Annonce
Ringkøbing

DF kræver mere vestjysk asfalt: Det vil være hul i hovedet at lade være

Der skal statslige penge til, hvis Ringkøbing-Skjern skal have sin 2+1-vej. Tegning: Nex

Dansk Folkeparti stiller krav om en 2+1-vej mellem Ringkøbing og Herning til kommende trafikforhandlinger med regeringen.

Ringkøbing-Skjern: - Det vil være hul i hovedet at sætte 18 millioner kroner af til en VVM-redegørelse af en 2+1-vej i finansloven, med mindre man er klar til at prioritere strækningen.

Sådan lyder den kontakte melding fra folketingsmedlem Dennis Flydtkjær (DF), som nu kan fortælle, at hans parti går til de kommende forhandlinger om en langsigtet plan for trafikinvesteringer med regeringen med et krav om mere vestjysk asfalt.

- For os handler det om at skabe den balance i Danmark, som regeringen også har været så optaget af. Derfor er det helt afgørende for os, at der både bliver investeret i at opgradere landeveje og nye motorveje. En 2+1-vej mellem Herning og Ringkøbing er helt afgørende for erhvervsudviklingen i det vestjyske, hvor Arla og Vestas skal transportere varer rundt og har brug for at give pendlende medarbejdere kortere transporttid, og det er lige så vigtigt som motorveje i det tæt trafikerede hovedstadsområde, siger Flydtkjær.

Regeringen og Dansk Folkeparti har så småt indledt forhandlingerne om de næste mange års investeringer i nye veje rundt om i landet.

Finansminister Kristian Jensen (V) har på forhånd afvist at love mere asfalt i det vestjyske, før han kan garantere, at der er penge til strækningen.

Dennis Flydtkjær undrer sig over afvisningen, fordi regeringen og Dansk Folkeparti under finanslovforhandlingerne netop var enige om at prioritere den vestjyske strækning - og en række andre - og derfor satte penge af til en VVM-redegørelse.

Det opfattes almindeligvis som en forløber for et vejprojekt, fordi en tommelfingerregel siger, at en VVM-redegørelse kun er "gyldig" i fem år.

- Vi har opfattet det som et håndslag på, at 2+1-vejen skal realiseres i den kommende trafikinvesteringsperiode. Og derfor er den med på listen over de strækninger, vi vil have gennemført for at gå med i en aftale, siger Dennis Flydtkjær.

Også Socialdemokratiet har den vestjyske vejstrækning med i sit bud på de kommende trafikinvesteringer.

Udspillet rummer dog flere projekter, end der er penge til at gennemføre. Derfor er det uvist, hvor højt 2+1-vejen står på listen, når det kommer til stykket.

Sikkert er det, at erhvervslivet og lokalpolitikkerne i Ringkøbing-Skjern tørster efter en opgradering af strækningen mellem Ringkøbing og Herning og gennem flere år har dyrket intenst lobbyarbejde for at overbevise Christiansborg-politikerne om vigtigheden af den statslige investering.

En forundersøgelse konkluderede for nogle år siden, at projektet ville løbe op i en lille milliard.

Annonce

Kort om de tre spor

Det har i årevis været et vestjysk ønske at få opgraderet hovedvej 15 mellem Ringkøbing og Herning til en 2+1-vej.Det drejer sig om 38 kilometer landevej, der er en af Danmarks første hovedveje anlagt omkring 1850.

Vejdirektoratet konstaterede i en forundersøgelse for nogle år siden, at det vil koste en lille milliard at opgradere til en 2+1-vej. Til en sammenligning kostede den 38 kilometer lange motorvejsstrækning mellem Holstebro og Herning små tre milliarder kroner.

Både Arla og Vestas efterlyser bedre veje, som skal kunne klare både tung trafik og pendlere. begge virksomheder advarer om at erhvervsudviklingen er på spil.

Sidste år hyrede Ringkøbing-Skjern Kommune det københavnske public affairsbureau Primetime til at lave lobbyarbejde for vejstrækningen for 38.000 kroner om måneden.

I december blev der sat 18 millioner kroner af til en VVM-redegørelse for en 2+1-vej mellem Ringkøbing og Herning.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Innovest 2: Lad der ikke gå sognepolitik i sagen

Læserbrev: På tirsdag skal Byrådet behandle sagen omkring Innovest2. Jeg har en stor bekymring i forhold til at flytte jobcenteret ud af midtbyen og derved miste cirka 24.000 besøgende, samt ikke mindst cirka 150 arbejdspladser i Skjern centrum - stik imod alle ekspertanbefalinger omkring en aktiv handelsby. I Økonomiudvalget har vi drøftet sagen ad flere omgange, og har indsnævret sagen til tre mulige scenarier, hvor vi i alle scenarier beholder Borgerservice i Skjern midtby, så langt så godt! De tre scenarier er som følger: Scenarie A: Beskæftigelse flyttes til Innovest2 og Borgerservice til biblioteket. Scenarie B: Beskæftigelse flyttes til Innovest2 og Borgerservice til biblioteket samtidig med at Land By og Kultur flyttes fra Ringkøbing til Innovest2. Scenarie C: Alt bliver, hvor det er, og der igangsættes renovation af Finderupsvej 7 og 9. Jeg mener faktisk, det optimale scenarie er, kun at flytte LBK fra den dyrt lejede Vestas bygning på havnen i Ringkøbing til Innovest2. Da vi i sin tid flyttede LBK fra Tarm til Ringkøbing var vi enige om, at det var en midlertidig flytning, og nu har vi så muligheden for at flytte LBK tilbage til området, samtidig med at det kan være med til at styrke igangsætningen til et Innovest2. Vil det så ikke have betydning for handelslivet i Ringkøbing? Jo, men ikke i samme omfang, som hvis man flytter Borgerservice og Jobcenteret fra Skjern midtby. Sammenlagt har Borgerservice og Jobcenteret 40.000 besøgende om året. LBK er ikke på samme måde et servicecenter, der modtager mange borgerbesøg. Desuden er beliggenheden på havnen i Ringkøbing helt unik, og vel måske den absolut bedste beliggenhed i kommunen. En sådan beliggenhed skal vi ikke fylde op med kommunale arbejdspladser, her kunne i stedet ligge attraktive lejligheder. På trods af mange gode argumenter samt store synenergier ved at placere LBK ved siden af RKSK forsyning i Inovest, og en yderst attraktiv business case, der viser en tilbagebetalingstid på kun 15-16 år, fornemmer jeg, at der er gået ”sognepolitik” i sagen, og en del byrådspolitikere ikke vil være med til at flytte arbejdspladser fra Ringkøbing til Skjern. Skal vi alene flytte Jobcenteret, for at hjælpe Innovest2 på vej, som forslået i scenarie 1, er det for mig vigtigt, at der kommer noget andet end bare lejligheder på Finderupsvej. Der bør i givet fald stilles konkrete krav og laves restriktioner, således der er en garanti for, der kommet aktivitet, som skaber liv i midtbyen, som også handelsforeningen og Gentænk Skjern anbefaler, for at de kan bakke op. Desværre har jeg lyttet mig til, at der ikke kan gives garantier eller laves restriktioner for Finderupsvej, og det er heller ikke en del af de forskellige scenarier, vi skal stemme om tirsdag. I stedet er der lagt op til at lade det være op til en kommende køber, hvad der skal være på grunden, dermed må man formode, at der alene bliver boliger. De ellers gode tanker og ideer fra Borgermødet i Kulturcenteret er derfor intet værd, og hvorfor så afholde et borgermøde, hvis man ikke lytter til borgerne? Såfremt der ikke bliver stillet garantier for aktivitet på Finderupsvej ved en udflytning af Jobcenteret, vil det være min indstilling at stemme for scenarie 3, nemlig at vi intet flytter men i stedet igangsætter renovering af Finderupsvej 7-9. Dette vil i øvrigt også være til glæde for de mange borgere, som har udtrykt bekymring omkring en udflytning til Innovest, da der i dag allerede er store trafikale udfordringer i området omkring Innovest og Skolebyen og meget lidt offentlig transport.

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Sidste bold er endnu ikke slået: 20 års kamp om rigmandens ulovlige tennisbane på Klitten

Annonce