Annonce
Danmark

DI kritiserer højere afgift på overdragelse af virksomheder

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Boafgift for virksomheder, der overdrages til arving, forhøjes til 15 procent fra de nuværende seks procent.

Dansk Industri (DI) kritiserer hævningen af arveafgiften på virksomheder, der er blevet aftalt i den nye finanslov.

- Det er et kæmpe selvmål i finansloven. Aftalen lader tusindvis af små og mellemstore virksomheder i stikken, siger administrerende direktør i DI, Lars Sandahl Sørensen, i en pressemeddelelse.

Den såkaldte boafgift for virksomheder, der overdrages til arvinger, bliver forhøjet til 15 procent fra de nuværende seks procent med regeringens nye finanslov.

Det er endnu usikkert, hvordan værdien af virksomheden, der skifter hænder, skal udregnes.

Ifølge finansminister Nicolai Wammen (S) skal en ekspertgruppe finder ud af det i den nærmeste fremtid.

Men det er ikke godt nok, siger Lars Sandahl Sørensen.

- Rigtig mange virksomheder står i de kommende år over for en beslutning om, hvordan og hvor virksomheden skal føres videre.

- Det skylder regeringen og partierne at give virksomhederne og deres medarbejdere nogle klare og rimelige rammer for, siger Lars Sandahl Sørensen.

I 2016 besluttede den daværende regering gradvist at sænke bo- og gaveafgiften på familieejede virksomheder til fem procent frem mod 2020.

Det er den lempelse, regeringen og dens støttepartier nu annullerer.

Ifølge erhvervslivet ligger problemet nu i, at virksomheder tidligere blev vurderet meget lavt via formueskattekursen.

Det blev ændret under Thorning-regeringen, og derfor vil den kommende boafgift på 15 procent af virksomhedens værdi være betydeligt højere end den seneste gang, afgiften lød på 15 procent.

Det er blandt andet det, Nicolai Wammens ekspertgruppe skal kigge på.

DI er ikke kun negativ vedrørende den nye finanslov.

Lars Sandahl Sørensen er glad for, at der kommer flere penge til uddannelse og grønne investeringer.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Saferoad gør byrummet sikkert

Leder For abonnenter

Samskabelse er vejen frem i rundkørslen

Vi kommer ikke uden om det … Det offentlige har ikke råd til at betale for alle de ønsker, borgerne har til forbedringer og forskønnelser af vore fælles omgivelser. Men så er det jo godt, når borgerne kan tage sagen i egen hånd … Tag bare rundkørslen i Astrup ved Femvejen lige uden for byen; af lokale kaldt "Danmarks grimmeste" af slagsen. Om det passer, vil være et oplagt emne til en rundbordsdiskussion. Men køn var den i alt fald ikke, overgroet som den var med ukrudt. Kommunen havde dog ikke pengene til at gøre noget ved den. Men så tog folk i Astrup sagen i egen hånd. En flok frivillige påtog sig opgaven med at omdanne den til "Danmarks smukkeste rundkørsel". Det skete ved, at folk lagde kræfterne sammen: Per Kjær, der driver maskinstationen, stillede maskine til rådighed. Landmand Vagn Lindy Petersen i Skjern havde noget jord til at ligge efter en staldudvidelse, som kunne bruges, så onsdag blev der flyttet 400 kubikmeter jord. Svæveflyvepladsen i Ejstrup bidrog med et træ, som Kristian Ahle selv gravede op. Nu mangler de frivillige bare at få plantet rododendron i fem farver, så er "Femvejens Andels Rundkørsel", som den - måske ikke helt mundret - er kommet til at hedde, klar til at springe ud det kommende forår i al sin glans. Det hører med til historien, at rododendronerne selvfølgelig udbydes på andele, og at anlægsgartner Ole Christensen står for indkøb af planterne. Kommunens rolle i hele historien har i dette tilfælde været lydhørhed over for de lokale ønsker, og hurtig tilladelse til, at de frivillige kunne gå i gang. I andre tilfælde ser man i stigende grad, at der er tale om egentlig samskabelse; altså at kommunen og lokalsamfundene i fællesskab bidrager til at løse opgaver, som kommunen ikke har råd til alene at løse - for eksempel etablering af cykelstier. Man kan selvfølgelig mene, at opgaverne bør betales fuldt ud af kommunen. Men ofte vil det være ensbetydende med, at de ikke løses - eller i bedste fald først om mange år - og så er det da bedre, at parterne i fælles forståelse skaber noget sammen. Ellers havde Astrup næppe været på vej til at få "Danmarks smukkeste rundkørsel".

Annonce