Annonce
Ringkøbing-Skjern

Destination Vesterhavet ser dagens lys

Det kommende såkaldte destinationsselskab for Varde Kommune og Ringkøbing-Skjern Kommune skal hedde Destination Vesterhavet. Arkivfoto: Jørgen Kirk
Det nye navn på på Varde og Ringkøbing-Skjern kommuners fælles turismeselskab er fundet. Nu mangler direktøren, der forventes at være ansat i slutningen af oktober.

Ringkøbing-Skjern: Det kommende såkaldte destinationsselskab for Varde Kommune og Ringkøbing-Skjern Kommune skal hedde Destination Vesterhavet.

Det skriver de to kommuner i en fælles pressemeddelelse.

- Destination Vesterhavet er et navn, som turismeerhvervene i de to kommuner vil kunne se sig selv i og samles under. Men når det så er sagt, har vi givet hinanden håndslag på også at gøre en indsats for at brede turismen fra kysten og ind i landet, hvor både natur og menneskeskabte attraktioner også kan begejstre de besøgende. Så navnet afspejler vores geografiske placering snarere end et koncentreret fokus udelukkende på kyststrækningen, siger Hans Østergaard, borgmester i Ringkøbing-Skjern Kommune, i pressemeddelelsen.

Annonce

Direktør findes i oktober

Hans Østergaard er også formand for det forberedelsesudvalg, der er sat i verden for at få det nye selskab op at stå. Her sidder han sammen med blandt andre erhvervsrepræsentanter fra Ringkøbing Fjord Turisme, Pro Varde og politikere fra de to kommuner.

Hvem der skal være direktør i selskabet, forventes at blive afklaret i slutningen af oktober. Tirsdag 24. september er der stormøde i Nymindegablejren, hvor virksomheder og andre, der har interesse i turismen, kan få mere at vide om det kommende samarbejde og eventuelt bidrage med egne ønsker.

Selvom Ringkøbing og Varde slår deres turismeindsats sammen under Destination Vesterhavet, så fortsætter man med at benytte de eksisterende brands i markedsføringen af området.

/cak

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Samarbejde kan være en kur mod butiksdød

De findes allerede mange steder - samarbejdsaftaler. Det gælder i hvert fald i foreningslivet. Her har mange klubber og foreninger på den ene eller anden måde slået pjalterne sammen for at sikre, at der er deltagere nok på de forskellige hold, og det kan være både badminton, fodbold, gymnastik eller noget helt fjerde. Alternativet har i mange tilfælde været at lukke ned, og det med at lukke ned fører sjældent noget positivt med sig. I en helt anden boldgade kan det meget vel være, at netop et samarbejde kan give god mening - nemlig når det drejer sig om at holde liv i de lokale butikker. Butiksdøden har i årevis hærget i mange af kommunens talrige landsbyer. Som regel har de lokale kæmpet til det sidste for at holde liv i dagligvareforretningen, men alt for mange gange har de måttet kaste håndklædet i ringen, og landsbyen står uden butik. Sidste år var det Stauning, der var igennem denne proces, da Brugsen lukkede. Her endte historien heldigvis lykkeligt sidst i 2019, idet Brian Pedersen overtog forrretningen, der fortsætter som en Min Købmand. Forhåbentlig bakker de lokale op om den! Nu er det andelsbutikken i Velling, der er i klemme. For nylig sagde købmanden op, men forretningen drives dog videre af behjertede frivillige. Men det går ikke for godt med økonomien, og findes der ikke en løsning, risikerer Velling at stå uden dagligvarebutik med de konsekvenser, det får for lokalsamfundet. Det bliver alt andet lige mindre attraktivt at bo i byen, når der ikke er en butik. I tirsdags var der ekstraordinær generalforsamling om butikkens fremtid. Der var blandt de fremmødte borgere opbakning til at forsøge at drive butikken videre. Og så var der en gæst, der slog de optimistiske strenge an - købmanden fra Stauning. Efter hans mening er der bestemt baggrund for en dagligvarebutik i Velling - og han kunne godt se sig selv i et samarbejde mellem de to købmandsbutiker. Det er endnu ikke bestemt, hvad et samarbejde helt konkret skal bestå af, men det lyder fornuftigt. Skal dagligvarebutikkerne i landsbyerne overleve, må de i mange tilfælde finde utraditionelle løsninger. Det kræver dog, at kunderne bakker helhjertet op. Ellers kan det være lige meget med de gode intentioner og flotte ord på en generalforsamling.

Annonce