Krise? Hvilken krise?!? Det spørgsmål kunne man godt forledes til at stille, hvis man i disse dage færdes i Ringkøbing, Søndervig og Hvide Sande. Det myldrer med mennesker - det er just heller ikke vejr til at ligge ved stranden - og der ser ud til at være godt med kunder i butikkerne.
Antallet af tomme butiksruder springer da heller ikke ligefremt i øjnene i de tre byer; faktisk er efterspørgslen på ledige butikslokaler i Ringkøbing eksempelvis større end udbuddet.
Så hvor er lige den krise i detailhandlen, man hører så meget om?
Et varieret udbud af fysiske butikker kommer både turismen og de fastboende til gode.
Den skal man ikke køre ret langt for at finde. I de øvrige centerbyer i kommunen, Skjern, Tarm og Videbæk - for slet ikke at tale om de mindre byer og landsbyer - er der masser af tomme butikslokaler.
Og benytter man sig af ferien til at køre rundt i det danske land, vil man opleve, at krisen i detailhandlen er meget synlig - selv på strøget i Aarhus eller København.
Ikke mindst nethandlen truer de fysiske butikker, og den udvikling er corona-krisen utvivlsomt med til at forstærke. Institut for Centerplanlægning har da også i en analyse spået, at der i perioden frem mod 2030 vil ske en reduktion i antallet af handelsbyer fra 109 til blot 29, hvis nethandlen i samme periode stiger med 50 procent.
Butiksdøden har ikke ramt Ringkøbing-Skjern Kommune så hårdt som landsgennemsnittet, formentlig især på grund af turismen, der holder hånden under mange fysiske butikker. Men man skal ikke lade sig narre. Mega-trenden peger i retning af færre fysiske butikker - også hos os.
Ringkøbing-Skjern Kommune har haft megen fokus på detailhandlen de senere år, og i den sammenhæng spiller Handelsrådet en vigtig rolle som koordinator af indsatsen.
Men opgavemængden er voksende, mange tiltag er i støbeskeen, og derfor er det en god idé at opgradere direktørposten for Handelsrådet til en fuldtidsstilling, sådan som den afgående direktør, Lise Mejlhede Kjeldbjerg, anbefalede i gårsdagens avis.
Det vil koste kommunen penge, men kan det være med til at styrke handelslivet - både fysiske butikker og nethandel - vil de være givet godt ud. Et varieret udbud af fysiske butikker kommer både turismen og de fastboende til gode.