Annonce
Erhverv

Design-webshop: Black Friday er et nødvendigt onde

John V. Pedersen og kollegerne hos Livingshop havde travlt Black Friday. Udsalgsdagen har ændret julehandelen markant. Det skal man ikke græde over, men det stiller nye krav til butikkerne. Foto: Thomas Maxe
Livingshop med butikker i Holstebro og Blåvand er ikke superfan af Black Friday, som koster på indtjeningen. Men sådan er dét bare, og årets salg gik rigtig godt.

HOLSTEBRO: Der gik fire dage, inden den sidste Black Friday-ordre var ekspederet hos designbutikken Livingshop, hvor varerne gik som varmt brød både online og i butikkerne i Holstebro og Blåvand.

- Vi nåede vores mål og nok også lidt til, siger medindehaver af Livingshop, John V. Pedersen.

Og han må konstatere, at Black Friday er kommet for at blive.

- For tre år siden sprang vi med på Black Friday i sidste øjeblik, men nu er der ingen tvivl om, at det er et nødvendigt onde, som vi er nødt til at være med på, siger han.

Annonce

Livingshop

Livingshop sælger designmøbler, belysning og brugskunst - især på nettet, men også fra fysiske butikker i Holstebro og Blåvand.

Butikken er drevet af John V. Pedersen, som ejer Livingshop sammen med sin bror.

Netsalget har været omdrejningspunktet siden starten for 10 år siden. På årsplan bliver der afsendt cirka 20.000 pakker til kunderne.

Livingshop beskæftiger i gennemsnit 10 ansatte. På Black Friday og under udsalg kan man kalde ekstra personale ind.

Hjemmeside: www.livingshop.dk

Sådan er det bare

Det er ikke, fordi John V. Pedersen piver over Black Friday. Tværtimod.

Han er en glad mand med glade kunder. Og for Livingshop er det bare sådan, tingene er, og så må man få det bedste ud af det.

Men som butiksejer må man forholde sig realistisk til, at et så stort udsalg ikke er helt uden praktiske og økonomiske udfordringer.

- Før Black Friday slog igennem, var julehandelen spredt ud på oktober, november og december. Og der blev typisk solgt ”til prisen”. Nu foregår en meget stor del af julehandelen på Black Friday, hvor kunderne forventer rabatter, så vi skal sælge mere for at opretholde den samme indtjening. Det hænger også sammen med, at der kommer flere af de store aktører ind på markedet, så hvis man vil overleve på et marked med lavere indtjening, så skal der mere volumen på salget, forklarer John V. Pedersen.

Et kæmpeudsalg som Black Friday giver en række praktiske udfordringer.

- Vi begyndte vores forberedelser allerede en måned før, hvor vi gjorde status over lageret og valgte tilbudsvarer ud og bestilte ekstra, nye varer hjem. Så skulle webshoppen gøres klar med særligt design, og tilbuddene skulle lægges ind i shoppen. Der blev også udsendt ekstra nyhedsbreve, og på selve dagen var vi 13-14 mand på arbejde i butikken for at kunne håndtere de mange bestillinger, fortæller han.

Ændrer julehandel

Black Friday har ændret julehandelen markant for både butikker og leverandører.

- Førhen havde vi en bedre fornemmelse af, hvilke varer der var ”årets julehit”. Nu ved vi det faktisk ikke rigtigt før Black Friday, og når det så bliver mandag, er vi 100 butikker, der ringer til leverandørerne og bestiller ekstra hjem af de varer, som er mest populære. Det kan skabe problemer med leveringstid, siger John V. Pedersen.

Omvendt er der også fordele ved Black Friday. For eksempel er der mange impulskøbere, som surfer rundt efter tilbud og får øjnene op for nye butikker.

- Vores nyhedsbrev har en markant højere åbningsrate, når vi udsender mail med Black Friday-tilbud, så det er tydeligvis noget, som interesserer kunderne. Vi har da også erkendt, at vi er nødt til at skulle være med her, for vi vil ikke sende vores gode og loyale kunder i armene på konkurrenterne på Black Friday, siger John V. Pedersen.

Endnu en rekord

Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) konkluderer, at Black Friday endnu engang satte rekord.

- Black Friday 2019 er uden tvivl e-handlens største handelsdag nogensinde, da kunderne samlet brugte mindst 750 mio. kroner på nettet. Den blev også en markering af mobilens massive fremfærd, ikke mindst på betalinger. MobilePay står for næsten halvdelen af netbetalingerne, på den sorte fredag, siger direktør Niels Ralund, FDIH, i en kommentar på organisationens hjemmeside.

Omsætningen i nethandelen er ifølge FDIH steget med 50-60 procent i forhold 2018, og efter en Black Week med høj omsætning, så tog kunderne til gengæld en lille slapper, da det blev ”Cyber Monday”, som tilsyneladende ikke rigtigt er slået igennem i Danmark endnu.

MobilePay rapporterer, at pengene fløj gennem betalingsapp’en 10 gange oftere (966 procent!) på Black Friday sammenlignet med den foregående helt almindelige fredag.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Samarbejde kan være en kur mod butiksdød

De findes allerede mange steder - samarbejdsaftaler. Det gælder i hvert fald i foreningslivet. Her har mange klubber og foreninger på den ene eller anden måde slået pjalterne sammen for at sikre, at der er deltagere nok på de forskellige hold, og det kan være både badminton, fodbold, gymnastik eller noget helt fjerde. Alternativet har i mange tilfælde været at lukke ned, og det med at lukke ned fører sjældent noget positivt med sig. I en helt anden boldgade kan det meget vel være, at netop et samarbejde kan give god mening - nemlig når det drejer sig om at holde liv i de lokale butikker. Butiksdøden har i årevis hærget i mange af kommunens talrige landsbyer. Som regel har de lokale kæmpet til det sidste for at holde liv i dagligvareforretningen, men alt for mange gange har de måttet kaste håndklædet i ringen, og landsbyen står uden butik. Sidste år var det Stauning, der var igennem denne proces, da Brugsen lukkede. Her endte historien heldigvis lykkeligt sidst i 2019, idet Brian Pedersen overtog forrretningen, der fortsætter som en Min Købmand. Forhåbentlig bakker de lokale op om den! Nu er det andelsbutikken i Velling, der er i klemme. For nylig sagde købmanden op, men forretningen drives dog videre af behjertede frivillige. Men det går ikke for godt med økonomien, og findes der ikke en løsning, risikerer Velling at stå uden dagligvarebutik med de konsekvenser, det får for lokalsamfundet. Det bliver alt andet lige mindre attraktivt at bo i byen, når der ikke er en butik. I tirsdags var der ekstraordinær generalforsamling om butikkens fremtid. Der var blandt de fremmødte borgere opbakning til at forsøge at drive butikken videre. Og så var der en gæst, der slog de optimistiske strenge an - købmanden fra Stauning. Efter hans mening er der bestemt baggrund for en dagligvarebutik i Velling - og han kunne godt se sig selv i et samarbejde mellem de to købmandsbutiker. Det er endnu ikke bestemt, hvad et samarbejde helt konkret skal bestå af, men det lyder fornuftigt. Skal dagligvarebutikkerne i landsbyerne overleve, må de i mange tilfælde finde utraditionelle løsninger. Det kræver dog, at kunderne bakker helhjertet op. Ellers kan det være lige meget med de gode intentioner og flotte ord på en generalforsamling.

Annonce