Ringkøbing-Skjern

Designergylle med vestjysk fingeraftryk

Nature Energys biogasanlæg spiller en stor rolle i forsøget med designergylle. Pressefoto.
Nature Energys biogasanlæg i Videbæk, Vestjysk Landboforening og lokale landmænd centrale spiller i forsøg med specialdesignet gylle.

VIDEBÆK: Der er solidt vestjysk fingeraftryk på et forsøg med specialdesignet gylle, der nu løber af stabelen.

Nature Energys biogasanlæg i Videbæk står for de konkrete afprøvninger, mens Vestjysk Landboforening og lokale landmænd får rollen som centrale spillere.

Bag projektet, der går ud på at "skræddersy" gyllen til den enkelte bedrifts behov, sår Seges, der er landbrugets videns- og innovationshus.

Med designergylle kan biogasanlægget kombinere næringsstofferne fosfor og kvælstof i de mængder, der er behov for på en konkret bedrift.

- Der er et stort potentiale i dette, og der er kun vindere, hvis vi lykkes med at producere designergylle. Det er godt for miljøet, det er godt for landbruget, og det er godt for biogas-produktionen, siger bioøkonomichef i Seges, Lars Villadsgaard Toft.

Projektet, der løber over de næste tre år, skal afdække mulighederne, og i slutningen af projektet forventes designergylle at blive tilgængeligt for leverandørerne til Videbæk Biogas.

Gødningsplan

Allerede i dag beregner landmanden og landmandens planteavlskonsulent den enkelte marks næringsstofbehov og lægger en gødningsplan for den samlede bedrift. Det sker typisk via it-programmet Mark Online.

Målet er, at der kan sendes en bestilling direkte fra Mark Online til biogasanlægget, som herefter skræddersyer den afgassede gylle til den enkelte bedrift.

- På den måde sammensættes gyllen optimalt, og landmanden kan begrænse eller måske helt undgå at skulle supplere den naturlige gødning, som gyllen er, med handelsgødning, siger Lars Villadsgaard Toft.

- Der er med andre ord fordele for landmanden og for miljøet. Det er derfor, vi i landbruget har taget initiativet til at demonstrere, hvordan vi kan få teknikken til at fungere i alle led i kæden, så vi kan gøre designergylle til virkelighed.

Nature Energy ser et stort potentiale i at kunne levere designergylle til landbruget.

- Det vil være en fantastisk gevinst både for landmanden og vandmiljøet at kunne tilføre de forskellige marker en afgasset gylle med netop de mængder af fosfor og kvælstof - og ikke mere - som afgrøderne har brug for, og kan optage, siger administrerende direktør Ole Hvelplund.

0/0
Annonce
Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Heinz Peters' søn blev reddet efter flere timer i vandet: - Det eneste, man føler i det øjeblik, er ren taknemmelighed

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Tarm

Færdiggørelse af cykelsti må vente til efter sommer: Nu skal broernes ben flyttes

Indland

Frivillige finder døde havfugle fyldt med plastik

Skjern For abonnenter

Cyklist om hullet cykelsti-projekt mellem Vostrup og Hemmet: Det er amatøragtigt

Hvide Sande

Lokker med fantastisk personalemad: Waterz søger frivillige

Læserbrev

Droner i Stauning Lufthavn? Det ville være som dræsinekørsel på Banedanmarks togstrækninger

Læserbrev: ”Velkommen ombord til byrådet, dette er kaptajn John G. Christensen, med ved roret har jeg direktøren for Stauning lufthavn. Dagens tur er en blindflyvning med mulighed for at se på luftkasteller”. Dettte kunne være den morsomme analogi til at vise, hvad politikerne bliver præsenteret for, når vi snakker om Stauning Lufthavn. Kaptajnen og co-piloten har nu siddet ved roret i henholdsvis 5 og knap 3 år, og hvad er der sket...? Alt personale er enten fyret, eller har søgt væk. At man overhovedet har kunnet finde nye folk, er mere held end forstand. Det nye personale har til gengæld ikke haft de fornødne kvalifikationer, hvilket har betydet, at man ikke har kunnet dække vagterne, og dermed måtte lukke for lufttrafiktjenesten. Dette har givet anledning til kritik fra trafikstyrelsen. Alt imens man har betalt fuld løn til en fyret medarbejder. Og kommunen står fortsat med en lufthavn som er totalt nedslidt og trafikunderlaget yderst sparsomt. Dilemmaet er, at hvis man lukker eller nedgraderer lufthavnen, lukker man også lufthavnens bedste og vel eneste aktiv – Benair, og dermed arbejdspladser som ikke flytter ind på gågaden. Benair er i sagens natur afhængig af, at der er en lufthavn til deres fly, og en vis form for lufttrafiktjeneste, med landingshjælpemidler for at sikre regulariteten. Opsætning af møller der vil påvirke lufthavnens indflyvning spøger fortsat, og for at afbøde det har det været på tale at installere et nyt landingssystem (ILS). Prisen vil være 11 millioner som skal afholdes af ejerne af møllerne. Men ILS-systemer nedlægges på andre lufthavne i Danmark og udlandet. Fremtiden er en GPS-baseret procedure. Ledelsen har altså arbejdet for at indføre et forældet system på en forældet lufthavn, hvilket selvfølgelig en glimrende løsning, hvis den skal bevares som et museum. Men enhver med kendskab til luftfart havde nok kigget fremad og arbejdet for en mere fremtidssikret løsning. GPS systemet kræver ingen vedligeholdelse, bruger ikke strøm og er fremtiden indenfor al navigation. Prisen ligger omkring 300.000 kroner. Samtidig plæderer ledelsen for en øget aktivitet af skoleflyvning. Stauning har haft masser af skoleflyvning, men de tider er forbi. At for eksempel MartinAir vil komme og benytte pladsen, vil aldrig give en aktivitet, der kan retfærdiggøre yderligere investeringer. Til slut vil man have droneaktiviteter ind på lufthavnen. Men er man i byrådet blevet informeret om konsekvenserne? Droner hører ikke til på en lufthavn, det er ren desperation fra ledelsens side. Droner hører til på, eller i nærheden, af et erhvervsområde. Når der er droner i luften, må der ikke være fly - og vice versa. Måske byrådet skulle tage på studietur til en anden hensygnende lufthavn, Odense, og høre, hvilke indtægter lufthavnen har på den konto. Husk også at besøge de tilbageværende flyfirmaer samme sted og høre deres mening om droneflyvning på en lufthavn. At tillade droneflyvning er, som hvis Banedanmark tillader dræsinekørsel på togstrækningerne. Inden lufthavnen mister opdriften med den nuværende ledelse, og ender som en bunke forvredet jern på en mark, var det måske på tide for byrådet at trække iltmaskerne på, så de kan begynde at tænke klart - og få en ny ledelse ind med erfaring inden for luftfart og tilknyttede erhverv hertil. Indrømmet.. det er ikke nemt, men lufthavnen kan slet ikke økonomisk bære direktørlønninger til ansatte, der ikke kan indgå i Lufttrafiktjenesten. Byrådet skulle måske i stedet lytte og hente ideer hos brugere, firmaer, foreninger og aktører, der i dag opererer på lufthavne, og måske også spørge tidligere ansatte!

Ringkøbing

Jobcenterchef efter kursændring i Hilde-sagen: Det sker, at der fremkommer nye oplysninger

Vestjylland For abonnenter

Efter ulvedrab på kvie: Ung ejer vil nu sætte vogteræsel ind som forsvar

Ringkøbing

Se video af redning: 20-årig sejler reddet op ad vandet efter flere timer i fjorden

Ringkøbing

Hilde vandt: Kræftsyg kvindes sygedagpenge forlænges på ubestemt tid

Annonce