Annonce
Skjern

Den danske Design- og Håndværksefterskole bag nyt designgymnasie i Grenaa

Sammen med kollegaen Nikolaj Andersen, som underviser på Den danske Design- og Håndværksefterskole i Skjern, har Otto Pilgaard og omkring 40 elever fra skolen været med til at udvikle konceptet for Design College, som slår dørene op til august i Grenaa. Foto: Otto Pilgaard
Den danske Design- og Håndværksefterskole i Skjern har bidraget væsentligt i tilblivelsen af det nye Design College, der slår dørene op i Grenaa til august. For første gang har unge et designgymnasie at søge ind på efter 10. klasse.

Grenaa: Danmarks første og eneste gymnasie for elever med interesse for design slår dørene op i Grenaa til august. Uddannelsen er en htx med fokus på design og bliver udbudt af Viden Djurs, som med Game College og 3D College Denmark og mere end 500 kostelever har stor erfaring med at udvikle nye uddannelser. - Det er en genial idé. Vores elever på designlinjen efterspørger at gå på et designgymnasie, hvor de bor på skolen og kan udnytte værkstederne i fritiden. De efterspørger at kunne fortsætte med design, når de forlader efterskolen og fortsætter på en ungdomsuddannelse. Der er helt klart et behov for sådan en uddannelse, og jeg anbefaler mine elever at søge ind, lyder det i en pressemeddelelse fra Otto Pilgaard, som underviser i design og håndværk på Den danske Design- og Håndværksefterskole i Skjern.

Annonce

Den danske Design- og Håndværksefterskole

Den danske Design- og Håndværksefterskole er en efterskole med plads til 180 elever.
Den tilbyder et bredt udvalg af linjefag og valgfag med særlig fokus på håndværk, design, musik og gymnastik.
Designsporet et tilbud til elever i 10.klasse og har fokus på designproces, ideudvikling og iværksætteri.
Den danske Design- og Håndværksefterskole har adresse på Skolebyen i Skjern. /exp

Htx giver god mening

Skjern-skolen havde sidste år besøg af Søren Hansen fra Viden Djurs i Grenaa, som holdt workshops med elever og lærere. Sammen med ideer fra andre efterskoler og frie fagskoler i Jylland og Sjælland ligger det til grund for den nye uddannelse. -Det giver super god mening at kombinere design med htx. Der er rigtig meget naturvidenskab i design, og det er vigtigt med indsigt i, hvordan tingene virker. Jeg ved osse, at de videregående uddannelser inden for design er meget interesserede i at få flere studenter fra htx, mener Andrea Lehmann Sivertsen.

Tekstil, træ og keramik på skemaet

Andrea Lehmann Sivertsen vil som forstander for Textilskolen i Holte gerne have flere studerende med en htx-baggrund ind på skolens akademilinje, som tjener til forberedelse til de videregående designuddannelser. På Design College vil værkstederne først og fremmest være tekstil, træ og keramik. Viden Djurs, der udbyder uddannelsen i Grenaa, regner med at samle et hold bestående af lokale elever, der bor hjemme hos forældrene, og kostelever fra især landets designefterskoler og frie fagskoler. Selve uddannelsen er gratis, men kost og logi er mod betaling. Der er tilmelding som til alle andre ungdomsuddannelser med skæringsdato 1. marts.

Design College Uddannelsen

Design College Uddannelsen er en htx, altså teknisk gymnasium, og giver derfor adgang til stort set alle videregående uddannelser.

I undervisningen vil der være særligt fokus på design, håndværk og iværksætteri.

Efter studentereksamen vil nogle elever vælge at starte som selvstændig, andre vil læse videre, og nogle vil gøre begge dele samtidigt.

Undervisningen foregår på VID Gymnasier i Grenaa med særlige designværksteder til træ, tekstil og keramik.

Undervisningen her bliver varetaget af en af Viden Djurs’ undervisere, der er uddannet på Designskolen Kolding.

Eleverne på Design College vil have adgang til værkstederne uden for skoletid.

Det første hold elever på Design College vil have studiestart i august 2020, og unge, der ønsker at gå på uddannelsen, tilmelder sig som til enhver anden ungdomsuddannelse på nettet. /exp

Andrea Lehmann Sivertsen hilser det nye designgymnasie, Design College, velkomment. Hendes elever i 10. klasse behøver nu ikke længere give slip på deres designmæssige faglighed, mens de går på gymnasiet, og inden de starter på en videregående designuddannelse. Privatfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce