Annonce
Danmark

Dansk Folkeparti overvejer gratis kollektiv trafik

Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Det skal undersøges, hvad det vil koste at gøre den offentlige transport gratis, mener Dansk Folkeparti.

Der er stigende trængsel, og det giver problemer i byerne.

Derfor vil Dansk Folkeparti se på, hvad det vil koste at få flere til at vælge tog og bus ved at gøre den kollektive trafik gratis.

Det skriver Jyllands-Posten. I første omgang skal der kigges på muligheden i de fire største byer i landet, fortæller klimaordfører Morten Messerschmidt (DF).

- Vi står over for en stor omvæltning i hele transportsektoren i forhold til klima- og energipolitikken. Og der vil vi gerne have belyst, hvad omkostningerne vil være ved at få gjort den kollektive trafik gratis.

- I hvert fald i de større byer for at se om det kunne være en vej at gå i forhold til den grønne omstilling, siger Morten Messerschmidt til Ritzau.

Han tror, at det vil være en bedre idé at satse på gratis kollektiv trafik frem for at have et ensidigt fokus på el- og brintbiler.

Ifølge Messerschmidt er det en måde at tænke klimaindsatsen ind i trafikplanlægningen.

Han vil nu bede transportminister Benny Engelbrecht (S) om nye beregninger af, hvilken klimaeffekt det vil have at gøre busser og tog gratis.

Messerschmidt mener, at mange i dag fravælger den kollektive trafik, fordi den er for dyr.

Teknologirådet kom i 2006 med en rapport om emnet, men her havde man ikke set på klimaeffekten, ligesom trafikken siden er steget voldsomt.

SF er ikke afvisende over for tankerne bag Dansk Folkepartis overvejelse.

- Det kunne være interessant at indføre som forsøg. Men så skulle det måske være på de lange strækninger som toget fra København til Aarhus, der i dag er absurd dyrt.

- Inde i byerne er der i forvejen mange, der rejser kollektivt, og her kan man i stedet begrænse bilernes adgang, siger politisk ordfører Karsten Hønge (SF) til Jyllands-Posten.

Han er desuden skeptisk over for finansieringen. DF vurderer, at det vil koste cirka fem milliarder kroner at gøre den kollektive trafik gratis.

Morten Messerschmidt understreger over for Ritzau, at "det hele afhænger af, hvordan økonomien i det ser ud".

De Radikale ser hellere, at man bruger penge på at lægge flere skinner og købe flere busser og tog, fortæller transportordfører Andreas Steenberg.

Hvis den kollektive trafik skal være gratis i de store byer, vil regningen – sådan som tingene er skruet sammen i dag – skulle deles mellem staten, kommunerne og regionerne, skriver Jyllands-Posten.

/ritzau/

Link til artiklen på Jyllands-Postens hjemmeside
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

For lidt og for meget: Pas på vores unge mennesker

Bare kom i gang! Tag dig sammen! Jeg har da aldrig taget skade af... Men på den anden side: Skal jeg ikke lige gøre det for dig? Pas nu godt på dig selv - og husk, at du altid kan spørge mig om hjælp. Det er da også alt for hårdt for dig, at ... For lidt og for meget fordærver som bekendt alt. Det gælder også for de unges fritidsarbejde. Fire rektorer på uddannelsesinstitutioner i Ringkøbing-Skjern har her i avisen hejst et advarende flag: De og deres lærere oplever, at mange unge arbejder alt for meget. Eleverne bliver trætte og deprimerede, når kalenderen byder på skoledage fra 8 til 15, efterfulgt af arbejde fra 16 til 22. Læg dertil, at der gerne skulle være tid til også at lave sine lektier - så hænger døgnet ikke ret godt sammen længere. På Facebook var nogle af kommentatorerne til rektorernes opråb ude med en opfordring til de unge om bare at tage sig sammen. Beskyldninger om curling og klassikeren 'i min tid ...' blev trukket af stalden - for set i bakspejlet har man selvsagt altid oplevet det, der var meget værre. Men er det curling at opfordre forældre og arbejdsgivere til ikke at presse de unge til for mange og for lange vagter? Jeg synes det ikke. Lige så godt, det er, at de unge i Ringkøbing-Skjern Kommune er blandt landets mest arbejdsomme, når det gælder fritidsjob ved siden af skolen - lige så skidt vil det være for både vores samfund og for de unge selv, hvis de knokler på i en grad, så de glemmer at gøre nok ved den uddannelse, som trods alt er deres hovedbeskæftigelse. Det er vigtigt og rigtigt, at vores børn og unge lærer, at ansvarlighed og arbejdsomhed betaler sig. Fritidsjob baner vejen for uddannelse og 'rigtige' voksenjob. Men for lidt og for meget fordærver alt - så kære forældre: Hold lige lidt snor i, at der er en fornuftig balance mellem skole og fritid. Kære virksomheder: Find fleksible løsninger for jeres unge ansatte, så de både kan passe jobbet og skolen. Og kære, kloge Facebook-kommentatorer: Hvis man pudser sine generationsbriller og kigger rigtig godt efter, er nutidens ungdom måske ikke så meget værre og mere forkælede, end vi selv var ...

Annonce