Udland

Det britiske Labour fører EU-valgkamp mod Farage

Daniel Leal-Olivas/Ritzau Scanpix
Corbyn advarer mod et "Donald Trump-brexit" i valgkamp op til valget til Europa-Parlamentet.

I Storbritannien er de politiske partier ved at gøre klar til en ikke ventet valgkamp forud for valget til Europa-Parlamentet.

Arbejderpartiet Labour har især fokus på at advare vælgerne mod den tidligere Ukip-leder Nigel Farages nydannede Brexitpartiet, som ønsker et farvel til EU uden nogen skilsmisseaftale.

Labour advarer mod et sådant "Donald Trump-brexit".

- Vi vil være underlagt en amerikansk regering, som er stridslysten og uden værdier, siger Labours leder, Jeremy Corbyn, som torsdag lancerede hovedtemaerne i sit partis valgkamp.

- Det vil være et elitebrexit, som kun ville gavne de rigeste. Det vil gavne dem, som vil ophæve love, som vil nedlægge offentlige velfærdsinstitutioner og som vil undergrave arbejdernes rettigheder, siger Corbyn.

Den konservative britiske regering bekræftede torsdag. at Storbritannien vil gennemføre valget til Europa-Parlamentet.

Corbyn skildrer Labour som et alternativ til begge lejre i brexitspørgsmålet.

Men han er selv ofte blevet beskyldt for ikke at tone rent flag i spørgsmålet om brexit.

Derimod er De Liberale Demokrater, som vandt det nylige lokalvalg stort, meget klare i deres udmeldinger. De fører kampagne på, at de er tilhængere af EU og er trætte af al snak om brexit.

Den britiske premierminister, Theresa May, rettede søndag en indtrængende opfordring til Corbyn, om at indgå en brexitaftale med hendes konservative regeringsparti.

- Lad os overvinde vores uenighed. Lad os lytte til, hvad vælgerne siger, skrev Theresa May i søndagsavisen Mail on Sunday med henvisning til begge partiers tilbagegang ved lokalvalget.

De konservative mistede ikke færre end 1334 pladser i landets byråd, mens arbejderpartiet ikke som ventet fik fremgang, men mistede 82 pladser.

De Liberale Demokrater fik 703 nye pladser.

Forhandlinger om brexit mellem Labour og de konservative synes inde i et dødvande, og der har været rapporter om, at de er tæt på et sammenbrud.

Corbyn siger, at en permanent toldunion med EU er en betingelse for, at hans parti kan støtte Mays planer for brexit. De konservative er modstandere af en toldunion, da den ville forhindre Storbritannien i at indgå dets egne handelsaftale med andre lande.

/ritzau/Reuters


Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Leder For abonnenter

Pas på den 300. bilist

Det er en af den slags førstepladser, vi helst vil være foruden. Men vi kommer ikke uden om det: Vestjyske bilister er landets mest drikfældige. I alt fald hvis man måler på antallet af spritbilister, som bliver fanget i politiets kontroller. Tallene er temmelig skræmmende: Politiet har i løbet af et år stoppet 13.259 tilfældige biler, og i dem sad 44 spritbilister; det vil sige, at der i gennemsnit sad en spritbilist en ud af trehundrede biler. Prøv lige at tænke lidt over det … Hvor mange biler passerer du, når du eksempelvis kører på vejen mellem Ringkøbing og Herning eller Skjern og Holstebro? Rigtig mange! Og for hver gang, du passerer nummer 299, møder du en spritbilist. Ikke nogen rar tanke! Især ikke når man tager i betragtning, at skræmmende mange ulykker involverer sprit. De seneste tal viser, at der, i perioden 2013-2017, blev dræbt 140 mennesker i trafikken i Danmark og 829 personer kom alvorligt til skade i ulykker med spirituspåvirket fører af et motoriseret køretøj. Hvorfor kører vestjyderne markant mere spritkørsel end andre danskere? Måske handler det i virkeligheden om noget så banalt, at vestjyske spritbilister tror, de kan slippe af sted med det, fordi vi bor i et tyndt befolket hjørne af landet med langt mellem politipatruljerne. Men rent faktisk ved vi det ikke. Derfor er det også godt, at politiet nu vil bruge den store mængde data, man har indsamlet, til at kortlægge spritbilisternes adfærd - ikke mindst, hvem de er, hvor gamle de er, og hvor og hvornår, de begiver sig ud på vejene. På den måde vil politiet kunne sætte ind med både forebyggende kampagner og spritkontroller. Men vi andre - det store flertal, der ikke kører spritkørsel, og ikke kunne drømme om at gøre det - kan også gøre noget. Vi kan først og fremmest gøre det socialt uacceptabelt at sætte sig bag rattet i påvirket tilstand, hvad enten det er til hverdag eller fest. Ser vi en person slingre ud mod bilen, kan vi stoppe vedkommende, bede ham eller hende aflevere nøglen, og sørge for, at de kommer godt hjem på anden vis. Vi har et ansvar for, at der ikke er nogen derude, der møder den 300. bilist.

Annonce