Annonce
Sport

Dansetræning kan gavne Maze i CL-kamp for Roskilde

Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Roskilde Bordtennisklub tager torsdag aften hul på Champions League med 38-årige Michael Maze på holdet.

Den danske bordtennisprofil Michael Maze har et hårdt program foran sig.

Torsdag aften tager han sammen med sin klub, Roskilde Bordtennis, hul på Champions League-gruppespillet, mens han fredag aften indtager dansegulvet i TV2's underholdningsprogram "Vild med dans".

Og faktisk kan den 38-årige bordtennisspiller drage nytte af dansetræningen til at sikre Roskilde europæisk succes, vurderer klubbens sportschef, Allan Bentsen.

- Han har jo haft nogle udfordringer med kroppen før, men jeg tror faktisk, at det gavner ham, for det er jo nogle helt andre muskler og noget smidighed, der bliver bygget på, som måske kan hjælpe ham.

- Så jeg håber faktisk, det er en lille bonus, siger han.

Foruden Maze består Roskildes hold torsdag aften af Bojan Tokic, der ligesom Maze er 38 år, og den 24-årige Yujia Zhai.

Og de rutinerede kræfter kan være en fordel mod det noget yngre østrigske hold Water Wels i den første gruppekamp, håber Allan Bentsen.

- Det betyder helt sikkert noget mentalt, at vores spillere har prøvet at stå i de her vigtige kampe før. Jeg håber, at det kan holde deres nerver i ro.

- Det er jo et hurtigt spil, og reflekserne skal være der, men det er ikke sådan, at man er udbrændt. Der er mange europæiske spillere, der topper, når de er oppe i årene.

Roskilde er seedet som nummer fire i Champions League-turneringen. Seedningen sker på baggrund af spillernes pladser på verdensranglisten.

Roskildes højst rangerede spiller er englænderen Liam Pitchford, der er nummer 18 på verdensranglisten, men englænderen er ikke med i torsdagens første kamp for Roskilde.

Målet for klubben er at komme videre fra gruppespillet, hvor den foruden det østrigske hold også skal møde Ostrava fra Tjekkiet og russiske UMMC, der har Jonathan Groth på holdet.

- Jeg drømmer om, at vi kommer i semifinalen. Det har været drømmen, siden vi startede det her projekt op for 11 år siden, siger Bentsen.

Roskildes første gruppekamp starter klokken 19.30 i Roskilde Kongrescenter.

De to bedste hold i hver af de fire grupper går videre til kvartfinalen. Roskildes bedste placering i Champions League var en kvartfinaleplads i 2018.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Giv lufthavnen en blød landing

For en god måneds tid siden lykkedes det atter Stauning Lufthavn at holde propellen i luften - i hvert fald for en tid. Den lille lufthavn med den dårlige økonomi fik bevilget et krisetilskud på 2,5 millioner kroner fra byrådet. Vel at mærke oveni de knap to millioner kroner, som kommune i forvejen årligt poster i den. De seneste godt 25 år har kommunen hældt omkring 50 millioner kroner i Stauning Lufthavn, og efterhånden må man spørge sig selv, hvornår kassen skal klappe i. Er det virkelig en kommunal kerneopgave at drive en lufthavn, hvor underskuddet vokser i takt med, at antallet af fly falder? Nu foreslår pilot og tidligere direktør for flyselskabet Cimber, Jørgen Nielsen fra Sønderborg, at lufthavnen omdannes til en flyveplads og eventpark. Han foreslår, at arealerne kan bruges til weekend-arrangementer med bilræs, koncerter, småflysreparationer og flyturisme. Han foreslår også at etablere dronecenter og skoleflyvning, aktiviteter lufthavnen allerede er i fuld gang med. Vel at mærke alle initiativer, som ikke kommer til at koste skatteborgerne knap to millioner i årlig støtte - foruden diverse dyre redningskranse. Prisen er, at lufthavnen ikke vil have samme grad af bemanding som nu blandt andet i kontroltårnet, men igen må man spørge sig selv, hvorfor Ringkøbing-Skjern partout skal have en lufthavn med fuld bemanding? Specielt ikke når alternativet er en prisbilligere løsning, der samtidig kan være rammen om kulturelle arrangementer. Det med kultur er nemlig noget, vi kan her i kommunen. Hvad havne angår, er man nok bedre til fiskeri- og lystbådehavne her i området - end til lufthavne. Kommunen er desuden allerede medejer af Midtjyllands Lufthavn i Karup. Det vil måske være en bitter pille at sluge for nogle, at man ikke kan opretholde en lufthavn, trods de mange millioner man har smidt efter den. Men på et tidspunkt må man trække en streg og erkende, at man ikke skal i den retning og se sig om efter en ny vej. Det kunne passende være den vej som en tidligere flychef - på eget initiativ i øvrigt - foreslår.

Annonce