x
Annonce
Biler

Danskerfavorit får en stribe forbedringer

Citroën C3 får en opgraderet front med en lettere x-formet kølergrill. Full LED-forlygter er nu en mulighed. Foto: Citroën
Den buttede Citroën C3 får et midtvejsfacelift med ny front, mere komfortable sæder og endda mulighed for træindlæg i kabinen.

Godt nok er Citroën C3 en miniklassebil, der normalt ligger i et meget overkommeligt prisleje og bl.a. derfor blev den næstmest solgte bil herhjemme sidste år. Men det forhindrer ikke den franske producent i at stille op med massevis af muligheder for personlig styling, der ellers hører til i en klasse, hvor vi normalt finder biler som de mere eksklusive Mini-modeller.

Sådan har det været, siden C3 kom i den nyeste generation i 2016, og med et midtvejsfacelift bliver der nu skruet op for at sætte et helt personligt præg på modellen.

Den opgraderede model kan først og fremmest spottes på en mere ny front med en x-formet kølergrill med inspiration fra konceptbilen Cxperience, og hvor full LED-forlygter nu er en mulighed sammen med det obligatoriske LED-kørelys.

Annonce

Citroën C3

Den første generation kom på banen i 2002. Den næste fulgte i 2009, mens den nuværende så dagens lys i 2016.

Mange kampagne-modeller

Ud over nye kofangere for og bag kan mærkets karismatiske airbumps, som tager skraldet ved parkeringsskader, fås i en række nye designs.

Inden døre kan man nu opgradere med de ekstra polstrede Comfort seats, der også kan fås til C4 Cactus og C5 Aircross, mens der kan tilkøbes mere stil med træagtige interiør-detaljer kaldet Techwood.

Herhjemme sælges langt de fleste bilmodeller dog generelt med det fabriksmonterede udstyr, fordi bilkøberne holder på det sikre. C3 har dog også i stor stil været solgt som kampagnemodeller med en del ekstraudstyr, og nogle af disse har også speciallakeret tag. Det gælder f.eks. en aktuel model som C3 Triumph.

Uændrede motorer

Den centrale berøringsskærm på syv tommer, der kan virke med Apple Carplay, får nu en ny og mere blank overflade, mens striben af muligheder for sikkerheds- og assistentsystemer, der omfatter en halv snes stykker, nu også indbefatter parkeringssensorer for og bag. I forvejen byder modellen på mulighed for udstyr som automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, vejbanealarm, advarsel for trafik i blinde vinkler og vejskilte-aflæser. Det hele er dog i de højere udstyrsversioner eller som tilkøb. Fartpiloten fås heller ikke med en adaptiv funktion.

Motorprogrammet, som løbende er opgraderet, er uændret. Det omfatter to trecylindrede 1,2 liters benzinmotorer på 82 hk og 110 hk, mens her også er en firecylindret 1,5 liters dieselmotor på 110 hk. Her fås den største benzinmotor også med sekstrins automatgear.

Faceliftet omfatter også de obligatoriske ændringer med nye trim, farver og fælgdesigns.

Den nye model går i produktion midt på året. Danske priser eller udstyr kendes endnu ikke.

Bagenden på C3 bliver ændret med mere markerede baglygter. Foto: Citroën
Inden døre løftes overliggeren med en bedre berøringsskærm og mulighed for træ-indlæg i kabinen. Foto: Citroën
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Alt udsolgt midt i corona-hjemsøgelsen

Dagens gode lokale erhvervsnyhed i går var, at Lalandia nu har solgt samtlige 440 feriehuse i den kommende feriepark i Søndervig. Nogle af os husker sikkert, hvordan de første ferieparkplaner i Søndervig blev stoppet af finanskrisen i 2008, og det tog årevis og et gigantisk benarbejde fra projektmager Keld Hansens side at få pustet nyt liv i projektet igen. Sådan ser det heldigvis ikke ud til at ende denne gang. Ingen af os ved, hvor landet lander økonomisk, når corona-krisen engang er slut; sjovt bliver det ikke, så meget er sikkert. Men folk har altså ikke mistet modet til at investere i feriehusprojektet i Søndervig, og det er positivt af flere grunde. For det første er det med til at sikre, at projektet bliver gennemført, og det er endnu vigtigere, end det var før coronakrisen; det vil tilføre turismen i vort område et kvalitetsløft, vi får brug for i efter-corona-verdenen. Lalandia vil være endnu en grund til at vælge at tage på ferie i vort område frem for andre steder. For det andet bidrager Lalandia-byggeriet og de investeringer i infrastrukturen i området, som det medfører, til at skabe aktivitet i lokalsamfundet, både i byggefasen og i den efterfølgende driftsfase. Det er vigtigt, for vi må regne med, at arbejdsløsheden stiger voldsomt, i alt fald i en periode, og derfor har vi brug for alle de arbejdspladser, vi kan skaffe. For det tredje - og det er ikke det mindst vigtige - vil synet af, at der sker noget, at der er gang i byggeaktiviteterne, være med til at løfte optimismen og troen på, at samfundet ikke er kastet ned i en afgrundsdyb depression. Noget af det mest nedslående ved finanskrisen i 2008 var netop, at alt i en periode gik i stå. Der er ingen grund til at besmykke virkeligheden. Lige nu står vi midt i den værste krise, økonomisk og sundhedsmæssigt, nogen af os kan huske. Hvordan verden ser ud på den anden side af tunnellen, ved vi selvsagt ikke. Derfor er det også så vigtigt at glæde sig over det, der trods alt peger hen imod fremtidig vækst og udvikling i vort område. Hvem ved - måske god plads og masser af frisk luft fremover vil være et af de bedste turistmæssige salgsargumenter. Det kan vi alt fald byde på her i Naturens Rige.

Ringkøbing

Mor til fire: - Det er op til mig at vælge, om jeg sender mine børn afsted

Annonce