Hvide Sande

Det firbenede monster: På besøg ombord på "Sea Installer"

Nej, det er ikke en kulisse til en science fiction-film: Det er "Sea Installer", der fortaber sig i tågen.

På besøg i "Sea Installer", der planter masser af vindmøller i Nordsøen.

HVIDE SANDE: - Hold da op! Det ligner noget fra en science fiction film! udbryder den filmkyndige fotograf, da vi nærmer os Vesthavnen i Hvide Sande, og "Sea Installer" tårner sig op foran os i tågen.

Ganske rigtigt. Det gigantiske, firbenede monster, der ligger ved kajen, kunne have været overbevisende kulisse i "Aliens"-serien eller andre filmfabler fra fremtiden.

Men "Sea Installer" er skam nutid. Det kæmpestore fartøj - et såkaldt jack-up-skib - er yderst aktivt i Nordsøen og andre steder til søs, hvor der skal plantes havvindmøller.

"Sea Installer" planter sine fire kæmpefødder på havbunden og leverer den stabile platform, mølleinstallatørerne skal bruge, når de rejser mølletårne og til sidst hejser nacellen op på plads.

Beboerne på "monstret" er heller ikke skræmmende "aliens"; det er venlige mennesker som kaptajn Jan Riisgaard, der viser rundt på skibet, der denne blæsende, tågede morgen er mødt op ved porten til Vesthavnen til "åbent skib".

"Sea Challenger" er nemlig til fem års tjek, det foregår i Hvide Sande - og så benytter A2Sea, der ejer skibet, lejligheden til at vise det frem.

A2Sea

"Sea Installer" ejes af det danske firma A2SEA, der igen ejes af Dong Energy (51 procent) og Siemens Wind Power (49 procent).A2SEA, der er baseret i Fredericia, har specialiseret sig i transport, installation og service af havvindmøller.

Firmaet har desuden afdelinger i Storbritannien og Tyskland.

Firmaet blev stiftet i 2000, og den første store opgave var Horns Rev 1. Siden har det sat mere end 1500 havvindmøller op, og er dermed verdens suverænt største på området.

Firmaet har cirka 200 ansatte.

jackup-skibet Sea Installer, der ligger i Hvide Sande havn.

82,5 meter ben

Og der er godt nok noget at vise gæsterne!

"Sea Installer" er imponerende nok, som den ligger ved kajen; men det er først, når man kommer om bord, den sande størrelse går op for en:

132,41 meter lang, og 39 meter bred - længere end en fodboldbane og næsten lige så bred.

Over hovedet på os forsvinder nogle gigantiske strukturer i tågen: De fire ben, der hver er 82,5 meter høje, og den blå hovedkran, hvis arm kan nå 100 meter ud, og som kan løfte op til 900 tons.

Alting er stort, går det op for os, mens vi bevæger os rundt på skibet, op ad trapper og hen ad passager.

Der er plads til 60 mand om bord, fortæller kaptajn Riisgaard; en besætning på 25 mand og op til 35 mand fra det møllefirma, der har lejet "Sea Installer".

På en arbejdsplads, hvor tonstunge ting dingler rundt i luften midt ud på havet, er sikkerheden i top.

Arbejdsulykker er meget sjældne.

Og der er i den grad en overkapacitet af pladser i redningsbåde og -flåder; de kan rumme i alt 340 personer. På hver side af skibet er der således i en container en redningsbåd, der kan rumme 60 personer.

Kølerummet, hvor maden til de op ti 60 personer om bord opbevares.

Oppe i tågen

Vi forsætter rundt på skibet og er en tur oppe på helikopterdækket, hvor den fugtige blæst rusker i tøjet, og vi er så højt oppe, at vi dårligt kan se Hvide Sande nedenunder os på grund af tågen.

Vi ender på broen, hvorfra det mere end 20.000 tons tunge fartøjs operationer styres. Et kæmpestort rum, fyldt med computere og anden elektronik, der bestyrker fornemmelsen af at befinde sig i en science fiction-kulisse.

Nedenunder fortsætter vi rundfarten gennem det labyrintiske skib, beser mandskabets soverum, der mest af alt ligner hyggelige hotelværelser, motionsrum, opholdsrum med billard, og messen, der kan bespise 60 personer nærmest døgnet rundt.

- Kokken er god; der er en god grund til, at man nærmest skal bestille tid for at komme i motionscentret, siger kaptajnen med et skævt smil.

Vi passerer gennem skibets kraftværk og motorrummet, og ender til sidst på dækket. Turens finale nærmer sig: Turen op i hovedkranen, hvor vi får lov at kigge ind til operatøren, der har glimrende udsigt til dækket, hvor små orangeklædte "myrer" bevæger sig rundt.

Så er turen slut. Men vi er vist alle endnu mere imponerede af "Sea Installer" vidundere, end da vi kom!

Mandskabet har masser af muligheder for at underholde sig selv; for eksempel dette billardbord.
Udsigt over dækket fra broen.
"Sea Installer" leverer den stabile platform, møllefirmaer skal bruge til at rejse møller på havbunden.
Tåget udsigt over Hvide Sande. "Sea Installer" ligger i havn for at gennemgå et fem års tjek.
Skibet rummer højst 60 mand - men der er 340 pladser i redningsbåde- og flåder.
Kaptaj Jan Riisgaard tager mod holdet, der skal vises rundt.
Jan Riisgaard har været skipper på "Sea Installer" i tre år, og han fastslår, at Hvide Sande Havn er en fremragende base, præget af et højt serviceniveau og stor fleksibiltet.
Et af de værelser, mandskab og møllerejsere bor i.
Herfra styrer Jan Riisgaard "Sea Installer", der er så manøvredygtigt, at det kan dreje om sig selv på to minutter.
Lidt værkstedshygge om bord.
På vej op i kranen.
Skibets motorrum.
Kranføreren har "Sea Installers" bedste udsigt.
Jan Riisgaard fortæller, at mandskabet er internationalt sammensat, men især består af danskere og polakker.
Skibet har sit eget elværk.
Man skal se sig godt for, når man færdes på "Sea Installer"; der er langt ned!
0/0
Kultur

Danmarks største havefest opgraderer oplevelsen: Det ser lovende ud

Hvide Sande

Klar til strandrace på fede cykler: 120 deltagere kan få en vild oplevelse

112

Mobiltelefon stjålet fra bord

Hvide Sande

En sørgelig og fantastisk verden udstilles i kunstnerboligen

Hvide Sande

Skibsværft bygger ny hal til større fartøjer: Ansatte slipper for kulde og regn

Erhverv

Borgmesteren: Vi er helt bevidste om de trafikale udfordringer - og vi gør noget ved dem!

Hvide Sande

Opråb til politikerne: Fik nej til soppebassin på stranden - så kom de kystnære møller

112

Ejendom i Søndervig ramt af hærværk