x
Annonce
Erhverv

Dealsite politianmeldt for vildledende priser på hotelophold

Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
Sweetdeal har vildtledt ved at vise en pris på hotelophold og putte tillæg på, mener Forbrugerombudsmanden.

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt hjemmesiden Sweetdeal for vildledende markedsføring om priser på hotel- og kroophold.

Forbrugerne blev på siden præsenteret for en pris, men først senere oplyst om diverse tillæg, som blev lagt oveni prisen.

Det var blandt andet miljø-, sæson- og weekendtillæg. Det betød, at nogle af opholdene ikke var mulige at få til den pris, som de først stod til.

Den tilgang er ikke efter bogen, lyder det fra forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

- Markedsføring af en pris uden at oplyse om diverse tillæg, der kommer oveni prisen, er vildledende markedsføring.

- Det er til skade for både forbrugerne og de konkurrenter, der sælger samme produkter uden at vildlede om prisen, siger hun i en pressemeddelelse.

Anmeldelsen er rettet mod Berlingske Media, der har ejet Sweetdeal.

Sweetdeal blev i december solgt til Carsten Blom-Hanssen, der blandt andet er medstifter af Boozt.com.

Men da perioden, hvor markedsføringen stod på, var ni måneder i 2018, er det den tidligere ejers ansvar.

Hos Horesta, som repræsenterer hotel- og restaurationsbranchen, ærgrer politisk direktør Kirsten Munch Andersen sig over sager, hvor forbrugere ikke får, hvad de forventer at have betalt for, når de har købt gennem dealsites.

- Det er vigtigt, at de priser og betingelser, som bliver markedsført, holder vand. Det kan kun være i alles interesse, at man får en god oplevelse.

- Vi kan kun tage afstand fra vildledende markedsføring, siger Kirsten Munch Andersen.

Hun forklarer, at hoteller og kroer typisk bruger dealsites som Sweetdeal som et markedsføringsværktøj i kortere perioder.

- Det giver en mulighed for at lave et særligt fremstød og få markedsført sit produkt.

- Det er op til hver virksomhed at vurdere, om man vil bruge det værktøj, og hvis man gør, gælder det, at præmisserne skal være helt klare på de her dealsites. Både for dem, der sælger, og for dem, der køber, siger Kirsten Munch Andersen.

Horesta har ikke tal på, hvor stor en del af branchens salg der stammer fra dealsites.

Hun fortæller, at oplevelsen i branchen generelt er, at salg på dealsites typisk tiltrækker kunder, som kun kommer forbi en enkelt gang.

/ritzau/

Link til pressemeddelelse på Forbrugerombudsmandens hjemmeside
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Stram op – og hold fast i lukkeloven

Læserbrev: Over de sidste uger har butiksansatte knoklet r…. ud af bukserne. Uden at kny sørger medarbejderne i vores butikker for, at der er fyldt op på hylderne, så vi alle sammen kan få mad på bordet, toiletpapir og andre fornødenheder. Og mange danske familier har fået deres køkkenskabe fyldt godt op. De butiksansatte har brug for påskens fridage til et velfortjent hvil. Derfor bør man ikke suspendere lukkeloven henover helligdagene. I denne tid, hvor myndighedernes anbefalinger er at blive hjemme og undgå tæt kontakt til andre mennesker, løber butiksansatte en daglig risiko med kontakt med flere hundrede kunder om dagen. De sætter eget helbred på spil for at passe deres job. Butiksledelserne rundt om gør alt, hvad de kan, for at passe godt på de ansatte med håndsprit, hyppig håndvask, plexiglasplader ved kassen og ’Hold afstand’-skilte på gulvene. Stor ros for det. Men at arbejde under de forhold er anstrengende. Helligdagene i påsken med lukkede butikker kan også være med til at passe på de ansatte, så de kan blive ved med at passe deres arbejde, så længe corona-krisen varer. Derfor, kære politikere: Hold fast i lukkeloven! Og så skal familien Danmark altså stramme op. Lad nu være med at klathandle en liter mælk og en pakke gær. Køb ind til flere dage og lad én person klare det. Det er heller ikke nu, I skal hele familien afsted på ose-tur i de lokale butikker for at se på nye ipads, havetrampolin til ungerne eller lamper til stuen. Det er måske fristende for at skabe et afbræk i tiden med hjemmeskole, men lad være. Jo flere I kommer sammen, jo større risiko udsætter I butikspersonalet for. Ring til den lokale butik i stedet og lav en aftale om at få leveret varen – eller at I kan hente den pakket i en pose. Så kan I både støtte vores midt- og vestjyske butikker og passe godt på de ansatte og jer selv samtidig.

Annonce