Annonce
Danmark

- Det er ikke fair, at min nye bil skal tjekkes efter fire år

Per Larsen fra Odense (th.) får foretaget eftersyn af sin nyere Ford Fiesta hos Bilsynseksperten. Foto: Nils Svalebøg
Det er omkostningstungt at have en bil i Danmark, når den skal synes, repareres og måske skrottes. Avisen Danmark været en tur forbi en synshal for at snakke med værkstedets synsmand og en af de borgere, som skulle have synet sin bil.

Bileftersyn: Hos Bilsyneksperten på Odensevej i det sydlige Odense syner de alle biltyper dagligt. Det bør dog være væsentlige sjældnere, hvis man spørger tænketanken Cepos, der i en analyse kommer frem til, at en stor del af bilsynene først og fremmest har den effekt at de skæpper i synshallens kasse, men til gengæld ingen effekt har på trafiksikkerheden. Blandt andet bør nye biler synes langt mindre, står det til Cepos

Ehsan Ahmadian fra Bilsynseksperten mener dog, at sagen er noget mere kompliceret:

- Der er meget forskel på de biler, vi får ind. Det er oftest de mindre biler med sparsomt udstyr, der har mest brug for et eftersyn, men jeg har også oplevet, at biler fra de dyre prisklasser har haft problemer, siger han og fortsætter:

- I sidste ende handler det om, hvor langt bilen har kørt, og hvem der har kørt i den. Derfor er det svært at ændre reglerne for bileftersynene. Af denne grund tror jeg ikke på, at lempeligere regler er vejen frem, da der simpelthen er for mange tilfælde, hvor der er problemer med bilerne, siger han.

Annonce

Blødere lovgivning er kærkommen

Den holdning møder modstand hos den 77-årige folkepensionist Per Larsen, der netop har lagt vejen forbi synshallen i Odense med sin fire år gamle Ford Fiesta:

- Det er ikke fair, at min nye bil skal tjekkes efter blot fire år. Den har næsten lige været til et andet eftersyn uden én eneste anmærkning. Derfor føler jeg lidt, at bileftersynet er som en ekstra skat, siger han.

Per Larsen køber ikke helt præmissen om, at nye biler skal gennemgå eftersyn efter fire år, når han ikke kører mere bil, end han gør:

- Jeg kører kun 10.000 kilometer om året, så det virker helt vanvittigt, at den skal tjekkes. Hvis man skulle vente seks år med at få sin nye bil til eftersyn, ville det give meget mere mening, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Hvide Sande-fiskere reddet fra brændende kutter

Skjern

Julehjælpen rykker ud i de næste uger

Læserbrev

Læserbrev: Lad centrene, der trækker borgerne i byen, blive i byen

Læserbrev: Indlægget “Lad der ikke gå sognepolitik i sagen” om Innovests husning af de kommunale arbejdspladser havde nogle gode pointer, der førte til den rigtige konklusion i et dilemma. Der savnes nogle tal på økonomien, og jeg kan betvivle, kommunalbestyrelsen har det vigtigste; det tabte skatteprovenu og følgeomkostningerne ved den mistede omsætning i detailhandelen. Butikkerne vil miste omsætning. Ikke blot til nabobyerne, men også til storcentrene i de større byer og til netbutikkerne udenfor kommunen. Det vil koste arbejdspladser, give tomme butikslejemål og tomhed i bymidten. Så på den måde et paradoks, når et erhvervscenter er omdrejningspunktet for at trække kunderne væk fra de små lokale erhvervsdrivende. Vi har jo lige fulgt kampen for købmanden i Stauning, og her er det så i større målestok. Du kan blot se til Esbjerg, hvad det har betydet i Kongensgade, at kontorer er flyttet på havnen. Og omvendt, hvad de gør i Billund for at trække folk til midtbyen. Så byrådet bør have det tabte skatteprovenu og følgeomkostningerne ved den mistede detailomsætning i kommunen med i ligningen. Det er ikke nok med en kort tilbagebetalingstid på investeringen i Excel-arket. Så jeg er enig med Jacob Agerbo i, at der ikke skal gå sognepolitik i sagen. For det handler ikke kun om finansiering og besparelser, men også om tabt detailhandel. Ikke “bare” i Skjern midtby. Men i kommunen. For der ingen garanti for, at omsætningen affødt af butiksdøden bliver i Skjern/Tarm, eller for den sags skyld i kommunen. Så derfor vedkommer det også borgerne udenfor Skjern ... Så herfra skal opfordringen lyde; lad centrene, der trækker borgerne i byen, blive i byen.

Annonce