Ringkøbing

DF kræver mere vestjysk asfalt: Det vil være hul i hovedet at lade være

Der skal statslige penge til, hvis Ringkøbing-Skjern skal have sin 2+1-vej. Tegning: Nex

Dansk Folkeparti stiller krav om en 2+1-vej mellem Ringkøbing og Herning til kommende trafikforhandlinger med regeringen.

Ringkøbing-Skjern: - Det vil være hul i hovedet at sætte 18 millioner kroner af til en VVM-redegørelse af en 2+1-vej i finansloven, med mindre man er klar til at prioritere strækningen.

Sådan lyder den kontakte melding fra folketingsmedlem Dennis Flydtkjær (DF), som nu kan fortælle, at hans parti går til de kommende forhandlinger om en langsigtet plan for trafikinvesteringer med regeringen med et krav om mere vestjysk asfalt.

- For os handler det om at skabe den balance i Danmark, som regeringen også har været så optaget af. Derfor er det helt afgørende for os, at der både bliver investeret i at opgradere landeveje og nye motorveje. En 2+1-vej mellem Herning og Ringkøbing er helt afgørende for erhvervsudviklingen i det vestjyske, hvor Arla og Vestas skal transportere varer rundt og har brug for at give pendlende medarbejdere kortere transporttid, og det er lige så vigtigt som motorveje i det tæt trafikerede hovedstadsområde, siger Flydtkjær.

Regeringen og Dansk Folkeparti har så småt indledt forhandlingerne om de næste mange års investeringer i nye veje rundt om i landet.

Finansminister Kristian Jensen (V) har på forhånd afvist at love mere asfalt i det vestjyske, før han kan garantere, at der er penge til strækningen.

Dennis Flydtkjær undrer sig over afvisningen, fordi regeringen og Dansk Folkeparti under finanslovforhandlingerne netop var enige om at prioritere den vestjyske strækning - og en række andre - og derfor satte penge af til en VVM-redegørelse.

Det opfattes almindeligvis som en forløber for et vejprojekt, fordi en tommelfingerregel siger, at en VVM-redegørelse kun er "gyldig" i fem år.

- Vi har opfattet det som et håndslag på, at 2+1-vejen skal realiseres i den kommende trafikinvesteringsperiode. Og derfor er den med på listen over de strækninger, vi vil have gennemført for at gå med i en aftale, siger Dennis Flydtkjær.

Også Socialdemokratiet har den vestjyske vejstrækning med i sit bud på de kommende trafikinvesteringer.

Udspillet rummer dog flere projekter, end der er penge til at gennemføre. Derfor er det uvist, hvor højt 2+1-vejen står på listen, når det kommer til stykket.

Sikkert er det, at erhvervslivet og lokalpolitikkerne i Ringkøbing-Skjern tørster efter en opgradering af strækningen mellem Ringkøbing og Herning og gennem flere år har dyrket intenst lobbyarbejde for at overbevise Christiansborg-politikerne om vigtigheden af den statslige investering.

En forundersøgelse konkluderede for nogle år siden, at projektet ville løbe op i en lille milliard.

Kort om de tre spor

Det har i årevis været et vestjysk ønske at få opgraderet hovedvej 15 mellem Ringkøbing og Herning til en 2+1-vej.Det drejer sig om 38 kilometer landevej, der er en af Danmarks første hovedveje anlagt omkring 1850.

Vejdirektoratet konstaterede i en forundersøgelse for nogle år siden, at det vil koste en lille milliard at opgradere til en 2+1-vej. Til en sammenligning kostede den 38 kilometer lange motorvejsstrækning mellem Holstebro og Herning små tre milliarder kroner.

Både Arla og Vestas efterlyser bedre veje, som skal kunne klare både tung trafik og pendlere. begge virksomheder advarer om at erhvervsudviklingen er på spil.

Sidste år hyrede Ringkøbing-Skjern Kommune det københavnske public affairsbureau Primetime til at lave lobbyarbejde for vejstrækningen for 38.000 kroner om måneden.

I december blev der sat 18 millioner kroner af til en VVM-redegørelse for en 2+1-vej mellem Ringkøbing og Herning.

0/0
Annonce
Forsiden netop nu
Videbæk

Bat-detektorerne kom på arbejde: På flagermusejagt ved Brejninggaard

112

Heldet var med ham: 85-årig bilist blev klemt mellem to lastbiler

Ringkøbing For abonnenter

Skræmmebilledet er, at vi får små østeuropæiske ghettoer, hvor der ikke tales dansk

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Nyt om erhvervsnavne

Leder For abonnenter

Kære transportminister: Riv nu ikke hele aftalen i stykker

Ringkøbing-Skjern

Advokat presser på for svar i årelang strid: Kan tage en drejning

Ringkøbing-Skjern

Ultralokal lokalplan skal sætte poolhus-ejer skakmat

112

Et håb er slukket: Højesteret skal ikke se på vestjysk narkosag, der gav 10 års fængsel

Annonce