Annonce
Biler

Diesel giver en afslappet kørestil i den nye folkevogn

Alt kan fås til T-Cross, men skal bilen udstyres med det hele, ja, så bliver den kostbar. Soltag kan dog ikke leveres til T-Cross. Foto: Jens Høy
De fleste bestiller nok en Volkswagen T-Cross med trecylindret benzinmotor. Du skulle dog unde dig selv en klassisk firecylindret diesel i VW's fine T-Cross.

De fleste vælger automatisk en diesel fra, når de kigger på biler i klassen for modebiler. Her tænker vi på biler som Renault Captur, Seat Arona og så selvfølgelig VW's nyeste skud i vrimlen af modeller: T-Cross.

Vi har kørt langt i en T-Cross med rigtig firecylindret diesel, 95 stærke dieselheste og automatgear. Det er en kombination, der er svært vanedannende. Bilen er både letkørt, støjsvag, og efter nogen tid glemmer man, at interiøret er lidt billigt visse steder.

VW T-CROSS 1,6 TDI DSG STYLE

5 stjernerT-Cross 1,6 TDI DSG Style: 289.994 kroner.

Testbilen inklusive ekstraudstyr: 336.474 kroner.

Motor: 1,6-liter turbodiesel.

Effekt: 95 hk.

Moment: 250 Nm v. 1500-2500 o/min.

0-100 km/t.: 12,5 sekunder.

Topfart: 180 km/t.

Forbrug: 17,9 km/l.

CO2-emission: 145 g/km.

Helt jomfruelig

Traditionelt set skal en diesel gerne have 2000-3000 kilometer på tælleren, før den går helt optimalt i forhold til støj og vibrationer. Så jeg er noget skeptisk, da pressebilen blot har kørt 18 kilometer, da jeg henter den hos importøren.

Mine reflektoriske fordomme viser sig at blive gjort til skamme allerede i det sekund, jeg trykker på startknappen, og den firecylindrede maskine på 1,6 liter springer i gang.

Selvfølgelig kan jeg høre, at det er diesel, men lyden er diskret, og vibrationerne er godt isolerede fra kabinen. I tomgang fornemmes kun en smule dieselsound, og undervejs i testen havde jeg flere passagerer, der ikke skænkede det en tanke, at drivmidlet var diesel.

En benzinmotor er lettere end en tilsvarende diesel, og det kan mærkes i en i forvejen let og høj bil som T-Cross. Dieselmotorisering passer fint til bilen, og gearkassen med syv trin skifter umærkeligt og lynhurtigt.

Økonomisk

Med 95 hk er bilen bestemt ikke hurtig, men den følger fint trafikken, uden at motoren giver meget lyd fra sig. Ved normal speeder skifter gearkassen op lige under 2000 omdrejninger, og det giver et flot resultat på brændstoføkonomien. Ved landevejskørsel/motorvej opnåede vi et resultat på lige over 20 km/l.

Bilens adaptive fartpilot virker godt, omend VW har valgt en lidt særlig funktion, der optræder i det øjeblik, bilen af sig selv har bremset ned og holder stille: Efter cirka to sekunder lyder et bip, og bilen begynder at trille fremad.

Bagagerummet er pænt stort og let at komme til. Foto: Jens Høy

Fartpilot er lidt speciel

Det skal man lige vænne sig til, for i sekunderne inden har man jo netop nydt, at bilen, uden at du har foden på pedalerne, bremser ned i takt med trafikken foran. Nu skal du som chauffør altså træde på bremsen, for ellers triller bilen.

Det er svært at finde noget negativt at sige om T-Cross, men priserne på bilen kravler hurtigt op, hvis man udstyrer den, som den fortjener.

Testbilen koster 289.994 kroner og løber op i 337.000 kroner med alskens ekstraudstyr, og på det niveau begynder der at være mange andre spændende biler.

Kan man undvære topudstyret er der 20.000 kroner at spare ved at køre efter en Lifemodel.

Ellers er T-Cross, som vi kender den, altså med forbløffende meget plads i den forholdsvis lille bil, både på bagsædet og i bagagerummet, sikker og komfortabel og særdeles letkørt. Men også med en meget billig plastickvalitet i kabinen. Og er man helt ligeglad med udstyr, leverer Volkswagen basisudgaven til 200.000 kroner.

Interiøret er her peppet op med spændende farver. Alting fungerer let og intuitivt, men plastickvaliteten er trist. Foto: Jens Høy

Konklusion

Kører man meget pendlerkørsel eller lange ferieture, er det værd at overveje, om man ikke skal gå lidt mod strømmen og kigge nærmere på en dieselmotor, hvis man har kig på den nye Volkswagen T-Cross.

Den lille 1,6-dieselmaskine er nemlig effektiv og ikke mindst yderst behagelig at køre rundt med. Merprisen er 15.000 kroner i forhold til benzinvarianten på 115 hk, som er eneste mulighed, hvis man vil have automatgear.

Meget høj. Med T-Cross har Volkswagen en af klassens højeste biler. Vi tester den med dieselmotor og automatgear, hvilket viser sig at være en god kombination. Foto: Jens Høy
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Lad ikke besparelser ramme teatret: Teatret Om giver farve til kommunen

Læserbrev: Mon ikke de fleste læsere er klar over, at det ikke bliver nogen nem opgave for Byrådet at få balance i kommunens budget, og situationen bliver næppe mere tilfredsstillende af, at en uretfærdig fordeling af pengene imellem landets kommuner har nødvendiggjort besparelserne. I bestyrelsen for Teatret Om håber vi selvsagt, at besparelserne ikke rammer Teatret, så Teatret kan bevares, og så der er mulighed for også i 2022 at lave en festival for hele kommunen. Lige nu er vi så stolte af festivalen, som skabte så meget røre og opmærksomhed. Tak til de mange, som bidrog til festivalens succes. I min optik er der fem gode grunde til, at besparelserne ikke bør ramme Teatret Om: 1. Teatret Om er hele kommunens egnsteater. Teatret fortæller om de mennesker, der har boet i Naturens Rige, og mange af forestillingerne vækker opmærksomhed i hele Regionen. Teatret har fortalt om Mylius Erichsen, historier fra havet er fortalt gennem “Lighthouses”, og livet ved Bundsbæk Mølle har også været en ramme for teatret. 2. Teatret skaber opmærksomhed om Ringkøbing-Skjern Kommune både nationalt og internationalt. I forbindelse med Aarhus som Europas Kulturhovedstad i 2017 fik teatret en central rolle og var med til at gøre året til hele Regionens kulturbegivenhed. Teatret optræder i det hele taget mange forskellige steder både i Danmark og uden for landets grænser - og hver gang er det med til at manifestere Ringkøbing-Skjern Kommune som en stærk kulturkommune. 3. Teatret gør meget ud af at være synlig i hele kommunen. Vi har netop afviklet Ur-nat festivalen, og heldigvis har festivalen skabt opmærksomhed og begejstring rundt i hele kommunen. Det har været dejligt at opleve. Vi er stolte af at blive brugt, og vi er stolte af at være en del af Naturens Rige. Lige nu arbejder vi på at hjælpe med at formidle visionerne om Naturkraft - vi ser mange muligheder for samarbejde mellem Naturkraft og Teatret Om. 4. Ringkøbing-Skjern Kommune har et stærkt fritidsliv, som giver kommunen berettiget opmærksomhed i hele landet. Det kan man kun være stolt af. Men jeg synes også, at et mangfoldigt kulturliv er godt for kommunen. Et alsidigt kulturliv understøtter det gode liv i kommunen. Jeg synes, Teatret Om er en af hjørnestenene i kommunens levende kulturliv, og Teatret er med til at give kulturlivet farve. 5. Jeg synes Teatret Om giver overskud på kulturbalancen i kommunen. Men Teatret Om gavner også den økonomiske handelsbalance. Ganske vist betaler Ringkøbing-Skjern Kommune 1 million kroner i tilskud til Teatret Om. Det er mange penge. Men for hver krone, som kommunen giver, kommer der to kroner fra staten, og hertil kommer masser af indtægter fra fonde, salg af forestillinger og fra projekter. Det er mange penge, som på den måde flyder ind i kommunen og som skaber arbejdspladser til ni personer. Både tilskuddet og den kommunale bevilling til festivalen skaber aktivitet og udvikling i kommunen. Hver dag arbejdes der seriøst med en fortsat udvikling af teatret, så det gennem sine udtryksformer kan sætte sit præg på tidens aktuelle dagsordener. I al beskedenhed synes jeg, at Teatret Om på den måde har gjort et flot stykke arbejde for os alle sammen.

Annonce