Sport

Danmarks bedste herrespiller nærmer sig grand slam-debut

Fotograf Sonny Munk Carlsen. Arkivfoto./Ritzau Scanpix
Mikael Torpegaard vandt sin første kamp i French Open-kvalifikationen stort over bedre rangeret modstander.

Danmarks bedste mandlige tennisspiller, Mikael Torpegaard, er et skridt nærmere sin første deltagelse i en grand slam-turnering.

Mandag eftermiddag vandt han således sin første kamp i kvalifikationsturneringen til French Open.

Torpegaard, der ligger nummer 224 på verdensranglisten, slog listens nummer 166, Noah Rubin fra USA, med de overbevisende cifre 6-2, 6-2.

Den 25-årige dansker satte sig tungt på kampen fra begyndelsen og bragte sig foran 4-0 efter to servegennembrud. Kort efter var sættet dansk.

I andet sæt var amerikaneren bedre med i indledningen. Rubin servede sig på 2-1 og havde så en breakbold, som Torpegaard afværgede.

Danskeren holdt i stedet serv til 2-2 og vandt også de efterfølgende fire partier, og så var kampen slut efter 70 minutter.

Torpegaard skal vinde yderligere to kampe i kvalifikationen for at træde ind i hovedturneringen, der begynder på søndag i Paris.

Næste udfordring bliver tyske Yannick Maden, der rangerer som nummer 115 i verden.

/ritzau/

Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Leder For abonnenter

Pas på den 300. bilist

Det er en af den slags førstepladser, vi helst vil være foruden. Men vi kommer ikke uden om det: Vestjyske bilister er landets mest drikfældige. I alt fald hvis man måler på antallet af spritbilister, som bliver fanget i politiets kontroller. Tallene er temmelig skræmmende: Politiet har i løbet af et år stoppet 13.259 tilfældige biler, og i dem sad 44 spritbilister; det vil sige, at der i gennemsnit sad en spritbilist en ud af trehundrede biler. Prøv lige at tænke lidt over det … Hvor mange biler passerer du, når du eksempelvis kører på vejen mellem Ringkøbing og Herning eller Skjern og Holstebro? Rigtig mange! Og for hver gang, du passerer nummer 299, møder du en spritbilist. Ikke nogen rar tanke! Især ikke når man tager i betragtning, at skræmmende mange ulykker involverer sprit. De seneste tal viser, at der, i perioden 2013-2017, blev dræbt 140 mennesker i trafikken i Danmark og 829 personer kom alvorligt til skade i ulykker med spirituspåvirket fører af et motoriseret køretøj. Hvorfor kører vestjyderne markant mere spritkørsel end andre danskere? Måske handler det i virkeligheden om noget så banalt, at vestjyske spritbilister tror, de kan slippe af sted med det, fordi vi bor i et tyndt befolket hjørne af landet med langt mellem politipatruljerne. Men rent faktisk ved vi det ikke. Derfor er det også godt, at politiet nu vil bruge den store mængde data, man har indsamlet, til at kortlægge spritbilisternes adfærd - ikke mindst, hvem de er, hvor gamle de er, og hvor og hvornår, de begiver sig ud på vejene. På den måde vil politiet kunne sætte ind med både forebyggende kampagner og spritkontroller. Men vi andre - det store flertal, der ikke kører spritkørsel, og ikke kunne drømme om at gøre det - kan også gøre noget. Vi kan først og fremmest gøre det socialt uacceptabelt at sætte sig bag rattet i påvirket tilstand, hvad enten det er til hverdag eller fest. Ser vi en person slingre ud mod bilen, kan vi stoppe vedkommende, bede ham eller hende aflevere nøglen, og sørge for, at de kommer godt hjem på anden vis. Vi har et ansvar for, at der ikke er nogen derude, der møder den 300. bilist.

Annonce