Annonce
Tarm

Dagligvareforretninger har været Claus’ hjemmebane i snart 40 år: Nu skal han stå i spidsen for ny landsbybrugs

Claus Færge overtager ansvaret i Dagli' Brugsen Hemmet 1. oktober. Han glæder sig til igen at skulle være uddeler i en lokal brugs, ligesom han tidligere har været i Tim. Foto: Jørgen Kirk
Claus Færge er et velkendt ansigt i Ringkøbing-Skjerns brugser. Nu bytter han titlen som souschef i Videbæk ud med uddelerkasketten i den sydlige del af kommunen.

HEMMET: Han har med egne ord ”været i dagligvarebranchen altid.” Så når 52-årige Claus Færge fra Videbæk tager over som brugsuddeler i Dagli’ Brugsen Hemmet, bliver det både nyt og ganske velkendt.

- Jeg glæder mig helt vildt til at komme i gang, siger Claus Færge.

Den kommende uddeler, som tager over 1. oktober, har været ansat i dagligvarebranchen i snart 40 år. For som 13-årig begyndte arbejdslivet som flaskedreng i Hammerums lokale brugs. Siden blev han elev, så grøntansvarlig, ”og så kørte det bare derudad.”

Senest har han ageret souschef i Videbæk, hvor han bor, og han har også været næstkommanderende i Aulum og uddeler i Tim. I Netto-regi har han været distriktschef for 14 butikker i Midt- og Vestjylland, hvor han var med til at starte flere af butikker op.

Annonce

Jeg har selvfølgelig noget, jeg gerne vil have trumfet igennem. Det handler om vareudvalget, og at hylderne skal være fyldt op med varer. Kunden skal altid være i centrum. Ellers dør vi stille og roligt.

Claus Færge, ny uddeler, Dagli' Brusen Hemmet

Skal bygge videre på startsucces

Claus Færge trækker derfor både på erfaring fra lokale brugser og erfaring med at få nye butikker godt fra land, når han overtager lederrollen i Dagli’ Brugsen Hemmet. For fem en halv måned siden åbnede butikken i nye og større lokaler.

I Hemmet skal Claus Færge forsøge at bygge videre på den succes, butikken allerede har oplevet ved at flytte adresse og vokse fra 250 til 450 kvadratmeter.

I sommer væltede turisterne ind, fordi butikken nu ligger inden for byskiltet. Salget i sommeren har fået Dagli’ Brugsen til at sætte forventningerne til mellem 14 og 16 millioner kroner i omsætning per år, hvor omsætningen i den gamle butik lå på mellem 6 og 7 millioner kroner.

- Som jeg ser det, er der altid udfordringer. Den største er, at nu er turisterne jo væk, det er ingen hemmelighed. Så nu skal de lokale også mærke, at deres nye butik vil dem. Der er ingen tvivl om, at opbakningen er der, siger Claus Færge.

Kunden i centrum – eller en stille død

For ham er det centralt, at Dagli’ Brugsen Hemmet viser interesse for de lokale. Man skal være gode til at opfange, hvilke varer de lokale gerne vil have på hylderne, medarbejderne skal være hjælpsomme, og butikken skal være et sted, hvor man kan drikke en kop kaffe og spise en bid mad.

Samtidig skal den nye butik gøre noget ekstra ud af handelsmæssige højtider som efterårsferien, halloween og julen.

- Jeg har selvfølgelig noget, jeg gerne vil have trumfet igennem. Det handler om vareudvalget, og at hylderne skal være fyldt op med varer. Kunden skal altid være i centrum. Ellers dør vi stille og roligt, siger Claus Færge.

Tirsdag 1. oktober bliver Claus Færge officielt overdraget ansvaret som brugsuddeler. Det sker på en reception mellem klokken 16 og 18. Her fejrer man også, at Ulla Bloch har arbejdet i Dagli’ Brugsen Hemmet i 25 år, og at den afgående uddeler, Martin Hansen, har været uddeler i forskellige butikker i samlet set 25 år.

Hemmets nye brugs åbnede for fem en halv måned siden. Ny mand i spidsen for butikken er Claus Færge, der senest har været souschef i SuperBrugsen Videbæk. Foto: Jørgen Kirk
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Politisk opbakning til Sommerfuglen skyldes stedets kvaliteter

Læserbrev: Sommerfuglen er kommunes nye fritidstilbud til børn og unge med psykiske og fysiske funktionsnedsættelser. Kongstanken er at have ét lokalt fritidstilbud af høj pædagogisk kvalitet i stedet for at benytte aflastningspladser på forskellige institutioner i egen og andre kommuner. Jeg er citeret i Dagbladet søndag for at sige, at den politiske opbakning til Sommerfuglen skyldes behovet for at få stedet fyldt op. Det er en udtalelse, der taget ud af en sammenhæng. Den politiske opbakning til Sommerfuglen hænger helt og aldeles sammen med tilbuddets kvaliteter. Børn med funktionsnedsættelser har svært ved at finde fritidsaktiviteter, der kan rumme deres udfordringer, og det begrænser muligheden for at knytte venskaber. Børnene på Sommerfuglen går typisk på specialskole, og det betyder, at de fleste går i skole og skaber relationer uden for deres nærmiljø. Med Sommerfuglen prioriterer vi, helt i tråd med børne- og familiepolitikken, at give børn og unge med særlige behov mulighed for at dyrke fritidsinteresser og danne trygge og nære relationer med andre børn i kommunen. Relationer de kan bygge videre på gennem deres opvækst, så Sommerfuglen bidrager til ambitionen om at skabe gode overgange fra børneområdet til voksenområdet. Politisk har vi besluttet, at Sommerfuglen som udgangspunkt er kommunens tilbud, med mindre der er faglige begrundelser for noget andet. Det har vi, fordi det er et godt tilbud, og fordi målsætningen om at skabe relationer mellem børn og unge på tværs af kommunen fordrer, at de er sammen. Jeg forstår godt, at det kan være en stor mundfuld for børn, unge og forældre at skulle flytte fra et sted, de kender og er glade for. Men jeg ved også, at de børn og unge, der er begyndt i Sommerfuglen, er glade for og trygge ved det. Der er foretaget en faglig vurdering af, hvorvidt hvert enkelt barns behov kan rummes i Sommerfuglen. I de tilfælde hvor det modsatte er konklusionen, er der fortsat et alternativt tilbud. Jeg forstår også godt, at de institutioner, kommunen hidtil har købt pladser hos, er kede af at miste børn. Men i denne sammenhæng er vores opgave som kommune først og fremmest at give børn og unge med særlige behov de samme muligheder, som andre børn og unge i kommunen. Det er klart, at dialogen med de berørte familier og institutioner skal foregå på en god og respektfuld måde. Når vi hører, at det ikke er oplevelsen alle steder, er der naturligvis grund til at vurdere, om vi kunne have gjort det anderledes. Det er i øvrigt helt almindelig praksis.

Annonce