Annonce
Danmark

Dansk hotelkæde afviser at stå bag falske profiler: - Det er totalt scam

Den 27. november skriver profilen Andrea Nielsen en kommentar om, at hun for nylig havde en rigtig god oplevelse på Comwell. Samme dag tagger profilen et pigenavn og foreslår, at de sover på Comwell til næste Smukfest, fordi "de skulle have nogle pæne hoteller". Screenshots fra Facebook, som redaktionen har sat sammen.
Hotelkæden Comwells nægter at have kendskab til de to falske facebookprofiler, der gennem flere måneder har promoveret hotelkæden i adskillige kommentarspor. Virksomheden har dog ikke noget bud på, hvem der ellers kunne have interesse i at oprette falske profiler, hvis eneste aktivitet er at reklamere for kæden.

Er det jer, der står bag profilerne Andrea Nielsen og Sarah Jensen på Facebook?

- Nej, det er det altså ikke. Vi har rimelig godt fat i vores følgere. Der er en stigning på den kurve på vores egne profiler.

Hvem er det så, når nu de reklamerer så meget for jer?

- Pas. Jeg har tilmed undersøgt, om vi har medarbejdere med de navne. Det har vi ikke. Det kunne være besnærende at tro, det er noget, vi selv har lavet. Det er nogle pæne tekster, men totalt scam. Jeg kan se, de linker ind til vores side for møder og konferencer. Det giver slet ikke nogen mening her.

Er det en del af jeres markedsføringsstrategi, at falske profiler laver skjult reklame for jer på Facebook?

- Nej, det er det i hvert fald ikke. Vi betaler fuldt lovligt på Facebook for at lave reklameopslag. Det der giver slet ikke mening for os. Det er ikke vores måde at kommunikere med følgere på. Det er slet ikke vores tone. Og det handler slet ikke om os.

Hvad mener du med, det ikke handler om jer?

- Der står, at de ikke vil sove på festival, at de vil lade bilen stå. Det er slet ikke vores tone. Vores forretning er møder, konferencer og spa- og weekendophold. Det er slet ikke vores måde at kommunikere på.

Hvem har ellers interesse i at oprette falske facebookprofiler, der udelukkende laver opslag og kommentarer, hvor der reklameres for jer?

- Det kommer meget bag på mig. Vi har overvågning på, så vi kan følge med i, hvad der står om os. Men vi har fået mange kommentarer på vores adventskonkurrencer og Black Friday, så vi har ikke set de her. Men selvfølgelig tager vi en dialog med Facebook om det. Uanset hvor velmenende kommentarerne er, ønsker vi ikke at stå på mål for noget af det her. Budskabet er helt skudt ved siden af.

Kan du forstå, hvis nogle synes, det virker mærkeligt, når I siger, I ikke har noget at gøre med de falske profiler, hvis eneste aktivitet var at rose jer i adskillige kommentarer?

- Ja, det kan jeg sagtens forstå. Nu er kommentarerne sødt ment, men de kunne lige så godt have været dårlige. Det er nogle af de faldgruber og farer, der er ved sociale medier. Derfor tager vi også dialogen med Facebook selv.

Nu spørger jeg dig lige igen. Hvem, udover jer, har interesse i at oprette falske profiler, som gennem adskillige kommentarer til artikler roser Comwell og linker til jeres hjemmeside?

- Det er et godt spørgsmål. Jeg håber Facebook kan kaste lys over det. Det er dem, der har adgang til data.

Så I mener altså, at personer, der ingen tilknytning har til jer, har oprettet falske facebookprofiler udelukkende med det formål at skrive kommentarer, der reklamerer for jer?

- Ja, det mener jeg bestemt. Jeg tror bestemt ikke vores medarbejdere ville skrive sådan. De er meget dedikerede, og hvis de synes, der skal skrives om noget, der foregår, går de til vores søde some-ansvarlige. Vi har en let arbejdsgang dertil. Det giver ingen mening, hvis nogen er begyndt på det her selv.

Har I undersøgt, om det er nogle af jeres medarbejdere, der står bag profilerne?

- Nej, som sagt er du først lige kommet til mig. Nu dykker vi ned i, hvem profilerne er. Vi har ikke nogle, der hedder nogle af de navne, og det tyder på, profilerne er falske. Men vi kigger selvfølgelig på det. Det her er ikke en måde, vi kommunikerer på. Man skal ikke tro, det er os som står bag.

Vi har talt med Forbrugerrådet Tænk og en markedsføringsekspert. De påpeger, at der er tale om skjult reklame, hvis det viser sig, at personer aflønnet af jer, står bag opslaget. Er I bekendt med, at skjult reklame er ulovligt?

- Ja, det er vi bestemt.

Hvis det viser sig, at det er nogle fra jeres koncern, som står bag facebookprofilerne, vil I så gøre noget for at sikre, det ikke sker igen?

- Det vil jeg godt lige se først, at det skulle være. Jeg vil ikke ud i spekulationer.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Skandale: Kan livet fortsætte uden Postnord?

Læserbrev: Hvordan har Postnord fundet af, at det kun er brevene, de taber på? De må have fundet løsningen på at skille koldt og varmt vand. Efter det er blandet... Meget fornuftigt har postbudene både breve og pakker med ud. Det er vel heller ingen ulempe for Postnord, at det er brevene, der er befordringspligt på. De har fået serveret en politisk malkeko. Det er ender vel med, at brevene må tage op til en måned om at komme frem... Allerede nu er det betydelig langsommere end med dagvognen på Christian Den Fjerdes tid. Hvem har fået problemerne? Politikerne. Hvem har skabt dem? Politikerne. Der er flere mistænkte. En af de hovedmistænkte er Kristian Jensen. Det passer med hans taktik fra skattevæsenet. De startede med at slagte aktiverne og fordele dem. Derefter trykkede de på digitaliseringsknappen. Så satte de sig ned. Undrede sig over, at svenskerne ikke løste problemet for dem... Man kan sige meget om svenskerne, men speciel dumme er de altså ikke... Det er en skandale med de milliarder, der allerede er pumpet i projektet. Senest har de sendt adskillige personer på permanent ferie, og har planer om at sende endnu flere samme vej. Bare rejsebureauerne har rejser nok til dem... Det er ren kukkeluk at bruge milliarder på det! Udbringning af pakker er der mange, der har kapacitet til. Skildpaddebrevene må kunne løses på anden vis. Quickbreve er næsten lige så dyre som pakker. Derfor kan man vel sende dem som en pakke? Anbefalede breve kan vel håndteres på samme måde? Udbringning af B- breve kunne for eksempel overdrages til kommunerne. Ved at tilføre flere ansatte kunne hjemmehjælperne sagtens løse opgaven. Der bliver hældt millioner/milliarder i Postnord, som kunne bruges til det. Samtidig kunne ældreplejen i eget hjem blive opgraderet. Hvis postbudet, ligesom i gamle dage, havde tjek på om alle var ok. på ruten. Sikken en tryghed, det kunne give. Skildpaddebrevene kunne måske alternativt distribueres sammen med reklamerne på ugebasis. Nu mener nogen i det politiske, at vi skal købe Postdanmark tilbage fra Postnord. Heldigt, at vi ikke har fået malet alle postkasserne endnu. Der bliver udgifter nok til biler, skilte, tøj og til svenskerne. Men big business for dem, der sælger maling og profiltøj. Kan livet fortsætte uden Postnorddanmark? Eller går det i stå?

Annonce