Annonce
Erhverv

Dansk Energi: Lavere elafgift er social ansvarlighed

Vindmøller og solceller fotograferet langs Sydmotorvejen E47. Høje elafgifter gav måske mening, da strømmen kom fra kulfyrede kraftværker, og man derfor skulle spare på den. Men i dag, hvor strømmen bliver stadigt grønnere, giver tårnhøje afgifter ingen mening, skriver Lars Aagaard. Arkivfoto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Danskerne er et snusfornuftigt folkefærd. Vi kigger tit i pengepungen, når vi skal træffe beslutninger, og det er en ret klog tilgang.

Derfor ved politikerne også, at de kan styre vores adfærd via skattesystemet. Når vi som samfund synes, at folk skal ryge mindre, kan vi sætte afgiften på cigaretter op. Og når vi omvendt mener, at flere på overførselsindkomst skal i arbejde, kan vi sætte skatten på arbejde for de laveste indkomster ned. Sådan kan vi skrue op og ned for det, vi gerne vil have mere eller mindre af. Det er faktisk ret effektivt.

Når det kommer til den grønne omstilling, skal vi også bruge skattesystemet til at guide danskerne mod de grønne forbrugsvalg. Og vi kan tilmed gøre det, så vi sikrer den sociale balance. To fluer med ét smæk! Lad mig forklare det lidt nærmere.

Annonce

Her i fædrelandet er vi i den lykkelige situation, at vores strøm hovedsageligt er grøn. Vi har rigeligt af den, og den er der i stikkontakten, når vi har brug for den. Elselskaberne er tilmed så effektive og konkurrencen så god, at den pris, forbrugerne betaler til elselskabet for strømmen, er blandt de laveste i Europa. Men når man som privatperson kigger på sin elregning, ser det desværre lidt anderledes ud. Den samlede elregning er nemlig blandt de højeste i Europa, og det skyldes, at vi i Danmark har nogle af de højeste elafgifter.


Alle skal kunne være med i den grønne omstilling, og det sikrer vi blandt andet ved at sænke de alt for høje elafgifter.


De høje elafgifter gav måske mening, dengang strømmen udelukkende kom fra kulfyrede kraftværker, og man derfor skulle spare på den. Men i dag, hvor strømmen bliver stadigt grønnere, giver tårnhøje afgifter ingen mening.

Hele den grønne omstilling bygger på en massiv elektrificering. Benzin- og dieselbilen i garagen skal udskiftes med en elbil, gasfyret i bryggerset med en varmepumpe - og på lidt længere sigt skal også lastbiler, skibe og fly bruge grøn strøm i én eller anden forarbejdet form.

Vores generelle elforbrug er ikke længere klimabelastende på samme måde som tidligere. Og frem mod 2030 - hvor strømmen er 100 procent grøn - vil vores behov for at bruge energi i stigende omfang tilfredsstilles via energieffektive elløsninger. Det samlede forbrug af el vi stige som erstatning for kul, olie og gas.

Politisk har man allerede taget skridt til at sænke afgiften for el til varme og el til transport, men vi skal videre ad den vej. Og socialt giver det rigtig god mening. Sygeplejersken betaler lige så meget per kilowatttime som skibsrederen. Og eftersom dit elforbrug også afhænger af størrelsen på din husstand, vil økonomisk dårligt stillede børnefamilier, der i forvejen er spændt hårdt for, bruge en uforholdsmæssig stor del af deres budget på el, set i forhold til det velstående par uden børn. Lemper man elafgiften, kommer det alle til gode - og især dem, der har mindst.

I det såkaldte forståelsespapir, som regeringen formulerede sammen med støttepartierne ved tiltrædelsen i 2019, står der, at Danmark skal gå forrest i kampen mod klimakrisen og samtidig bekæmpe den stigende ulighed.

Regeringen har lagt vægt på, at danskernes opbakning til klimaindsatsen er afgørende - og man behøver blot at skæve til Frankrig og "de gule vestes" oprør for at se, at det er en god idé. Alle skal kunne være med i den grønne omstilling, og det sikrer vi blandt andet ved at sænke de alt for høje elafgifter.

De skriver Erhvervsklummen

Erhvervsklummen skrives på skift af:

Brian Mikkelsen, direktør, Dansk Erhverv

Mira Lie Nielsen, bolig- og formueøkonom, Nykredit

Lizette Risgaard, formand, Fagbevægelsens Hovedorganisation

Søren Søndergaard, formand, Landbrug & Fødevarer

Lars Sandahl Sørensen, direktør, Dansk Industri

Lars Aagaard, direktør, Dansk Energi

Lars Aagaard, adm. direktør, Dansk Energi. Pr-foto
Annonce
Ringkøbing For abonnenter

Koks i V.Strandsbjerg-beboeres invitation til møde hos Vestas

Vestjylland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Mandagens coronatal: 752 nye tilfælde af coronavirus det seneste døgn - højeste prositivprocent siden august

Annonce
Annonce
Annonce
Ringkøbing-Skjern

Vestjyske svinebønder bløder: Kødpriserne er i bund og priser på smågrise sætter ny bundrekord

Ringkøbing For abonnenter

48-årige Peter havde gjort alt klar. Nu er han død - og dybt savnet i byen, som han hjalp og som hjalp ham

Hvide Sande

Mangel på hænder betød færre boder til Foodfestival: - Der skal flere til, hvis vi skal fortsætte

Hvide Sande

Husk brandalarmen: Familie glemte tændt stearinlys på brændeovn

Ringkøbing

Nygade spærret for en kort bemærkning - overtages af motocross-akrobater

Hvide Sande For abonnenter

To kvinder udsat for krænkende chef: Lynede bukser ned og ville snakke lønforhøjelse

Erhverv

Dansk Erhverv: Lad offentlig-privat samarbejde skabe verdens bedste ældrepleje

Hvide Sande For abonnenter

Da manden døde, blev Grethe fast inventar ved sidelinjen: Nu elsker hun fodbold, så det kan høres over hele banen

Erhverv

Tak for indsatsen: Jysk-ansatte bliver belønnet med million-bonus

Tarm

Motorcyklist skred ud: Landmand efterlod beskidt vej

Ringkøbing IF For abonnenter

Ringkøbing IFs nye angriber Arman Taranis: Jeg er god nok til superligaen

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Her er ugens bolighandler i Ringkøbing-Skjern: Fra 395.000 til 3,6 millioner

Annonce