Annonce
Hvide Sande

Det er ikke helt tovligt: 250 var godt tilfredse med Hvide Sandes nye byplan

Er det sådan, Auktionshallen skal se ud? Visualering.
250 var mødt op til borgermøde i Menighedshuset for at høre arkitektfirmaet Møller & Grønborg fremlægge det foreløbe forslag til en udviklingsplan; planen ventes vedtaget i byrådet til foråret.

HVIDE SANDE: - Er det bare godt det her? Er det spændende?

Lød spørgsmålene fra ordstyrer Søren Elbæk (S), da denne efter fremlægningen af forslaget til en udviklingsplan for Hvide Sande forsøgte - som han selv udtrykte det - at "provokere" tilhørerne til at stille spørgsmål.

- Ja, ja! Lød det fra de mange tilhørere, der var mødt op tirsdag aften i Menighedshuset for at høre, hvad arkitektfirmaet Møller & Grønborg var nået frem til.

De 250 borgere var åbenlyst godt tilfredse med udviklingsplanen, hvis man skulle dømme ud fra reaktionerne. Men efterhånden kom der dog gang i spørgsmålene, der især kom til at handle om parkeringsforholdene i byen og om bestræbelserne på at øge fortætningen i bymidten, altså at få plads til flere fastboende og turister på det samme areal.

Arkitekt Jens Christian Pasgaard understregede, at fortætningerne absolut ikke alene handler om flere turister. Jo flere fastboende jo bedre, påpegede han.

- Men vi er opmærksomme på, at det ikke skal blive for tæt; det er vigtigt med de åbne arealer, hvor Hvide Sande bare får lov til at være stor. Så vi foreslår, at der nogle steder skal være tæt, mens det er åbent andre steder.

Annonce
Auktionshallen set lidt fra oven med cafe på taget. Visualisering.

Parkerings-udfordringer

Trafikken og bilerne i bybilledet affødte flere spørgsmål. En borger påpegede for eksempel, at i turistsæsonen er hele byen stoppet med trafik.

- Vi må tænke på, hvordan vi får trafikken ud af Hvide Sande, sagde han.

- Går I ind for fortætning, både af fastboende og turister, så bliver der ekstra behov for parkeringspladser, spåede Per Mikkelsen, mens Anders Thygesen spurgte, om der er planer om at lukke tilkørsler og ensrette trafikken, så det giver et bedre flow af trafik gennem Hvide Sande.

Jens Christian Pasgaard pegede på, at der er flere ideer om ekstra p-pladser, blandt andet i form af parkeringhuse. Hvis man vælger den løsning, kommer bilisterne dog til at betale for at parkere bilen; det er dog ikke et problem, mente arkitekten; de fleste turister er vante til at skulle betale for parkering derhjemmefra.

En omfattende plan

Inden borgermødet nåede til spørgerunden, havde arkitekt Signe Hougaard præsenteret baggrunden for udviklingsplanen for de fremmødte borgere.

- Vi er startet med at analysere Hvide Sande for at finde ud af, hvor udfordringerne ligger. Der er blandt andet ønske om flere og bedre overnatningsmuligheder og flere butikker og spisesteder af høj klasse. Der mangler der opholdsrum i byen, parker, legepladser og så videre. Parkeringspladser fylder meget, og trafikken er presset af broerne, sagde hun.

- Målet har været at skabe sammenhæng mellem hav og fjord, at foretage en æstetisk og kvalitativ opgradering af det offentlige rum, og at udnytte synergien mellem turisme og lokalbefolkning.

Målene skal blandt andet nås gennem fortætninger af boligmassen, ved at trække naturen ind, og gøre den mere nærværende i byen, at skabe et velfungerende oplevelsesforløb gennem byen og - ikke mindst - at håndtere trafikken. Fokusområderne er bymidten, Havneparken og Nordbyen.

Sådan vil et havbad kunne komme til at tage sig ud. Visualiering.

Konkrete tiltag

Jens Christian Pasgaard kom ind på en række af de forslag, som Møller & Grønborg har udviklet sammen med borgerne på de to tidligere borgermøder.

Et af de centrale punkter er en modernisering af auktionshallen, så den bliver mere publikumsvenlig, giver bedre arbejdsforhold - og måske endda får en café tilknyttet.

Et andet centralt punkt er udviklingen af Sluseøen ved Otto Pedersensvej med parkering i to niveauer, og med ferielejligheder rundt om p-pladsen.

Et tredje punkt, som Jens Christian Pasgaard fremhævede, var indretningen af p-pladsen ved Tungevej til et mekka for surfere og med legeplads.

Andre punkter, som han fremhævede, var en sammentænkning af hele arealer fra Sportsfiskercentret over Troldbjerg til skolen og hallen, så der dannes en havnepark samt at få pustet nyt liv i Butikscenter Nord og det omgivende boligområde.

Borgerne tog altså godt imod forslagene, der efter planen skal behandles i byrådet til marts, og de fleste lød til at være enige med Jens Nicolai Vejlgaard, da han sammenfattede sin holdning på vestjysk:

- Det er ikke helt tovligt. I har gjort det nogenlunde. Det kan vi godt klappe af!

Kunne et surfcenter ved Tungevej kunne komme til at se således ud? Visualisering.
Surfcentret ved Tungevej kunne blive en ny turistattraktion i byen. Visualisering.
Parkeringspladser og ferieboliger på Sluseøen. Visualisering.
Omkring 250 var mødt op til borgermødet om udviklingsplanen. Foto Poul Osmundsen.
Viceborgmester Søren Elbæk bød velkommen og ledede mødet. Foto Poul Osmundsen.
Efter kaffen var der mulighed for at stille spørgsmål. Foto Poul Osmundsen.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce