Annonce
Udland

Costa Ricas narkopoliti finder fem ton kokain i container

Enrique Castro-Mendivil/Reuters
Fem ton kokain til en værdi af 940 millioner kroner var på vej mod Holland i en container med planter.

Politiet i Costa Rica har beslaglagt mere end fem ton kokain med kurs mod Holland. Det er den største narkofangst nogensinde i det mellemamerikanske land.

Annonce

Det oplyser myndighederne søndag.

Politiet fandt den enorme mængde kokain i havnen i Limón i det østlige Costa Rica lørdag. Den var gemt i 202 små poser i en container fyldt med dekorative planter på vej mod havnen i den hollandske by Rotterdam.

Ifølge costaricansk narkopoliti er den beslaglagte kokain produceret i Sydamerika. Politiet oplyser ikke nærmere om hvor i Sydamerika.

De omkring fem ton kokain har en anslået markedsværdi på cirka 126 millioner euro - godt 940 millioner kroner - i Holland. Det fortæller Costa Ricas sikkerhedsminister, Michael Soto.

- Det er en historisk beslaglæggelse, udtaler han i en erklæring ifølge nyhedsbureauet Reuters.

- Det er et tilbageslag for de regionale kriminelle strukturer.

Ifølge myndighederne er en costaricansk mand, som kørte forsendelsen fra det nordlige Costa Rica til havnen i Limón, tilbageholdt.

Også herhjemme har narkopolitiet haft travlt i weekenden. Således blev 27 personer søndag fremstillet i grundlovsforhør i København sigtet for at have indsmuglet mindst 100 kilo kokain til Danmark.

De 27 udenlandske personer blev anholdt lørdag, hvor kokainen blev kastet ud fra containerskibet "Duncan Island" til en mindre båd ud for Langelands østkyst.

De anholdte nægter sig skyldige.

Tre af de sigtede mænd tog ifølge politiet imod kokainen og sejlede den i en mindre båd ind til Spodsbjerg. Her blev kokainen pakket i bagagerummet på en Hyundai, hvorefter de tre blev anholdt.

"Duncan Island" sejlede videre, inden skibet kort efter blev bordet af politiet.

De anholdte kommer fra Filippinerne, Rusland, Letland, Ecuador, Polen, Ukraine og Indien.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce

Seneste nyt

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Corona. Fødevareforsyningen skal sikres trods lukkede grænser

Læserbrev: Følgerne af coronavirussen er mange, og en af dem risikerer snart at få konsekvenser for danske landbrug og gartnerier. Lige nu frygter landmænd i Tyskland, at årets avl af hvide asparges rådner op, fordi sæsonarbejdere fra Østeuropa ikke kan komme frem som følge af de grænsekontroller, flere EU-lande har indført. Problemet han hurtigt blive aktuelt i Danmark, når sæsonen i frilandsgartnerierne starter om en måned. I sidste uge annoncerede Tyskland et decideret indrejseforbud for sæsonarbejdere. Det betyder, at op imod 300.000 østeuropæere, der er en helt afgørende forudsætning for den tyske landbrugssektor, må blive hjemme. Også sæsonarbejdere, der bruger Tyskland som transitland til for eksempel at komme til Danmark, rammes af forbuddet. Det må vække bekymring i den danske landbrugs- og fødevaresektor. I Tyskland og Frankrig har myndighederne ligefrem opfordret til, at folk, der ikke kan varetage deres arbejde på grund af coronavirus, i stedet tilbyder deres arbejdskraft på markerne. Men behovet for hænder er stort, og nogle funktioner kræver speciel viden og erfaring. Derfor er fælleseuropæiske løsninger også afgørende. I Danmark har såvel fødevareminister Mogens Jensen som beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard sagt, at det er vigtigt, at EU-landene samarbejder, så de nødvendige fødevarer og arbejdskraft fortsat kan komme ind i Danmark, selvom der er indført grænsekontrol. Det er Europa-Kommissionen, der koordinerer arbejdet med at få Europa til at hænge sammen transportmæssigt under krisen. Kommissionen har udarbejdet retningslinjer for den fri bevægelighed for personer, der varetager kritiske funktioner. Her betragtes sæsonarbejdere i landbrugssektoren nu som personer, der varetager en kritisk funktion – fødevareforsyning – og det skal derfor sikres, at de kan nå frem, selv om de krydser en grænse undervejs. Da landene begyndte at lukke deres grænser i midt-marts, var der rapporter om, at både dyr og medicinsk udstyr holdt i kø ét til to døgn. Kommissionen krævede på den baggrund ”grønne korridorer”, som skulle sikre, at vareleverancer ikke blev blokeret. En grøn korridor et særligt vejspor ved grænsen, som det højest må tage 15 minutter at krydse – nok til for eksempel at helbredsscreene chaufføren. Det arbejde har bidraget til at nedbringe ventetiderne ved grænsen, og man håber nu at kunne skabe en lignende situation for sæsonarbejdere. Det bliver et stort arbejde at få EU bragt tilbage til den åbenhed, som var en realitet inden coronakrisen. I mellemtiden bliver samarbejdet om grønne korridorer afgørende for at sikre fødevareforsyningen.

Danmark

Se billederne fra en lukket covid-afdeling: Sådan modtages corona-patienterne

Annonce