Annonce
Ringkøbing-Skjern

Der er penge i lortet: I fremtiden kan vestjyske biler køre på gylle

Var det noget med en gylledreven bil? Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Planen er, at der skal placeres standere med metanol på tankstationer i København, Skanderborg, Resenbro og Roskilde, men også Ringkøbing-Skjern overvejer at hoppe med på gyllevognen.
Annonce

Ringkøbing-Skjern: I fremtiden skal bilejerne kunne vælge mellem både benzin, diesel og nu også gylle, når tanken er ved at være tom.

Det skriver Teknologisk Institut i en pressemeddelelse.

Der er dog ikke tale om ren gylle direkte fra stalden, men biometanol, som stammer fra blandt andet gylle, der vil komme ud af hanen.

Instituttet står bag et projekt, som skal bane vej for, at bilejere i fremtiden kan vælge metanol til deres benzinbil på de danske tankstationer. Projektet, der kører de næste to år, går ud på, at 100 biler skal køre på biometanol rundt om i landet.


Hvis det her bidrager til, at der bliver en større efterspørgsel efter det her produkt, så er Ringkøbing-Skjern ikke det værste sted at placere en virksomhed, der skal udvinde en masse vindmøllestrøm.

Lars Nautrup, udviklingskonsulent


Og hvorfor skal der nu være endnu et valg på tankstationerne? Det skal der, fordi biometanol er mere CO2-venlig, forklarer manden bag projektet.

– Med biometanol får vi en hurtig besparelse på cirka 70 procent CO2. Samtidig giver biometanol mulighed for, at den eksisterende bilpark på 1,6 millioner benzinbiler kan udnyttes på en bæredygtig måde i resten af deres levetid, siger projektleder Kim Winther, Teknologisk Institut, i pressemeddelelsen.

Annonce

Et skridt på vejen

Planen er, at der skal placeres standere med metanol på tankstationer i København, Skanderborg, Resenbro og Roskilde, men også Ringkøbing-Skjern overvejer at hoppe med på gyllevognen.

- Vi har en politik om, at kommunen skal være fossilfri i 2040, og det her er noget, der kan hjælpe på vejen mod det mål. På meget lang sigt er elbiler billigere, men det her er noget, der kan hjælpe os på vejen, og det kan bidrage til, at vi kommer ind på en dagsorden med en ny type virksomhed, der bruger meget strøm, siger Lars Nautrup, der er udviklingskonsulent i kommunen.

Annonce

Vind og gylle

Brændstoffet vil få navnet "Biometanol M85", og det vil være en blanding af 85 procent metanol og 15 procent benzin. Selve metanolen er udvundet af biogas og gylle, skriver Teknologisk Institut i pressemeddelelsen.

I fremtiden vil en ressource, som man har en hel del af her i kommunen, spille en vigtig rolle i udvindingen af metanol.

- I fremtiden vil metanol komme fra vindenergi kombineret med CO2 fra fabrikker og kraftværker. I dette tilfælde vil vi se en indirekte elektrificering og en CO2 fortrængning på ca. 95 procent, siger projektleder Kim Winther.

Netop derfor er Ringkøbing-Skjern Kommune en oplagt deltager i projektet, mener Lars Nautrup:

- Hvis det her bidrager til, at der bliver en større efterspørgsel efter det her produkt, så er Ringkøbing-Skjern ikke det værste sted at placere en virksomhed, der skal udvinde en masse vindmøllestrøm.

Der bliver taget en endelig beslutning senere på måneden om, hvorvidt Ringkøbing-Skjern også skal være en del af projektet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Overgreb og forskelsbehandling

Alarm 112

Efter flugtforsøg fra fængslet: Nu skal Peter Madsen for en dommer

Annonce