Annonce
Debat

Debat: Danmark er de sprogløse verdensborgeres land

Udtrykket ’match point’ forbindes normalt med diverse sportsgrene. Uden for sportsverdenen betyder ordet match ’overensstemmelse’, for eksempel i udtrykket ”et godt match”.

Det er formentlig især den sidste betydning, Aarhus Universitet (AU) har i tankerne, når det i foråret lægger universitet til et stort, internationalt seminar under overskriften MatchPoints. AU er dog nok ikke ked af dobbelttydigheden. Og det engelske udtryk ligger jo godt i munden.

Under seminaret – tre dage i slutningen af april – sættes der fokus på de dansk-tyske relationer. Der vil være forelæsninger af topakademikere, diskussioner med toppolitikere og musikalsk indslag af det ypperste inden for klassisk musik (Beethoven).

Der vil være rektorer, professorer, ambassadører, og det journalistiske koryfæ Anne Applebaum kommer hele vejen fra USA. Seminaret er et af højdepunkterne i det dansk-tyske venskabsår 2020 – på niveau med Nationalmuseets Tysklandsudstilling. Der må være noget at glæde sig til, for dem der holder af kulturel og sproglig mangfoldighed på højeste niveau.

Nej, det er der faktisk ikke. Der vil ikke blive sagt et ord på tysk – og heller ikke på dansk for den sags skyld. Alt, ALT, foregår på engelsk. Der kan selvfølgelig være et hensyn at tage til de potentielle deltagere, der ikke behersker tysk. Men på AU uddannes der faktisk konferencetolke. Dem har man desværre ikke fantasi nok til at benytte. Danmark er – med Per Øhrgaards ord – blevet de sprogløse verdensborgeres land.

Annonce
Mikael Busch
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce