Annonce
Ringkøbing-Skjern

Det skal være nemmere at finde gode oplevelser på vestkysten: 'Vi ser en tendens til trængsel i de større kystbyer'

Destination Vesterhavet er med i et nyt samarbejde, der skal sikre, at gæsterne på vestkysten får nemmere ved at finde vej til gode oplevelser for såvel store som små. Arkivfoto: Henrik Breum
En ny strategi skal løfte vestkysten gennem en lang række digitale indsatser, som binder kysten bedre sammen, tiltrækker nye målgrupper og styrker området under en fælles parasol.
Annonce

Ringkøbing-Skjern: For såvel folk på egnen som for turister på ophold er vestkysten langt henad vejen smuk som et postkort, men når det gælder gæsternes opfattelse af området gennem digitale medier, er billedet helt anderledes.

Brugerundersøgelser peger på, at gæsterne oplever vestkysten fragmenteret og usammenhængende.

Derfor er der nu udviklet en strategi for såkaldt digital wayfinding, som skal løfte kvaliteten af det digitale udtryk og skabe en mere sammenhængende og attraktiv destination. Altså skal det være nemmere at finde vej til gode oplevelser.

Projektet udspringer af en fælles plan for udviklingen af turismen frem mod 2025. Ambitionen er, at vestkysten skal være blandt Nordeuropas mest attraktive kystdestinationer.


Med en fælles app på tværs af hele vestkysten kan vi nemmere inspirere og guide gæster hen til nye oplevelser langs kysten og de skjulte perler inde i landet

Lisbeth Valther, Destination Vesterhavet


Bag indsatsen står Destination Nordvestkysten, Destination Vesterhavet og Destination Vesterhav & Vadehav samt Realdania og Dansk Kyst- og Naturturisme:

- Vestkysten rummer en stor variation i natur- og kulturoplevelser, som mange ikke kender til. Den digitale wayfinding er et redskab til at binde disse oplevelser og steder bedre sammen og samtidig gøre de mange muligheder mere synlige for både nye gæster, tidligere besøgende og fastboere langs kysten, siger Henrik Lund, projektchef i Realdania.

Annonce

Autentisk feriestemning

Digital wayfinding handler om at bruge digitale teknologier til at orientere sig i vestkystens geografi. Målet er at kunne inspirere gæsterne til at bevæge sig langs kysten og finde netop de steder, der er interessante for dem og samtidig tage højde for trængsel. På den måde får gæsterne hjælp til at besøge nye steder og samtidig holde afstand til eksempelvis sårbare naturområder.

- Vi ser i dag, at vores gæster i højere grad bruger digitale medier til at søge information før og under rejsen. Med den digitale strategi har vi en fælles plan for, hvordan vi skal optimere og udvikle de digitale midler, så vi i fællesskab møder og guider vores gæster på vestkysten, siger Peter Krusborg, direktør i Destination Nordvestkysten.

Udbyttet af samarbejdet på tværs af destinationerne skal blandt andet komme til udtryk gennem ny app. Ved at benytte app'en på eksempelvis mobiltelefonen skal gæsten kunne få hjælp til at finde rundt og søge nye oplevelser, når familien ankommer til destinationen. Tilsvarende skal eksisterende online-platforme udvikles.

- Vi har rige muligheder for oplevelser i naturen og god plads i vores destination, og vi har hyggelige kystbyer, der tilbyder autentiske miljøer og feriestemning. Vi ser dog også en tendens til trængsel i de større kystbyer - en tendens, som ikke er blevet mindre udtalt under coronapandemien, siger formanden for bestyrelsen i Destination Vesterhavet, Lisbeth Valther, og tilføjer:

- Med en fælles app på tværs af hele vestkysten kan vi nemmere inspirere og guide gæster hen til nye oplevelser langs kysten og de skjulte perler inde i landet, så vi afhjælper problemer med trængsel i vores kystbyer.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Coronavirus

Pfizer skruer ned for leverancer: Heunicke ser med stor alvor på situationen

Annonce