Annonce
Sport

Danske elitesvømmere har mistet tilliden til ledelsen

Martin Bureau/Ritzau Scanpix
Afbrudt samarbejde med to svømmetrænere har fået elitesvømmere til at udtrykke mistillid til ledelsen.

De danske elitesvømmere har mistet tilliden til ledelsen i Dansk Svømmeunion.

Det skriver de i en fælles udtalelse afsendt af svømmeren Daniel Skaaning til flere medier, herunder BT og TV2 Sport.

Beskeden fra svømmerne kommer, efter at svømmetrænerne Martin Truijens og Mads Bjørn Hansen tidligere på måneden opsagde deres stillinger på grund af uenigheder med forbundet.

- Svømmerne på NTC (Team Danmarks Nationale Træningscenter, red.) har mistet tilliden til, at den nuværende ledelse i Dansk Svømmeunion, med Pia Holmen i spidsen, kan få dansk svømning på rette kurs, står der blandt andet i udtalelsen fra svømmerne.

Svømmerne er kede af, at situationen har udviklet sig på sådan en måde, at de to trænere har været nødsaget til at fratræde deres job, lyder det.

- De uenigheder, der har været mellem ledelsen i Dansk Svømmeunionen og trænerteamet om, hvordan eliteidræt skal forvaltes, burde være håndteret i stedet for eskaleret.

- Svømmerne på NTC er meget forbavsede over den situation, som ledelsen har sat os i. De river fundamentet og stabiliteten, kort inden VM, væk under os og har ikke været i stand til at løse de problemstillinger, som har været presserende. Ikke nu - og ikke i tiden helt tilbage til 2004 og frem til i dag.

- Vi vil rigtig gerne spørge ledelsen, om de mener, at de sender et 100 procent forberedt og motiveret hold til VM i Sydkorea?, står der i udtalelsen.

Onsdag kom det frem i en pressemeddelelse fra Dansk Svømmeunion, at trænerne, der tiltrådte i begyndelse af 2017, og unionen "ikke har det samme syn på rammerne for eliteidræt i Danmark".

I april afslørede en DR-dokumentar store problemer i svømmesporten, hvor flere landsholdssvømmere blev ramt af spiseforstyrrelser og psykiske problemer på grund af blandt andet offentlige vejninger frem til 2013.

Selv om flere svømmere detaljeret berettede om vejningerne, som Dansk Svømmeunion forbød i 2005, så hævdede sportschef Lars Green Bach efterfølgende, at unionens retningslinjer var blevet fulgt.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce