Annonce
Biler

Det store tyske motorshow i Frankfurt er døende

Besøgstallet på biludstillingen i Frankfurt er raslet ned, og samtidig bliver de fleste bilmærker væk. Foto: Newspress
Siden 1951 har biludstillingen i det tyske finanscentrum været den førende i Europa, men fabrikkerne bliver væk, og det samme gør de besøgende.

I årtier har den store biludstilling i Frankfurt, der finder sted hvert andet år, været en slags mekka for bilfabrikker og bilkøbere, men nu er det måske slut.

Allerede før åbningen for offentligheden 12. september så det dystert ud. Fraværet af mærker inklusive Toyota, Renault, Peugeot, Nissan, Fiat og Ferrari var et alvorligt slag for arrangørerne, VDA, Tysklands sammenslutning af bilproducenter. Dertil protesterede tusinder af klimaaktivister uden for indgangen og fremhævede de markante spændinger mellem den tyske bilindustri og landets miljøforkæmpere.

Nogen succes blev udstillingen da heller ikke, langtfra, efter at antallet af besøgende på dette års begivenhed faldt med næsten en tredjedel.

Dette års show, som sluttede i søndags, havde 560.000 besøgende ifølge VDA. Dette kan sammenlignes med 810.000, da begivenheden sidst blev holdt i 2017, endda midt i Volkswagens dieselkrise, skriver branchebladet Automotive News Europe.

Allerede da var der en diskussion om, hvorvidt showet havde det rigtige format, fordi antallet af besøgende var faldet fra 931.700 i 2015.

Annonce

En skygge af sig selv

På baggrund af antallet af bilproducenter, der sprang over begivenheden, og mindre ambitiøse stande tweetede den tidligere Opel-direktør Karl Thomas Neumann, at dette års show var en enorm fiasko og "en trist skygge af, hvad det plejede at være". Han forudsagde, at der ikke vil være et show i 2021.

I en erklæring sagde VDA-præsident Bernhard Mattes, at foreningen var meget tilfreds med den offentlige interesse i showet og tilføjede i videoer på sociale medier, at begivenheden opnåede "nye dimensioner".

"I den digitale tidsalder er det, der tæller, ikke længere kun antallet af dækkede kvadratmeter, men relevans, sagde han.

Mattes oplyste, at foreningen planlægger at forynge showets format, men meget tyder på, at det er sidste gang, biludstillingen finder sted i Frankfurt.

Måske til Berlin

Tyske medier skriver, at en beslutning om format og placering vil blive truffet i foråret. Berlin, med sin unge befolkning på 3,75 millioner og mange iværksættere, kan blive valget til det næste show, skriver blandt andre avisen Bild.

Generelt er tilslutningen til de klassiske biludstillinger dalet markant de senere år, og både Detroit og Paris har haft svært ved at lokke udstillere til.

Den årlige biludstilling i Frankfurt har fundet siden 1951, men kan dateres helt tilbage til 1897, hvor man udstillede otte biler på hotel Bristol i Berlin, hvor udstillingen i øvrigt fandt sted frem til anden verdenskrig, hvorefter den altså genopstod i Frankfurt.

Nu er den måske på vej tilbage til hovedstaden, hvis konceptet overhovedet overlever.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Danmarks flotteste hundelufter-park relanceres

Med Ringkøbing K har Ringkøbing fået et pragtfuldt naturområde, som spadserende, motionsløbere, hundeluftere og cyklister straks har taget til sig. Det er bare ærgerligt, at ingen gider bo der. For det er jo den sørgelige kendsgerning. Kun en enkelt pionér har indtil nu købt en bolig i det smukke område. Seneste forsøg på at få gang i boligsalget er også mislykkedes. Kort før sommerferien blev det besluttet at ændre status for en del af de kommende boliger. I stedet for boliger i to plan blev der nu givet plads til 32 ejerlejligheder i henholdsvis stueplan og på 1. sal. Men status er, at efter fem måneder er der ikke solgt en eneste af de nye boliger. Ejendomsmæglerne satser dog på, at der kommer gang i salget, når det første hus med fire lejligheder står klar, og folk kan se, hvordan lejlighederne bliver - ikke mindst udsigten over naturbydelen og fjorden. Forhåbentlig får de ret. Ringkøbing K er et enestående tiltag, der skal vise, hvordan byen kan udnytte udviklingsmulighederne i den korte afstand mellem fjorden, naturen og byen til at udvikle "en mangfoldig og bæredygtig bydel med forskellige boligtyper og boligformer af høj kvalitet og med en tæt-lav bebyggelsesform, der supplerer de traditionelle parcelhusudstykninger", som der står på Naturbydelens hjemmeside. Men er problemet ikke, at der simpelthen ikke er nok mulige købere til de foreslåede boliger? De overlæger fra det kommende supersygehus i Gjødstrup, som Naturbydelens ophavsmænd og ophavskvinder forestillede sig pendle mellem Ringkøbing og Herning, har ikke vist interesse for at flytte vest på, og det samme gælder andre velbeslåede pendlere; det kan måske have noget med trafikforholdene på Rute 15 at gøre … Kendsgerningen er, at Ringkøbings befolkningstal stagnerer. Der bygges fortsat huse, men det er dels i etablerede boligområder, dels i de indre dele af byen, hvor folk køber gamle ejendomme, river dem ned og opfører nye. Det ser ud til, at folk simpelthen ønsker at bo tættere på Torvet. Til gengæld elsker ringkøbingenserne at motionere og lufte hund i Ringkøbing K. Og det er - trods alt - da heller ikke så ilde.

Ringkøbing

- En halv løsning: Sammenlægning af to Ringkøbing-skoler møder kritik

Annonce