Annonce
Danmark

Den rette kombination: Vinbutik lever både på nettet og i virkeligheden

- Man kan indledningsvist komme ind i vores fysiske butikker for at smage på vinen. Og når kunderne har lært vores vine at kende, og vi har lært deres smag inden for vin at kende, er det nemmere for dem at gå hjem på nettet og bestille vores varer, siger ejeren af Bichel Vine, Lars Bo Henriksen. Arkivfoto: Klaus Knakkergaard
Nye tal fra Ejendomstorvet.dk viser, at rekordmange butikslokaler står tomme. Det er dog ikke alle butikker, der rammes af den stigende internethandel. Hos Bichel Vine har man formået at få forretningen til at køre ved en kombination af nethandel og flere fysiske butikker i hele landet.

På trods af at antallet af tomme butikslokaler er på sit højeste i 17 år, er der enkelte forretninger, der formår at kombinere den stigende nethandel med en fysisk butik.

En af de forretninger er Bichel Vine, som har fem fysiske butikker i blandt andet Aarhus, København og Odense. Her har man siden 2005 formået at kombinere nethandel med en fysisk butik.

Og resultatet af den kombination er ejer, Lars Bo Henriksen, yderst tilfreds med.

- Vi har oplevet, at nettet har været en nem måde at komme bredt ud til befolkningen på. For de mindre vinhandler, der ikke er en del af større kæder, kan det være en udfordring at være tilgængelig i hele landet, men med internethandel har man for alvor mulighed for at være tilgængelig for hele landet.

Annonce
Bichel Vine har formået at kombinere nethandel med fysiske butikker. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Gå begge veje

Udover at være tilgængelig for hele landet, giver kombinationen af fysiske butikker og internethandel også kunderne mulighed for en større frihed.

- Man kan indledningsvist komme ind i vores fysiske butikker for at smage på vinen. Og når kunderne har lært vores vine at kende, og vi har lært deres smag inden for vin at kende, er det nemmere for dem at gå hjem på nettet og bestille vores varer.

- De kender de vine, de skal købe og sikrer sig, at de ikke får nogle vine hjem, som de ikke kan lide. Og det er der, vi skiller os ud. Det gør, at vi i højere grad kan opføre os seriøst på nettet, hvor vi kan fortælle om, hvad vinen kan i stedet for at fortælle om før- og nupriser.

- Hvis man er ren butik, når man ikke bredt ud, og hvis man kun figurerer på nettet, bliver man nødt til at oversælge sine produkter.

På trods af, at internethandlen har været en god forretning for Bichel Vine, er Lars Bo Henriksen også opmærksom på, at internettet kan være en fjende, når det kommer til at fastholde kunderne.

- Der er ingen tvivl om, at nettet fungerer rigtig godt for os, men det kan også være en trussel, at kunderne kan sammenligne vores priser med priser i resten af Europa.

- Det er rigtig nemt at få transporteret varer rundt mellem de europæiske lande i dag, og derfor er det vigtigt for os, at vi fortsat kan sælge varer af høj kvalitet til en lav pris, som fastholder kunderne ved os.

Flere kunder i butikken

Og selv om Bichel Vine tilbage i 2005 besluttede sig for at sælge vine på nettet, har det ikke betydet, at kundestrømmen er forsvundet fra de fysiske butikker - tværtimod.

- Det er lige før vi har oplevet en stigning i antallet af kunder i de fysiske butikker. Jeg tror i høj grad, at det skyldes, at kunderne får en oplevelse med i handlen, når de besøger os i de fysiske butikker.

Derudover har Bichel Vine valgt, at man i de fysiske butikker hver fredag afholder fredagsstemning, hvor kunderne har mulighed for at komme forbi butikken til en bid brød og et glas gratis vin. Og det er arrangementer som dette, som ifølge ejer Lars Bo Henriksen, fastholder kunderne i de fysiske butikker.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Gør din borgerpligt - gå på restaurant

Hånden på hjertet... Hvornår har du sidst spist på en restaurant i din hjemby? Hvornår har du og din bedre halvdel sagt til hinanden: "I aften går vi ud at spise på Restaurant Xxx"? Hvornår har du og en flok venner senest sat hinanden stævne på en af byens restauranter for få en kulinarisk oplevelse? Og det tæller altså ikke, at I en fredag aften dropper madlavningen og henter en pizza eller noget andet ud af huset-mad. Vi taler om et rigtigt restaurantbesøg med menukort, opvartning og hele pibetøjet. Det er længe siden, ikke sandt? Et tilbagevendende samtaleemne blandt borgere her i kommunen er, hvorfor pokker vi ikke har ret mange gode restauranter. Ikke et ondt ord om ud af huset-spisesteder eller burger-, kylling- og pommefrites-restauranter, som vi har masser af; de kan såmænd sagtens være udmærkede. Vi taler om restauranter med kok i køkkenet, spisekort og tjener, der serverer en god middag, lavet på gode råvarer til en pris, der gør det muligt for en familie at spise ude uden at blive ruineret. De findes selvfølgelig - ingen nævnt, ingen glemt. Men når vestjyder taler med hinanden om restaurant-situationen, høres en tilbagevendende klage: Der er alt for få steder, hvor vi kan spise en ordentlig middag til rimelig penge! Vi lokale er ikke alene om beklagelserne. Den seneste tilfredshedsundersøgelse blandt turister viser, at de, der rejser til vort område, har den samme oplevelse; og den er særlig gal i Ringkøbing-Skjern Kommune på trods af, at vi har millioner af turistovernatninger hvert år. Udfordringen giver turistbranchen grå hår i hovedet. Med god grund. Et bredt udbud af spisesteder af god kvalitet øger et turistmåls tiltrækningskraft. De behøver ikke at være Michelin-klasse; men de må gerne hæve sig over fast food- og buffet-niveau. Hele turistbranchen og kommunen med har fokus på madområdet, hvor nøgleordet ikke mindst er "lokale råvarer". Desværre rykker det bare ikke rigtig. Kokkene vil åbenbart hellere arbejde østpå, tjenerne ligeså, og efterspørgslen svinger vildt, alt afhængig af årstiden. Det er ikke nemt... Der er kun en udvej. Vi må alle gøre vores borgerpligt. Vi må til at spise noget mere ude!

112

Frækt indbrud i Hvide Sande: Tyve stjal designermøbler for 110.000 kroner

Annonce