Annonce
112

Dårligt vejr forsinker bjærgning af brændt Hvide Sande-kutter

Trawleren RI 433 Emmalie fra Hvide Sande brød torsdag formiddag i brand nord for Hanstholm. Tre fiskere blev reddet i sikkerhed fra branden, men siden har skibet drevet førerløst rundt i Skagerrak og befinder sig nu 35 sømil nordvest for Hirtshals. Foto: Forsvaret
Udsigten til at få brændt Hvide Sande-trawler hjem er lang. Dårlige vejrforhold forhindrer i øjeblikket en bugsering, lyder det fra slæbefirma.

HVIDE SANDE/ HANSTHOLM: Der kommer til at tage syv timer at slæbe Hvide Sande-trawleren RI 433 Emmalie i havn fra dens nuværende position.

Siden trawleren torsdag formiddag blev ramt af en brand på en position i skæringspunktet nord for Hanstholm og vest for Hirtshals og til branden ud på eftermiddagen blev slukket, har skibet drevet førerløst rundt i Skagerrak.

Ifølge Hanstholm Redningsstation har redningsskibet Vestkysten natten igennem ageret såkaldt ’guardvessel’ for trawleren og holdt øje med dets position. Ud på eftermiddagen i går blev også slæbebåden Odin fra Hanstholm sendt afsted.

Seneste melding kom ved middagstid fredag og lyder, at trawleren RI 433 Emmalie ligger 35 sømil nordvest for Hirtshals og venter blot på at blive slæbt i havn.

Det er dog ikke et arbejde, man endnu har påbegyndt.

- Der er dårligt vejr i området. Der er for meget sø til, at vi kan komme til at arbejde derude, så vi afventer vejret, lyder det fra direktør hos Hanstholm Bugserservice, Poul Nordtorp.

Den manglende montering af slæberedskabet betyder, at man endnu ikke ved, hvilken havn trawleren skal slæbes til. Det bliver klart, når Hanstholm Bugserservice har været ombord på trawleren og er klar til at slæbe.

- Så de har jo god tid på havnen, indtil vi får hugget an. Før får vi ikke noget at vide. Men der er noget nær lige så langt til Hanstholm, som der er til Hirtshals, siger Poul Nordtorp.

Annonce

Kilde: Forsvaret.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Skandale: Kan livet fortsætte uden Postnord?

Læserbrev: Hvordan har Postnord fundet af, at det kun er brevene, de taber på? De må have fundet løsningen på at skille koldt og varmt vand. Efter det er blandet... Meget fornuftigt har postbudene både breve og pakker med ud. Det er vel heller ingen ulempe for Postnord, at det er brevene, der er befordringspligt på. De har fået serveret en politisk malkeko. Det er ender vel med, at brevene må tage op til en måned om at komme frem... Allerede nu er det betydelig langsommere end med dagvognen på Christian Den Fjerdes tid. Hvem har fået problemerne? Politikerne. Hvem har skabt dem? Politikerne. Der er flere mistænkte. En af de hovedmistænkte er Kristian Jensen. Det passer med hans taktik fra skattevæsenet. De startede med at slagte aktiverne og fordele dem. Derefter trykkede de på digitaliseringsknappen. Så satte de sig ned. Undrede sig over, at svenskerne ikke løste problemet for dem... Man kan sige meget om svenskerne, men speciel dumme er de altså ikke... Det er en skandale med de milliarder, der allerede er pumpet i projektet. Senest har de sendt adskillige personer på permanent ferie, og har planer om at sende endnu flere samme vej. Bare rejsebureauerne har rejser nok til dem... Det er ren kukkeluk at bruge milliarder på det! Udbringning af pakker er der mange, der har kapacitet til. Skildpaddebrevene må kunne løses på anden vis. Quickbreve er næsten lige så dyre som pakker. Derfor kan man vel sende dem som en pakke? Anbefalede breve kan vel håndteres på samme måde? Udbringning af B- breve kunne for eksempel overdrages til kommunerne. Ved at tilføre flere ansatte kunne hjemmehjælperne sagtens løse opgaven. Der bliver hældt millioner/milliarder i Postnord, som kunne bruges til det. Samtidig kunne ældreplejen i eget hjem blive opgraderet. Hvis postbudet, ligesom i gamle dage, havde tjek på om alle var ok. på ruten. Sikken en tryghed, det kunne give. Skildpaddebrevene kunne måske alternativt distribueres sammen med reklamerne på ugebasis. Nu mener nogen i det politiske, at vi skal købe Postdanmark tilbage fra Postnord. Heldigt, at vi ikke har fået malet alle postkasserne endnu. Der bliver udgifter nok til biler, skilte, tøj og til svenskerne. Men big business for dem, der sælger maling og profiltøj. Kan livet fortsætte uden Postnorddanmark? Eller går det i stå?

Annonce