Annonce
Tarm

Destilleri får sur smiley og bøde: Har løst markedsførings-problem ved at hæve alkoholprocenten på gin

Knaplund Destilleri har siden fødevaremyndighedernes besøg hævet alkoholprocenten på sine gin-produkter og dermed er problemet løst. Foto: Johan Gadegaard
Knaplund Destilleri har for nylig fået en sur smiley og en bøde på 5000 kroner, som blev udløst, efter fødevaremyndighedernes kontrolbesøg midt i marts.

Hoven: De er ærgerlige.

Knaplund Destilleri har for nylig fået en sur smiley og en bøde på 5000 kroner, som blev udløst efter fødevaremyndighedernes kontrolbesøg midt i marts. Bøden bliver givet, fordi destilleriet fortsat markedsførte sine gin-produkter, som ikke overholder minimumsalkoholindholdet på 37,5 procent, fremgår det af rapporten.

- Vi er trætte af sagen. Vi er blevet anmeldt af en konkurrent, som markedsfører deres gin lige som os, og der er i virkeligheden tale om en teknikalitet, fortæller Mathilde Ingvardsen, der driver destilleriet med sin mand Karl Povlsen.

Annonce

- Vi har forholdt os til en lang fødevareforordning fra EU og mente egentlig, at vi overholdt reglerne, siger hun.

Ifølge fødevaremyndighederne er der tale om vildledende markedsføring, at Knaplund Destilleri blandt andet kalder deres jordbær-rabarber-gin for "gin" øverst på etiketten, men med mindre typer nedenunder gør opmærksom på, at der er tale om en gin-likør med kun 30 procent alkohol. Ifølge kontrolmyndighederne skulle der stå gin-likør øverst.


Vi er trætte af sagen. Vi er blevet anmeldt af en konkurrent, som markedsfører deres gin lige som os, og der er i virkeligheden tale om en teknikalitet.

Mathilde Ingvardsen, medejer af destilleriet


Det er ikke første gang, at virksomheden er blevet gjort opmærksomhed på problemet. Også i januar fik Knaplund Destilleri besked på, at det skulle fremgå tydeligere på etiketten, at der var tale om en gin-likør og ikke gin på grund af den lavere alkoholprocent.

Anden gang vildledningen blev påpeget, udløste det altså en bøde.

Ifølge Mathilde Ingvardsen har destilleriet nu løst problemet.

- Vi har simpelthen gjort det, at vi har hævet alkohoholprocenten til 37,5 procent, fortæller hun.

Det betyder, at destilleriets gin nu er blevet 7,5 procent stærkere, end den var tidligere.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce