ikke langt fra tanke til handling, fortæller Camilla H. Nellemann:

- Man sidder ikke og tegner skitser eller laver en masse beskrivelser i et halvt år for så at finde ud af, at det ikke fungerer hos brugerne. Med et sprint er det meget håndgribeligt, og vi får vi hurtigt lavet en prototype, der kan testes.

- Da vi stod og skulle udvikle et nyt produkt, vidste vi, at et designsprint ville kunne hjælpe os, fordi det er en metode, der rykker os hurtigt, siger hun.

Annonce

Alle brancher er ramt

Programmet Sprintdigital er landsdækkende, og godt 50 virksomheder har indtil videre deltaget i et eller flere sprints. Alene i Midtjylland og Syddanmark har 37 virksomheder gjort brug af Sprintdigital.

Dansk Design Center oplyser, at omtrent 100 virksomheder har ansøgt om hjælp gennem programmet, og at feltet af ansøgere viser, at stort set alle brancher er ramt af krisen.

- Der har været alt fra skibsmæglere, forhandlere af værktøj, byggematerialer, modetøj og kaffe til produktionsvirksomheder, biogasanlæg, restauranter og forlystelsesparker. I coronakrisen er digitalisering blevet et must, siger Thit Juul Madsen.

- På den korte bane handler det om overlevelse, men krisen har også accelereret den mere langsigtede indsats for forretningsudvikling og åbnet for helt nye måder at drive virksomhed på.

Ifølge Dansk Design Center efterspørger de danske SMV'er især nye indsigter i kundernes adfærd og behov, så de kan skræddersy nye digitale produkter og tjenester til dem.

Sprintdigital

Sprintdigital er et rådgivningsprogram til små og mellemstore virksomheder.

Forløbet er en del af SMV:Digital, som har til formål at fremme digitalisering og e-handel blandt SMV'er fra alle erhverv. Programmet er etableret som en del af regeringens Strategi for Danmarks Digitale Vækst.

Et sprint foregår over fem dage:

1) Kortlægning, hvor det bliver klart hvilken udfordring, der skal arbejdes med resten af ugen.

2) Idéudvikling. Her bliver der genereret en række idéer til den aftalte problemstilling.

3) Konceptudvikling, der handler om at finde frem til et koncept, som virksomheden ønsker som prototype og til at teste på kunderne.

4) Prototyping. Dagen slutter med at have en prototype, der kan testes på brugere/kunder.

5) Test hos brugere/kunder og på baggrund af deres feedback bliver der skabt klarhed over løsningens potentiale, og om den skal implementeres, eller om der eventuelt er brug for et sprint mere.

Et sprint har hidtil kostet 25.000 kroner, men på grund af coronakrisen er det nu gjort gratis at deltage.

Virksomheden kan tilmelde sig et sprint på sprintdigital.dk, hvor man blandt andet skal informere om idé eller udfordring og målgruppe.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing

Vig bag mig, Satan!

Annonce