Annonce
Biler

Den store Skoda fås nu med kabler

Benzinmotoren er en 1,4' er med 156 hk, mens elmotoren er god for 85 kW (116 hk). Når el-og benzinmotor lægges sammen på en gang, når ydelsen op på 218 hk. Foto: Skoda
Skodas første opladningshydrid hedder Skoda Superb iV. Teknikken er gennemprøvet og stjæler kun en smule plads i den kæmpestore bil.

Er du ikke helt klar til at springe på en fuldt elektrisk bil, så er opladningshybriden lige noget for dig. Her får du alle forbrændingsmotorens fordele kombineret med elbilens tyste fremfærd.

Biltypen passer perfekt til en forbruger med et begrænset dagligt kilometer-forbrug, hvor man så oplader bilen hver dag og udnytter de 40-60 kilometer, der typisk er på bilens batteri, til kørsel på ren strøm.

Skodas første opladningshybrid benytter samme teknik, som VW har i sin Passat, hvilket vil sige 1,4-liters benzinmotor og et batteri samt en elmotor på 85 kW. Den samlede ydelse er 218 hk, og elmotoren er bygget sammen med gearkassen.

Alt i alt giver det en yderst kvik bil, der spurter til 100 kilometer i timen på 7,7 sekunder med begge motorer i brug. Man skal selvfølgelig huske, at på ren strøm er det kun elmotoren, der trækker, og dermed er der kun lige tilstrækkelig med kræfter.

Annonce

SKODA SUPERB iV

1,4-benzinmotor: 156 hk.

Elmotor: 116 hk.

Samlet: 218 hk/400 Nm.

Gear: Sekstrins DSG.

0-100 km/t.: 7,7 sekunder.

Topfart: 224 km/t.

Batteri: 13 KWh.

Rækkevidde på strøm: Op til 62 kilometer.

Opladning: En fuld opladning tager 3,5 timer med 3,6-kW ladeboks.

Glimrende rækkevidde

Den realistiske rækkevidde på strøm alene er opgivet til 62 kilometer, og på en dag med 12 grader og afslappet kørsel primært på motorveje ramte vi næsten 50 kilometer, før batteriet var ladet helt af.

Tallet er måske ikke så interessant, hvis man har kortere til arbejde hver dag, men et batteri fylder, så brændstoftanken i en opladningshybrid er altid mindre end i den tilsvarende bil uden batteri. I Skoda Superb iV er tanken 16 liter mindre (50 liter), men lægger man eldriften oveni, er rækkevidden delvist kompenseret. Dog vil man for alvor bemærke den mindre tank, hvis man kører længere afstande med høj hastighed.

Også som femdørs

En opladningshybrid er kostbar at bygge, så derfor vælger flere producenter, at der kun er én karrosserivariant.

Hos Skoda kan du dog vælge både femdørs og combi, hvis du vil have en Skoda Superb iV.

For at få plads til batteriet er bagagerummet skrumpet fra 625 liter i den almindelige Superb til 485 liter i plug-in-varianten. Til gengæld har Superb med kabler klassens bedste pladsforhold på bagsædet, en høj grad af komfort og gode køreegenskaber.

Opladningshybriden har ydermere specielt udstyr som Amundsen-infotainmentsystem med navigation og ottetommer skærm, som også kan vise batteristatus og rækkevidde på el. Alle infotainmentsystemer til Superb har nu indbygget eSIM, og dermed er bilen altid online. Det betyder, at man får trafikopdateringer i realtid, som giver mere overblik for en hurtig og præcis ruteplanlægning og for eksempel forslag til alternativ rute ved kø.

Der er naturligvis ikke ændret meget i designdetaljerne på iV'en, men en lukket front og sorte detaljer er det dog blevet til i forhold til en gængs Superb.

Selv om batteriet ligger foran bagakslen, tager hybridteknikken noget af bagagepladsen. Foto: Skoda

Regenerering

I en opladningshybrid er det vigtigt at kunne regenerere strøm, når man bremser, så man så vidt muligt undgår at bruge bilens mekaniske bremser. Hos Skoda har man valgt to grader af regenerering/bremse, og med lidt øvelse går det for Superb iV at køre i byen uden stort set at benytte bremsepedalen. Det er den funktion, som flere producenter kalder e-pedal, og som handler om, at man med lidt øvelse og skærpet evne til at kigge frem stort set kan undgå at benytte bilens mekaniske bremsepedal.

Vi har endnu ingen priser på Skoda Superb iV, men bilen er her til marts og bliver formentlig lidt billigere end VW Passat GTE, der koster fra lige under 420.000 kroner.

Hvis Skoda kan komme med et attraktivt niveau for beskatningsmæssig værdi, vil bilen også kunne blive populær her. Fra 1. april får man nemlig et fradrag i denne værdi på 40.000 kroner, hvis man vælger en opladelig firmabil.

Over en kam har de faceliftede Superb-modeller fået en ny front med mere skarptskårne lygter og følger den nye stil med Skoda-navnet fordelt i et bånd tværs over hele bagklappen.

Avisen var inviteret til Amsterdam af Skoda.

Skoda er til marts klar til at sende sin første plugin hybrid ud til danske kunder. Det bliver den store Superb, som kan køre op til 62 km på en opladning. Foto: Skoda
Alle Superb-modeller har i efteråret 2019 fået et facelift, og det har bl.a. betydet mere udstyr. Foto: Skoda
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Kommunalforsker: Der kan være tale om inhabilitet i Ørskov-sag

112

Bilist uenig med unge i brød-sag

Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce