Annonce
Ringkøbing

Danmarks Naturfredningsforening: Derfor er ophævelse af strandbeskyttelse en ommer

Hvide Sande Havn ligger langt fra områderne i syd og nord, hvor et politisk flertal vil have ophævet strandbeskyttelseslinjen. Derfor undrer Danmarks Naturfredningsforening sig over en ansøgning om at få ophævet strandbeskyttelsen i og ved havne, som Kystdirektoratet har åbnet for. Arkivfoto: John Randeris

Ifølge Danmarks Naturfredningsforening bør kun et af syv ønsker om at ophæve strandbeskyttelseslinjer i kommunen accepteres.

Ringkøbing-Skjern: Strandbeskyttelseslinjen ved Stauning Havn kan godt ophæves, men kun hvis der bliver udarbejdet en lokalplan, som fastlægger, hvad området skal bruges til.

Det mener Danmarks Naturfredningsforenings lokalafdeling i Ringkøbing-Skjern, som på forhånd kun kan bakke op om at få fjernet strandbeskyttelseslinjen ved havnen i Stauning, mens foreningen vender tommelen ned for Ringkøbing, Bork, Hemmet, Velling Pramhavn og områderne nord og syd for Hvide Sande.

Foreningen er blandt andet imod, fordi der er brug for at bevare grønne friarealer til gavn for borgere og turister.

Desuden vil det for flere af områdernes vedkommende ikke være muligt at skabe bedre forbindelse mellem havn og by, selv om strandbeskyttelsen ophæves. Og det er netop et af formålene med ophævelsen, mener Danmarks Naturfredningsforening

I Velling er der slet ikke tale om en havn, men en mulig pramhavn til godsfragt, der aldrig er realiseret. For begge områder i Hvide Sande er der tale om arealer, som ligger så langt væk fra havnen, at der ikke er tale om at skabe en bedre sammenhængende forbindelse med havnene, lyder dommen fra Danmarks Naturfredningsforening.

Danmarks Naturfredningsforening undrer sig over, at ansøgningen om ophævelse i første omgang er sket uden at spørge politikerne, ligesom borgerne heller aldrig har været hørt i sagen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Kommunalforsker: Der kan være tale om inhabilitet i Ørskov-sag

112

Bilist uenig med unge i brød-sag

Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce