Annonce
Indland

De Radikale vil undgå 2011-kopi af en amputeret regering

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Morten Østergaard vil ikke "stirre stift ned i det radikale partiprogram" i regeringsforhandlinger.

Mette Frederiksens (S) formentlig kommende regering skal ikke begynde på politiske krykker, som det var tilfældet i 2011, hvor Socialdemokratiet, SF og De Radikale dannede regering.

Det siger De Radikales leder, Morten Østergaard, der er med til regeringsforhandlingerne hos Socialdemokratiet.

- Vi ønsker ikke at jorde nogen, men vi ønsker, at det, der kommer ud af de forhandlinger, vi fører, er levedygtigt. Og at det er stabilt, og at det ikke humper af sted på krykker, siger han.

Tilbage i 2011 blev SF trynet i regeringen, hvor De Radikale dikterede en del, og i sidste ende trådte SF ud af regeringen.

Socialdemokratiet vil denne gang danne en ren S-regering, men det kræver støtte fra De Radikale, SF og Enhedslisten. Det er primært de tre partier, som i disse dage forhandler med S-formand Mette Frederiksen.

For en stund er forhandlinger sat i bero på grund af Folkemødet på Bornholm. Og det er netop her, at Morten Østergaard åbner for, at også De Radikale formentlig kommer til at bøje sig ind mod de andre.

De Radikale og Enhedslisten står eksempelvis langt fra hinanden, når det gælder den økonomiske politik.

- Jeg er optaget af, at regeringen ikke fødes i konflikt, men at den fødes i samarbejdets ånd. Det er det signal, jeg ønsker at sende.

- Det handler ikke om, at nogen kan sidde med scorekortet bagefter og sige, hvem der vandt, og hvem der tabte. Det handler om at bringe Danmark ind i 2020'erne på en ordentlig og tillidsfuld måde, siger Østergaard.

- Vi skal ikke stirre stift ned i det radikale partiprogram. Det, vi stirrer på, det er vejen frem og en mulighed for at finde en fælles fodslag om den, siger han.

Men på spørgsmålet om, hvorvidt han nu åbner for de store kompromisser, fastslår Østergaard:

- Jeg står der, hvor jeg hele tiden har stået.

Det vil sige, at der eksempelvis skal tages et opgør med udlændingepolitikkens såkaldte paradigmeskift, hvis hensigt er hjemsendelser frem for integration.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Giv lufthavnen en blød landing

For en god måneds tid siden lykkedes det atter Stauning Lufthavn at holde propellen i luften - i hvert fald for en tid. Den lille lufthavn med den dårlige økonomi fik bevilget et krisetilskud på 2,5 millioner kroner fra byrådet. Vel at mærke oveni de knap to millioner kroner, som kommune i forvejen årligt poster i den. De seneste godt 25 år har kommunen hældt omkring 50 millioner kroner i Stauning Lufthavn, og efterhånden må man spørge sig selv, hvornår kassen skal klappe i. Er det virkelig en kommunal kerneopgave at drive en lufthavn, hvor underskuddet vokser i takt med, at antallet af fly falder? Nu foreslår pilot og tidligere direktør for flyselskabet Cimber, Jørgen Nielsen fra Sønderborg, at lufthavnen omdannes til en flyveplads og eventpark. Han foreslår, at arealerne kan bruges til weekend-arrangementer med bilræs, koncerter, småflysreparationer og flyturisme. Han foreslår også at etablere dronecenter og skoleflyvning, aktiviteter lufthavnen allerede er i fuld gang med. Vel at mærke alle initiativer, som ikke kommer til at koste skatteborgerne knap to millioner i årlig støtte - foruden diverse dyre redningskranse. Prisen er, at lufthavnen ikke vil have samme grad af bemanding som nu blandt andet i kontroltårnet, men igen må man spørge sig selv, hvorfor Ringkøbing-Skjern partout skal have en lufthavn med fuld bemanding? Specielt ikke når alternativet er en prisbilligere løsning, der samtidig kan være rammen om kulturelle arrangementer. Det med kultur er nemlig noget, vi kan her i kommunen. Hvad havne angår, er man nok bedre til fiskeri- og lystbådehavne her i området - end til lufthavne. Kommunen er desuden allerede medejer af Midtjyllands Lufthavn i Karup. Det vil måske være en bitter pille at sluge for nogle, at man ikke kan opretholde en lufthavn, trods de mange millioner man har smidt efter den. Men på et tidspunkt må man trække en streg og erkende, at man ikke skal i den retning og se sig om efter en ny vej. Det kunne passende være den vej som en tidligere flychef - på eget initiativ i øvrigt - foreslår.

Annonce