Annonce
Erhverv

Danske Bank rydder op: Erhvervslivets talerør bliver ny formand

Dansk Industris hidtidige direktør Karsten Dybvad blev fredag valgt til ny formand for Danske Banks bestyrelse. Det skete på en ekstraordinære generalforsamling i DGI-byen i København.

Ole Andersen er nu ude af Danske Banks bestyrelse. Direktøren i Dansk Industri, Karsten Dybvad, tager over.

Karsten Dybvad er Danske Banks nye bestyrelsesformand.

Han afløser Ole Andersen, der siden slutningen af 2011 har været manden for bordenden i Danske Banks bestyrelse, men nu stopper som en konsekvens af hvidvasksagen i Estland.

Det står klart efter bankens ekstraordinære generalforsamling fredag eftermiddag i København.

Karsten Dybvad har været direktør i Dansk Industri siden 2010, men forlader nu stillingen.

Tidligere har han blandt andet været departementschef i Statsministeriet og Finansministeriet.

Karsten Dybvad mener, at hans største opgave er at genskabe tilliden til Danske Bank.

Det vil blandt andet betyde, at der fremover vil blive sagt nej til nogle typer af forretninger.

- Danske Bank er Danmarks største og vigtigste bank, men det er også en bank, der er udfordret.

- Det første jeg vil arbejde på, er at genoprette tilliden til banken. Det kommer vi til at gøre i fællesskab fra ledelsen og bestyrelsen til medarbejderne, siger Karsten Dybvad.

Ole Andersen er blevet presset til at stoppe af Mærsk-familien, der er største aktionær i Danske Bank og har krævet en udskiftning oven på sagen om hvidvask, hvor lyssky kunder gennem en årrække førte store milliardbeløb gennem bankens estiske filial.

Ole Andersen havde selv varslet i september, at han på et tidspunkt ville stoppe, men Mærsk-familien satte turbo på og krævede, at han stoppede nu.

- Som bestyrelsesformand har jeg det ultimative ansvar. Bestyrelsen og i særdeleshed formanden har selvfølgelig et ansvar for den situation, banken står i, og derfor skal der også skiftes ud, siger Ole Andersen.

Dermed har de to frontfigurer i Danske Bank måttet forlade banken som en konsekvens af sagen, da administrerende direktør Thomas Borgen stoppede 1. oktober.

Ind i bestyrelsen kommer også Jan Thorsgaard Nielsen, der til daglig er investeringsdirektør i A.P. Møller Holding, der forvalter Mærsk-familiens store formue. Han bliver den ene af to næstformand i bestyrelsen.

Han afløser Jørn P. Jensen, der har været i bestyrelsen siden 2012 og til daglig er finansdirektør i støvsugerkoncernen Dyson.

Valget af de to nye medlemmer var tæt på at være en ren formalitet.

Dog havde den pensionerede ingeniør - og i offentligheden ukendte - Arne Bostrøm også meldt sit kandidatur, men han blev ikke valgt.

Mere end 53 procent af aktionærerne var repræsenteret på generalforsamlingen - enten ved at være til stede eller ved på forhånd at have afgivet fuldmagter.

Ud over Ole Andersen og Jørn P. Jensen er næstformand Carol Sergeant og Rolv Erik Ryssdal også på vej ud af bestyrelsen.

De stopper ved den næste almindelige generalforsamling i marts næste år.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Giv lufthavnen en blød landing

For en god måneds tid siden lykkedes det atter Stauning Lufthavn at holde propellen i luften - i hvert fald for en tid. Den lille lufthavn med den dårlige økonomi fik bevilget et krisetilskud på 2,5 millioner kroner fra byrådet. Vel at mærke oveni de knap to millioner kroner, som kommune i forvejen årligt poster i den. De seneste godt 25 år har kommunen hældt omkring 50 millioner kroner i Stauning Lufthavn, og efterhånden må man spørge sig selv, hvornår kassen skal klappe i. Er det virkelig en kommunal kerneopgave at drive en lufthavn, hvor underskuddet vokser i takt med, at antallet af fly falder? Nu foreslår pilot og tidligere direktør for flyselskabet Cimber, Jørgen Nielsen fra Sønderborg, at lufthavnen omdannes til en flyveplads og eventpark. Han foreslår, at arealerne kan bruges til weekend-arrangementer med bilræs, koncerter, småflysreparationer og flyturisme. Han foreslår også at etablere dronecenter og skoleflyvning, aktiviteter lufthavnen allerede er i fuld gang med. Vel at mærke alle initiativer, som ikke kommer til at koste skatteborgerne knap to millioner i årlig støtte - foruden diverse dyre redningskranse. Prisen er, at lufthavnen ikke vil have samme grad af bemanding som nu blandt andet i kontroltårnet, men igen må man spørge sig selv, hvorfor Ringkøbing-Skjern partout skal have en lufthavn med fuld bemanding? Specielt ikke når alternativet er en prisbilligere løsning, der samtidig kan være rammen om kulturelle arrangementer. Det med kultur er nemlig noget, vi kan her i kommunen. Hvad havne angår, er man nok bedre til fiskeri- og lystbådehavne her i området - end til lufthavne. Kommunen er desuden allerede medejer af Midtjyllands Lufthavn i Karup. Det vil måske være en bitter pille at sluge for nogle, at man ikke kan opretholde en lufthavn, trods de mange millioner man har smidt efter den. Men på et tidspunkt må man trække en streg og erkende, at man ikke skal i den retning og se sig om efter en ny vej. Det kunne passende være den vej som en tidligere flychef - på eget initiativ i øvrigt - foreslår.

Annonce