Annonce
Biler

Det skal du overveje før køb af elbil

Tesla Model 3 er ikke den billigste elbil på markedet. Men bilen udgør en samlet god pakke med en fin rækkevidde til en rimelig pris. Foto: Lars Krogsgaard
Der kommer masser af nye elbiler på gaderne næste år. Hvis du går i tanker om en af disse, er der en række ting, som du skal gøre dig klart.

Det handler især om rækkevidden. Her er en kommende model som den nye Honda e til 277.000 kroner helt nede på 220 kilometer, og en VW e-Up til 163.000 kroner på 260 kilometer, mens en Peugeot e-208, der koster fra 230.000 krone, er på 340 kilometer, og en Kia e-Niro, der koster fra 275.000-350.000 kroner, kan klare 289-450 kilometer.

- Man skal gøre sig klart, hvor meget man kører i det daglige, og hvor tit man kører langt. Hvis man kører 20 kilometer til og fra arbejde og måske kører på tværs af landet et par gange om året, kan man måske godt leve med at holde et par pauser for at oplade. Men hvis man jævnligt kører til Alperne, skal man overveje en bil med både lang rækkevidde og hurtig opladning på farten, siger Martin Messer Thomsen fra FDEL, Forenede Danske Elbilister.

Annonce

Bykørsel tæller

Rækkevidden er også vigtig, hvis man for eksempel bor i lejlighed og ikke har adgang til en ladestander. Jo længere rækkevidde, jo længere tid kan man køre, og så måske lade bilen helt op en gang om ugen, hvor muligheden er. Man skal dog være opmærksom på, at rækkevidden kan falde med 20-30 procent. Især i koldt vejr.

En række bilimportører er dog også begyndt at fremhæve rækkevidden ved bykørsel, som hvor tallene for Kia e-Niro med de to batteristørrelser er 405 og 615 kilometer. I modsætning til konventionelle biler, som er mindre effektive i byen og mest effektive ved 80 kilometer i timen, er det modsat ved elbiler.

- En elbil er mere effektiv ved bykørsel end på motorvejen, da du ikke har megen spild. Du kører med lav fart og bremser meget, hvilket er effektivt, da bilen opsamler bremseenergi. Elbiler kører ikke i tomgang som konventionelle biler, så du har et andet perspektiv, siger Martin Messer Thomsen og fortsætter:

- En elbil har stort energitab især ved motorvejsfart. Aerodynamikken er meget afgørende for, hvor effektiv en elbil er. Det er blandt andet derfor, at Tesla Model 3 har en front, der ligner en and. Her kommer aerodynamik foran design.

Tal med et gran salt

Så det kan give mening at skæve til værdierne for bykørsel. Men regn ikke med tallene, før du har prøvet det af i praksis. Her kan for eksempel øget brug af kølere og aircondition ved køkørsel spille ind.

Opladningstiden betyder også noget, som Marin Messer Thomsen peger på, at en Peugeot e-208 kan oplade med 11 kW med en wallboks hjemme i garagen, mens den på farten kan lade med 100 kW. Her kan nogle biler kun oplade med 50 kW ved hurtigladerne, mens andre som Tesla Model 3 kan lade med 150 kW ved Teslas eget netværk af superladere og endda 200 kW ved det nye netværk fra Ionity, som er på vej.

Ved 200 kW kan man således lade bilen op til 150-200 kilometers kørsel på 12-13 minutter. Ved 150 kW tager det cirka 15-17 minutter. Ved 100 kW er tiden 20 minutter, og ved 50 kW 35-40 minutter.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Skandale: Kan livet fortsætte uden Postnord?

Læserbrev: Hvordan har Postnord fundet af, at det kun er brevene, de taber på? De må have fundet løsningen på at skille koldt og varmt vand. Efter det er blandet... Meget fornuftigt har postbudene både breve og pakker med ud. Det er vel heller ingen ulempe for Postnord, at det er brevene, der er befordringspligt på. De har fået serveret en politisk malkeko. Det er ender vel med, at brevene må tage op til en måned om at komme frem... Allerede nu er det betydelig langsommere end med dagvognen på Christian Den Fjerdes tid. Hvem har fået problemerne? Politikerne. Hvem har skabt dem? Politikerne. Der er flere mistænkte. En af de hovedmistænkte er Kristian Jensen. Det passer med hans taktik fra skattevæsenet. De startede med at slagte aktiverne og fordele dem. Derefter trykkede de på digitaliseringsknappen. Så satte de sig ned. Undrede sig over, at svenskerne ikke løste problemet for dem... Man kan sige meget om svenskerne, men speciel dumme er de altså ikke... Det er en skandale med de milliarder, der allerede er pumpet i projektet. Senest har de sendt adskillige personer på permanent ferie, og har planer om at sende endnu flere samme vej. Bare rejsebureauerne har rejser nok til dem... Det er ren kukkeluk at bruge milliarder på det! Udbringning af pakker er der mange, der har kapacitet til. Skildpaddebrevene må kunne løses på anden vis. Quickbreve er næsten lige så dyre som pakker. Derfor kan man vel sende dem som en pakke? Anbefalede breve kan vel håndteres på samme måde? Udbringning af B- breve kunne for eksempel overdrages til kommunerne. Ved at tilføre flere ansatte kunne hjemmehjælperne sagtens løse opgaven. Der bliver hældt millioner/milliarder i Postnord, som kunne bruges til det. Samtidig kunne ældreplejen i eget hjem blive opgraderet. Hvis postbudet, ligesom i gamle dage, havde tjek på om alle var ok. på ruten. Sikken en tryghed, det kunne give. Skildpaddebrevene kunne måske alternativt distribueres sammen med reklamerne på ugebasis. Nu mener nogen i det politiske, at vi skal købe Postdanmark tilbage fra Postnord. Heldigt, at vi ikke har fået malet alle postkasserne endnu. Der bliver udgifter nok til biler, skilte, tøj og til svenskerne. Men big business for dem, der sælger maling og profiltøj. Kan livet fortsætte uden Postnorddanmark? Eller går det i stå?

Annonce