Annonce
Sport

Dansk båd tager første stik i offshore-ræs i Østersøen

Claus Bech/Ritzau Scanpix
Uden den store erfaring med offshore-sejlads vandt skipper Peter Warrers båd første stræk af Nord Stream Race.

Det endte med dansk sejr på første etape af det den internationale sejlsportskonkurrence Nord Stream Race.

Med rutinerede Peter Warrer som skipper for en 11-mand-stor besætning vandt danskerne efter små 24 timers sejlads første del af konkurrencen fra Kiel mod København.

I alt fem både fra Danmark, Sverige, Tyskland, Finland og Rusland deltager i konkurrencen på Østersøen i de store sejlbåde.

Størstedelen af den danske besætning har modsat de konkurrerende både ikke den store erfaring med at sejle offshore.

- Det er ret vildt, at vi vandt første etape. Hvis man skulle gætte, før vi gik i gang, ville vi blive klart nummer fem, siger Peter Warrer.

De danske besætningsmedlemmer er udmattede efter turen, hvor det blot blev til mellem et kvarter og 40 minutters søvn for nogle af dem - det skete oppe på rælingen få centimeter fra bølgerne.

Grundlaget for den danske sejr blev skabt på den sidste del af turen.

Op langs Sjællands østkyst ud for Møns Klint lå den danske båd og kæmpede med den tyske og den russiske båd.

Den russiske båd fik pludselig slået et hul på en kilometer til danskerne, der manglede vind og også måtte se sig sejlet agterud af tyskerne.

- På det tidspunkt så det ud til at, at løbet var kørt for os. Men vi gik så ned i læ af dem og fik virkelig fart på.

- Først åd vi tyskerne, og i slutningen af Køge Bugt kom vi op på siden af russerne.

- I lang tid kæmpede vi med ti meter mellem os. Til sidst fik vi sendt vores dårlige luft ned på dem, og så stak vi af, forklarer Peter Warrer.

Skipperen vurderer, at danskerne fik slået et hul på en kilometer til den russiske båd, der igen begyndte at nærme sig omkring Saltholm. Det lykkedes dog danskerne at vinde i overbevisende stil.

Anden etape af Nord Stream Race fortsætter tirsdag, hvor næste sejlads går mod Stockholm. Turen bliver noget hårdere end første etape, da sejladsen kan tage op mod 60 timer.

Nord Stream Race består af i alt fire etaper. Efter Stockholm går turen mod Helsinki, mens St. Petersborg er sidste stop på turen. Det er sejlklubben i St. Petersborg, der arrangerer konkurrencen.

Offshore-sejlads bliver i 2024 en del af programmet ved OL i Paris. Det bliver i en to-personers-båd, hvor der er krav om, at der både er en mand og en kvinde om bord.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Lille bil fik smadret forrude

Leder For abonnenter

Alle taler om vejret... og noget skal der gøres ved det

I nat vågnede denne lederskribent ved en kun alt for velkendt lyd … Lyden af regndråber mod vinduet. Endnu en nat med regn, endnu en smaskvåd morgen, hvor morgengymnastikken består i at springe uden om regnpytter på fortove og veje og prøve at undgå at blive oversprøjtet af de biler, der pløjer sig vej gennem kæmpestore vandpytter på kørebanen. Det forekommer, som om hele efteråret er druknet i regn; skimlede husmure, græsplæner, der er som våde svampe, smattede stier og veje, marker under vand, fugt i kældrene. Helt forkert er det ikke. Lige nu tyder meget på, at vi slår en våd rekord: Efteråret 2019 er tæt på at være det vådeste, vi nogensinde har oplevet. Nogle få millimeter mere, så er den der, rekorden. Og der skal såmænd heller ikke så mange flere millimeter til, før Danmarksrekorden for hele året er slået. Noget af en kontrast til den tørre og varme sommer sidste år! Noget tyder på, at dette vejrmønster er kommet for at blive. Om det er et udtryk for egentlige langsigtede, varige klimaforandringer, eller om det er udsving, der ligger inden for det normale, er svært at sige. Men at det stiller samfundet over for nogle udfordringer, kan enhver se med egne øjne. Kældrene og gaderne i byerne bliver oversvømmet, hvis ikke ledningsnettet fornys og kloak- og regnvand adskilles. Sommerhusområder kommer til at stå under vand, efterhånden som grundvandet stiger. Landmændene har svært ved at komme i marken, når de mere eller mindre står under vand. Byer skal sikres mod højvande og skybrud. Arbejdet har stået på længe. I Ringkøbing-Skjern Kommune er forsyningen i fuld gang med at kloakseparere de byområder, hvor det ikke er sket endnu, og snart begynder også kloakeringen af de sommerhusområder, der ikke er sluttet til kloaknettet. Digebyggeri for at sikre truede kyster står også på dagsordenen. Det er træls, det er dyrt for os alle sammen, men det er ikke til at komme uden om. Alle taler om vejret - og vi bliver nødt til at gøre noget ved det. De dommedagsagtige billeder, vi alle har set de seneste dage fra Venedig, viser, hvad der er på spil.

Ringkøbing-Skjern

V-formand og manden bag baglandsoprøret: Jeg ved godt, hvad Løkke mente, da han sagde tak for alt - til de fleste

Annonce