x
Annonce
Danmark

Dansk Folkeparti vil give private medier hjælpepakke

Jysk Fynske Medier, der blandt andet udgiver denne avis, har meldt ud, at faldende annoncesalg kan ende med at koste koncernen 125 millioner kroner. Det fik søndag 36 fynske og jyske borgmestre til at indrykke en annonce, hvori de opfordrer til at støtte de lokale og regionale medier. Siden har Venstre og nu også DF reageret med forslag til en hjælpepakke. Arkivfoto: Michael Nørgaard
Partiet vil give medier kompensation, hvis de oplever et indtægtstab på 20 procent. DF opfordrer kommuner og regioner til at annoncere i danske aviser, der oplever store indtægtstab.

Medier: Dansk Folkeparti vil hjælpe de aviser, der ligesom mange andre private virksomheder oplever store tab i omsætning.

Det skriver TV2/FYN.

- Det er en livsnerve i et demokrati som vores, at vi har en presse, der kan være kritisk, og som kan give os alle sammen information om, hvad der rører sig, siger partiformand Kristian Thulesen Dahl til TV2/FYN.

For private virksomheder kræver det en nedgang i omsætningen på 40 procent, hvis staten skal kompensere for tabet.

Dansk Folkeparti frygter, at private medier når at blive ruinerede, før de når et indtægtstab i den størrelse. Derfor foreslår partiet en hjælpepakke, der kan kompensere medievirksomheder ved et indtægtstab på 20 procent i forhold til samme periode sidste år.

- Samtidig vil vi opfordre kommuner og regioner til at indrykke annoncer i danske medier, i stedet for at bruge Facebook, hvor pengene går til amerikanere, siger Kristian Thulesen Dahl til TV2/FYN og TV Syd.

Annonce

Støtte fra borgmestre og Venstre

Jysk Fynske Medier, der blandt andet udgiver 13 lokale og regionale dagblade, har meldt ud, at et faldende annoncesalg kan ende med at koste mediekoncernen 125 millioner kroner.

Det fik søndag 36 fynske og jyske borgmestre til at indrykke en annonce, hvori de opfordrer til at støtte de lokale og regionale medier.

Også Venstre har meldt sig klar til at hjælpe private mediehuse gennem krisen. Partiets medie- og kulturordfører, Britt Bager, foreslog her i avisen at udmønte en pulje på foreløbig 25 millioner øremærket regional- og lokalaviserne.

- De lokale og regionale medier er virksomheder og arbejdspladser som alle andre. Men ud over det har de en enorm stor betydning for vores demokrati og fællesskab i kommuner, regioner og lokalsamfund. De skaber sammenhæng, forståelse og fællesskab - og de styrker demokratiet. Det vil Venstre altid være optaget af at støtte, sagde Britt Bager.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Corona. Vi skal bruge de danske oplevelser som aldrig før

Læserbrev: I Danmark har vi gennem de seneste ti år bygget et fantastisk turismeprodukt op med et meget bredt udbud af restauranter i alle prisklasser, som gør, at man kan spise kvalitetspizza og gourmetburgere den ene dag og på Michelinrestaurant den næste. Man kan vælge at bo på et nyistandsat vandrerhjem eller på et femstjernet luksushotel. Kort sagt er der masser af oplevelser til enhver smag. Men alle virksomhederne i erhvervet er hårdt ramt af COVID-19-virussen, og vil vi fortsat have et spændende og differentieret oplevelsesudbud i Danmark, så har vi alle et ansvar. Et ansvar for at støtte de danske restauranter, cafeer, forlystelsesparker og øvrige oplevelsesvirksomheder for at bidrage til deres overlevelse. De første konkurser fra hotel- og restauranterhvervet er begyndt at tikke ind. Desværre kommer der flere. Mange flere. Regeringen har allerede gjort meget, og det har danskerne også. Nogle restauranter og hoteller har satset på takeaway gennem krisen, og mange fortæller om kolossal opbakning fra nærmiljøet. Netop denne følelse må vi ikke glemme, når Danmark igen åbner. For behovet for støtte til de lokale virksomheder vil bestå. Denne krise forsvinder ikke igen med det samme. Erfaringer fra tidligere kriser viser, at det vil tage turisme- og oplevelseserhvervet flere år at komme tilbage til det tidligere niveau. Måske kommer turisterne igen - men hvornår? De senere år er turisterne kommet rejsende hertil fra hele verden for at tage del i den danske hygge og se på dansk kultur og design. De lægger 55 milliarder kroner om året. Penge, som bidrager til et stærkt turisterhver, vi som danskere også får mulighed for at nyde. Men når forbruget fra udenlandske turister forsvinder, er der ekstraordinært brug for, at vi selv støtter op. Vi kan ikke forvente, at udenlandske turister og forretningsrejsende med det samme igen strømmer til landet. Og selvom vi danskere kan ikke dække hele deres forbrug, så kan vi bidrage flere steder. Dette forår har mange været nødsaget til at aflyse runde fødselsdage, konfirmationer, bryllupper og andre store mærkedage, der skulle være fejret på hoteller, kroer og restauranter. Forhåbentlig kan disse fejringer gennemføres på et senere tidspunkt. Og måske kan en del af feriebudgettet, der var afsat til en tur til Østen eller Middelhavet i stedet bruges på ophold langs de danske kyster og til at nyde et fantastiske måltider på landets restauranter. Støtter vi ikke erhvervets virksomheder i dag, har vi dem måske ikke i morgen. Det vil være en skam, for turismeproduktet i Danmark er vokset med innovative ideer og spændende nye projekter, som skaber arbejdspladser, omsætning og vækst i hele Danmark. I år er året, hvor ‘Staycation’ får en helt anden betydning. Det er nemlig dét, der kan være med til at sikre turismeerhvervets overlevelse.

Annonce